اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش سواد رسانه‌ای مطرح شد

در عصر ارتباطات نداشتن سواد رسانه‌ای مثل بی‌سوادی است

خبرگزاری فارس: یک استاد علوم ارتباطات گفت: در سال 2000 ندانستن رایانه بی‌سوادی بود، در حال حاضر نداشتن شناخت از رسانه‌ها، بی‌سوادی محسوب می‌شود.

در عصر ارتباطات نداشتن سواد رسانه‌ای مثل بی‌سوادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا مؤذن امروز در همایش تهدیدها و فرصت‌های رسانه‌ای که به همت فرهنگسرای رسانه اصفهان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با بیان این مطلب که تعامل با رسانه‌ها امروزه به یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی انسان‌ها تبدیل شده است، اظهار کرد: در تقسیم‌بندی کلان چهار عامل بر هویت انسان‌ها اثر می‌گذارند که خانواده و رسانه پراهمیت‌ترین آن‌ها و شبکه‌های اجتماعی و آموزش و پرورش در درجه‌های بعدی اثرگذاری قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها با توجه به جوان بودنشان توانسته‌اند، جای خود را در بین ایرانی‌ها باز کنند و به مهم‌ترین بازیگر در هویت‌سازی تبدیل شدند، ادامه داد: ما از عصر علم، اتم و تکنولوژی عبور کردیم و اکنون عصر رسانه است و رسانه‌ها در غم و شادی و تولد و مرگ همدم انسان‌ها هستند.

مؤذن با بیان اینکه، عصر ما دوران تربیت‌پذیری از رسانه و تربیت رسانه‌ای است، خاطر نشان کرد: نسل ما نسل «نت» هستند و نسل قبلی نسل «تل» بودند، امروزه اینترنت و رسانه و فضای مجازی تربیت‌ساز نسل است و در دوران قبلی این کار را تلویزیون انجام می‌داد.

وی تصریح کرد: چهار صنعت رسانه، سرگرمی، تبلیغات و خبر امروزه در دنیای ما تربیت رسانه‌ای را ترتیب می‌دهند و اگر سر رشته زندگی خود را در دست نگیریم، افراد زیادی درصدد هستند که این کار را انجام دهند.

* تأثیر رسانه بر نوجوانان بیش از خانواده است

مؤذن با اشاره به اینکه لازم است نسبت به رسانه، بینش و بصیرت و شناخت به دست آوریم تا بتوانیم از بین خوراک‌های رسانه‌ای گزینش کنیم، بیان کرد: ضرورت پالایش ذهن از اشباع رسانه‌ای امروزه به امری مهم تبدیل شده، چراکه رسانه‌های زرد سعی دارند ذهن ما را از اخبار و مفاهیم جذاب اما بی‌فایده پر کنند.

وی عنوان کرد: در سال 1385 تحقیقات نشان داد، هر نوجوان ایرانی 5/4 ساعت را صرف تلویزیون می‌کند، اما در سال 91 که انواع بازی‌ها و اینترنت و رسانه‌ها ظهور کردند، این آمار به بالای 10 ساعت رسیده است.

وی با بیان اینکه، در این میان وقت کمتری به خانواده‌ها برای تربیت و تأثیر بر فرزندان می‌رسد و این رسانه است که آنها را تربیت می‌کند، گفت: در استفاده از رسانه مثل غذا خوردن باید رژیم را رعایت کرد تا دچار بیماری فکری و روحی نشویم.

* در عصر ارتباطات نداشتن سواد رسانه‌ای مثل بی‌سوادی است

سخنران کارگاه آموزش سواد رسانه‌ای در ادامه با اشاره به فرمایش امام علی (ع) که می‌فرمایند، چگونه از آنچه به بدن و روح و روان شما وارد می‌شود، غافلید، یادآور شد: در مقابل رسانه‌ها باید مجهز و با گارد بنشینیم و هر چیزی را از آنها قبول نکنیم.

علیرضا مؤذن اضافه کرد: در سال 2000 ندانستن رایانه بی‌سوادی بود، در حال حاضر نداشتن شناخت از رسانه‌ها بی‌سوادی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: 3000 شبکه ماهواره‌ای در ایران قابل دسترسی است و سواد رسانه‌ای ما در برابر رشد رسانه‌ها اندک است.

مؤذن سواد رسانه‌ای را مهارتی برای تحلیل همه صحنه‌ها توصیف و بیان کرد: فرد باسواد رسانه‌ای در ورای پیام رسانه، حرف‌ها و کدهای مخفی و سطرهای نانوشته را درک می‌کند.

* ذهن ما از سایز کمر خواننده‌ها و شماره کفش فوتبالیست‌ها پر شده است

وی با بیان اینکه، یکی از اثرات رسانه هزار هاله‌ای است که طی آن رسانه از چیزی در ذهن ما هاله منفی یا مثبت می‌سازد، اظهار کرد: دیگر اثر رسانه‌ها ترفند گل زدن به خودی است که طی آن با بیان ایرادات خود، قصد جلب اعتماد و مظلوم‌نمایی دارند.

وی تأکید کرد: سواد رسانه‌ای شناخت این ترفندها و یادگیری منظور نویسنده و عکاس از ترفندها و ایهام ایجازها در متن پیام است.

وی با بیان این مطلب که نباید باربر بی‌جیره و مواجب رسانه‌های فریب‌کار باشیم، ادامه داد: اگر سواد رسانه‌ای داشته باشیم، مغز خود را از خوراک غیرمفید پر نمی‌کنیم.

وی افزود: برخی رسانه‌ها به دنبال سایز کمر فلان خواننده و شماره کفش فلان فوتبالیست و فحش‌های تیم فلان در رختکن می‌روند و برخی افراد بی‌اطلاع نیز با ولع، مغز خود را از این مفاهیم پوچ پر می‌کنند.

* رسانه بی‌طرف وجود ندارد

این استاد علوم ارتباطات، