اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نه کلنگ کار ساز شد نه ابراز شرمندگی وزیر

خبرگزاری فارس: با وجود گذشت چهار سال از کلنگ‌زنی طرح مجتمع فرهنگی "عدالت و امید" میناب و ابراز شرمندگی وزیر، نه تنها این طرح تاکنون پیشرفتی نداشته، بلکه به کلافی سر در گم تبدیل شده که ناامیدی هنرمندان شهرستان را بر انگیخته است.

نه کلنگ کار ساز شد نه ابراز شرمندگی وزیر

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، شهرستان میناب پس از بندرعباس به عنوان مرکز استان، دومین شهر بزرگ و مهم هرمزگان محسوب می‌شود که با بهره‌مندی از هنرمندان خوش ذوق و صاحب نام و نیز استعدادهای فراوان هنری همواره در جشنواره‌های  مختلف و گوناگون فرهنگی و هنری که در اقصی نقاط میهن اسلامی برگزار می‌شود مقام‌های قابل توجهی را کسب کرده و می‌کند.

در اسفندماه سال 1388 طی سفر هیئت دولت به هرمزگان، کلنگ‌ مجتمع فرهنگی "عدالت و امید" که از مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به استان بود با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میناب به زمین زده شد این اقدام باعث خوشحالی هنرمندان مینابی شد و از آنجایی که هنر تئاتر در میناب از محبوبیت خاصی برخوردار است ولی حتی یک سالن مناسب و آبرومند برای اجرا در این شهرستان وجود ندارد قول احداث و ساخت یک سالن 500 نفری ویژه هنر تئاتر نیز به مردم میناب داده شد.

قول ساخت این سالن با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد ریال، موجی از شادی و امید را نسبت به آینده موفق هنر تئاتر در میان هنرمندان این شهر هنردوست به وجود آورد اما طولی نکشید که هر چه علاقمندان این عرصه منتظر ماندند تا دایره گچی که کلنگ میان آن خورده بود تغییری کند، اتفاقی رخ نداد.

پیگیری‌ها از سوی رسانه‌ها، هنرمندان و برخی مسئولان نیز به جایی نرسید.

کار به جایی رسید که نماینده مردم شرق هرمزگان در نشستی که با هنرمندان میناب داشت با بیان این که شهرستان میناب با بیش از 200 هزار نفر جمعیت و حجم قابل توجهی از هنرمندان هنوز در زمینه توسعه فضاهای هنری مورد نیاز فقیر است، احداث مجتمع فرهنگی هنری را از حقوق اساسی مردم میناب دانست و گفت: این موضوع را در کنار سایر مطالبات هنرمندان با جدیت پیگیری می‌کنم.

مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در آئین گرامیداشت حسینعلی قضایی مینابی مرثیه سرای جنوب کشور در جمع خبرنگاران افزود: مجتمع فرهنگی و هنری میناب در اسفند ماه سال 1388 توسط وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی کلنگ زنی شد و طبق مصوبات و صورت جلسات موجود در فرمانداری شهرستان و معاونت برنامه‌ریزی استان این پروژه با اعتبار هشت میلیارد ریال از محل تملک داریی استان تامین اعتبار و در کمیته برنامه‌ریزی سال 1389 شهرستان مبلغ سه میلیارد و 500 میلیون ریال بابت اعتبار اولیه آن مصوب شده است.

حجت‌الاسلام علی مریدی‌زاده دلیل اصلی اجرایی نشدن این پروژه را عدم ثبات مدیریت در استان و بی تفاوتی و بی توجهی برخی مسئولان استانی و شهرستانی به این پروژه مهم عنوان کرد و اظهار داشت: معاونت برنامه‌ریزی استان به عنوان مسئول تامین اعتبار و معاونت فنی به عنوان مسئول پیگیری مصوبات باید نسبت به اجرا نشدن و حتی اختصاص زمین این طرح به پروژه دیگر پاسخگوی اذهان عمومی باشند.

این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین سفر هیئت دولت به هرمزگان در نشست شورای اداری میناب با اشاره به برخی از مصوبات اجرا نشده در شهرستان میناب ابراز داشت: برای رفع موانع و مشکلات پیش روی مصوبات برنامه‌ریزی و اقدام خواهیم کرد تا با بهره‌برداری از این پروژه‌ها هیچ طرحی به دولت آینده واگذار نشود.

سید محمد حسینی ضمن اظهار شرمندگی از عملیاتی نشدن پروژه مجتمع فرهنگی عدالت و امید در میناب گفت: در هر شهر و منطقه‌ای که کلنگ طرحی به زمین خورده در سفر بعدی آن طرح افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

حسینی احداث مجتمع فرهنگی در استان‌ها را به عهده استان‌ها دانست و گفت: تجهیز و تکمیل پروژ‌ه‌ها به عهده وزارت ارشاد است، اما اگر 10 درصد در زمینه احداث مجتمع توسط استان کمک شود وزارتخانه برای تکمیل این پروژه مساعدت خواهد داشت و اولویت با این طرح‌ها خواهد بود.

اما اکنون دیگر چیزی به پایان عمر دولت دهم باقی نمانده و هنرمندان مینابی همچنان به احداث "مجتمع عدالت و امید" در شهرشان امید بسته‌اند.

مرتضی زارعی یکی از فعالان عرصه هنر در میناب طی گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این مطلب که روند احداث پروژه‌ها در میناب بسیار کند و لاک‌پشتی است، می‌گوید: پس از سفر آخر رئیس جمهور به میناب اغلب مردم احساس کردند این شهر لااقل در زمینه طرح‌های مصوب اجرا نشده تکانی می‌خورد ولی در عمل چیزی احساس نشد.

وی افزود: مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد باید تدبیری اتخاذ کند تا در فرصت باقی مانده سرنوشت مجتمع فرهنگی در میناب مشخص شود.

حبیب ناصری از هنرمندان میناب نیز به خبرنگار فارس گفت: شهرستان میناب را می‌توان پیشانی فرهنگ و هنر استان دانست که با وجود فعالیت گروه‌های متعدد فرهنگی و هنری، تنها یک سالن دارد که آن هم برای برگزاری همایش‌ها و برنامه‌ها دائم در اختیار ادارات و نهادهای مختلف قرار دارد.

وی تلاش و پشتکار هنرمندان جوان و نوجوان مینابی را ستودنی و قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: پیگیری و به سرانجام رساندن سرنوشت مبهم مجتمع فرهنگی میناب از مطالبات اساسی جامعه هنری این شهرستان از سکاندار جدید دستگاه فرهنگی استان است.

============

گزارش از علی ذاکری

============

انتهای پیام/88004/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول