اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غوغای ترافیک در خلال کمبود بیش از 80 هزار جای پارک در مشهد

تنها ایجاد محدودیت تردد خودروها می‌تواند در مشهد نجات‌بخش باشد

خبرگزاری فارس: هر یک از مشهدی‌ها و حتی زائرانی که از گوشه و کنار ایران به این شهر سفر می‌کنند به وضوح کمبود پارکینگ را در خلال ترددهای خود حس کرده‌اند؛ کمبود جای پارکی که گوشه و کنار خیابان‌ها را هم به انحصار ارابه‌های آهنی درآورده است.

تنها ایجاد محدودیت تردد خودروها می‌تواند در مشهد نجات‌بخش باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، این روزها اگر برای انجام یکی از امورات روزمره گذرتان به خیابان‌های مشهد به خصوص هسته مرکزی بیفتد، در کنار ترافیک که غوغا می‌کند پیدا کردن جای پارک در خلال آن بی‌شباهت به عملیات پیچیده جاسوسی و تجسس نیست. باید آنقدر گشت و همه ‌جا را زیر نظر داشت تا شاید بتوان جایی برای پارک خودرو یافت.

شاید بی‌توجهی به ساخت پارکینگ‌های مناسب مؤثر در این چند ساله بخش کوچکی از مقصران وضعیت فعلی خیابان‌های مشهد را تداعی کند، اما در این میان شماره‌گذاری بی‌رویه خودروهای جدید از دیگر دلایلی است که این وضعیت را برای خیابان‌های مشهد رقم زده است؛ معضلی که به گفته کارشناسان حمل و نقل در آینده‌ای نه چندان دور تمام‌ خیابان‌های شهرهای بزرگ همچون پایتخت معنوی ایران را به پارکینگ دائمی‌ خودروها تبدیل خواهد کرد.

با وجود اینکه هر روزه تعداد زیادی پارکینگ ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد، با این وجود حال و روز این روزهای خیابان‌های شهرمان به ویژه هسته مرکزی به نحوی است که گاهی در برخی از نقاط کار به جایی می‌رسد که تعداد خودروها از آدم‌ها هم بیشتر به‌ نظر می‌آید!

همه این‌ها در حالی ‌است که اگر از انحصار خیابان‌ها هم بگذریم روی دیگر سکه هدر رفت منابع مالی است که برای پیدا کردن جای پارک هدر می‌رود. بر اساس آمارهای ارائه شده روزانه بیش از 500 هزار خودرو برای پیدا کردن جای پارک مناسب بین 15 تا 35 دقیقه وقت صرف می‌کنند، اما این مسئله تنها به اتلاف زمان خلاصه نمی‌شود.

طبق تحقیقات به عمل آمده در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در هر نیم ساعت زمان برای یافتن جای پارک مناسب حداقل 225 هزار لیتر بنزین هدر می‌رود و روزانه حدود چهار تا پنج میلیون لیتر از سوخت کشور صرف پیدا کردن جای پارک می‌شود و به این ترتیب همین ترددهای غیر مهم برای یافتن جای پارک روزانه نه تنها منابع مالی را از بین می‌برد بلکه سبب افزایش دوچندان آلودگی هوا نیز می‌شود که در این زمستان خشک نفس مشهدی‌ها را تنگ‌تر کرده است.

کمبود جای پارکی که گره ترافیک را کورتر کرده است

حال کمبود جای پارک در این کلانشهر که بیشتر خودروهای آن تک سرنشین بوده و برای کارهای غیرضروری از ماشین استفاده می‌کنند، ارمغان ترافیک را به همراه داشته و گره این معضل را کورتر کرده است.

شاید سال‌ها است که معابر اصلی و فرعی خیابان‌های پایتخت معنوی رشد پیدا نکرده اما تعداد خودروها به چهار برابر و حتی بیشتر توسعه یافته که نگرانی‌های بسیاری را نیز به دنبال داشته است تا جایی که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تغییر رویه کسب و کار را مهمترین راه‌حل در رفع مشکل کمبود پارکینگ اعلام می‌کند.

هوشنگ خندان‌دل با بیان اینکه ساخت پارکینگ‌های جدید راه‌حل و درمان مشکل کمبود پارکینگ نیست، می‌افزاید: ساخت پارکینگ‌های جدید چیزی را حل نمی‌کند، بلکه باید به صورت ریشه‌ای برای رفع این مشکل کاری کرد زیرا به هر میزان که پارکینگ ساخته شود، خودرو هم اضافه می‌شود.

وی تاکید می‌کند: باید کاری کرد که تجاری‌های خطی تبدیل به مجتمع شوند چرا که برای مجتمع‌ها می‌شود جای پارک با فضاهای مختلف درست کرد، اما برای رفع مشکل پارکینگ تجاری‌های خطی نمی‌شود تمام خیابان‌ها و کوچه‌ها را جای پارک کرد.

6277؛ ظرفیت پارکینگ موجود شهر مشهد در سال جاری

در همین ارتباط مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز ظرفیت پارکینگ‌های موجود در سطح شهر را در سال جاری 6277 جای پارک عنوان کرده و می‌گوید: پارکینگ آسمان که در محدوده 17 شهریور واقع شده است، با 2000 جای پارک بیشترین ظرفیت خودرویی را دارد.

مهدی امامی‌میبدی ادامه می‌دهد: پارکینگ ملک با 800، کوهسنگی با 1000، خسروی با 380، میدان شهدا با 200، وحدت با 130، حاشیه مدرس با 800، امام رضا(ع) با 180 و آلتون با 500 جای پارک از جمله پارکینگ‌های احداث شده در مشهد با بیش از 100 جای پارک است.

وی به پارکینگ‌هایی با ظرفیت‌های کمتر از 100 جای پارک نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: باغ ملی با 60، دارایی با 55، پروین اعتصامی با 40، سجادی با 30، میدان راه‌آهن با 72، دانش شرقی با 60 و دانش غربی با 70 جای پارک از جمله این موارد است.

وی پارکینگ‌های مکانیزه را یکی دیگر از ظرفیت‌های ایجاد شده در مشهد برای جلوگیری از رها کردن خودروها در گوشه و کنار خیابان می‌خواند و خاطر نشان می‌کند: در این راستا نیز پارکینگ‌های مکانیزه 17 شهریور با 40، پیام با 24، معلم با 24 و مصلی با 12 ظرفیت پارک خودرو در حال حاضر مورد بهره‌برداری شهروندان قرار گرفته است.

امامی با بیان اینکه نمی‌شود در تمام سطح شهر پارکینگ ساخت، می‌افزاید: ساخت پارکینگ هم حد و اندازه‌ای دارد و به هر میزان که ما پارکینگ بسازیم از آن جایی که تعداد خودروها رو به افزایش است باز هم کمبود جای پارک برای مردم مشهود خواهد بود.

1662 جای پارک در حال احداث

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه سخنان خود از کمبود 30 هزار جای پارک فقط در هسته مرکزی مشهد خبر داده و می‌گوید: در حال حاضر ساخت پارکینگ‌های مختلف با ظرفیت 1662 جای پارک در سطح شهر در حال ساخت است.

امامی اضافه می‌کند: پارکینگ بیمارستان امام رضا(ع) با 1000 جای پارک، جنت با 146، مسجد رانندگان با 140، سرشور با 100، فدائیان اسلام با 90، امامت با 40، دانش با 30، سناباد با 16، سجادی با 60 و بازار فردوسی با 40 ظرفیت از مواردی است که ساخت آن‌ها آغاز شده است.

وی درباره ص پارکینگ پارک وحدت که از پارکینگ‌های بزرگ مشهد در نزدیکی حرم مطهر رضوی است، بیان می‌کند: این پارکینگ که قرار است جای پارک را برای 2000 خودرو فراهم کند فاقد برنامه زمانی برای اجراست.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بعد از ارائه آمار پارکینگ‌های مذکور با بیان اینکه کمبود پارکینگ در تمام شهرهای دنیا وجود دارد، می‌گوید: راه اصلی جبران کمبود پارکینگ در مشهد توسعه حمل ‌و نقل عمومی است.

امامی عنوان می‌کند: اعمال محدودیت‌های ترافیکی در مشهد و توسعه آن‌ها نیز دیگر راه‌حل بهبود وضعیت فعلی مشهد در بحث پارکینگ و تردد خودروها خواهد بود.

900 هزار خودرو در مشهد فقط 14 هزار جای پارک دارند!

در همین ارتباط رییس کمیسیون حمل ‌و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با انتقاد از وضعیت خیابان‌ها و کمبودهای جای پارک در این کلانشهر، می‌گوید: هر کسی که وارد این شهر شود در نگاه اول کمبود جای پارک برای آن مشهود خواهد بود و این معضل هم از فرهنگ اشتباه استفاده از خودروها توسط شهروندان در مشهد به وجود آمده است.

غلامرضا زعیمی تعداد کل پارکینگ‌های مشهد را حدود 14 الی 15 هزار جای پارک به همراه جای پارک حاشیه خیابان‌ها اعلام کرده و می‌افزاید: در حال‌ حاضر در مشهد که حدود 900 هزار خودرو در تردد هستند، 4 الی 5 هزار جای پارک در محل پارکینگ‌های عمومی و 10 هزار جای پارک هم در محل پارکینگ‌های حاشیه خیابان‌ها وجود دارد.

به گفته وی پارکینگ حاشیه‌ای که تعداد آن در این شهر زیاد بوده و خیابان‌ها را به انحصار کشیده است بر اساس ضرورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تاکید می‌کند: از آنجایی که سطوح خیابان‌ها محل پارک نیست باید به مرور زمان با احداث پارکینگ‌های عمومی در راستای حذف پارکینگ‌های حاشیه خیابان‌ها گام برداشت.

کمبود بیش از 100 هزار جای پارک با احتساب خودروهای زائران

زعیمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کمبودهای پارکینگ با ساخت چند مورد پارکینگ عمومی حل نخواهد شد، اظهار می‌کند: در حال ‌حاضر در مشهد 80 هزار کمبود جای پارک وجود دارد که اگر در کنار خودروهای مشهدی‌ها زائران را هم حساب کنیم، این کمبود پارکینگ به بیش از 100 هزار جای پارک خواهد رسید.

به گفته وی در حال‌ حاضر اکثر خیابان‌های مشهد با کمبود پارکینگ مواجه هستند.

وی ادامه می‌دهد: در کنار این امر که اکثر خیابان‌های مشهد محل پارک خودرو ندارند حاشیه شهر هم با کمبود پارکینگ مواجه است که باید از پایه چاره‌اندیشی کرد.

اختصاص 170 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت و تملک پارکینگ در امسال

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد به آغاز نهضت پارکینگ‌سازی در سال‌ جاری اشاره کرده و می‌گوید: طراحی‌ها در این باره ص صورت گرفته است و قرار است در 12 ورودی شهر به سمت هسته مرکزی پارکینگ احداث شود.

وی تاکید می‌کند: در حال ‌حاضر بیشتر پارکینگ‌سازی‌ها در هسته مرکزی انجام شده است در ‌حالی که باید احداث پارکینگ در مشهد از کمربندی و رینگ‌های شهر آغاز شود تا از این طریق شهروندان هم با پارک خودروهای خود در این محل‌ها از حمل‌ونقل عمومی برای تردد استفاده کنند.

به گفته وی در بودجه سال ‌جاری شهرداری مشهد 170 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پارکینگ و تملک زمینه برای انجام این مهم پیش‌بینی شده است.

زعیمی اظهار می‌کند: البته هیچ وقت ساخت پارکینگ نمی‌تواند جبران کننده کمبود پارکینگ در مشهد باشد چرا که راهکار کنترل این وضعیت به وجود آمده ساخت جای پارک بیشتر نیست بلکه ایجاد محدودیت تردد خودروهاست که می‌تواند نجات‌بخش مشهد باشد.

انتهای پیام/70005/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول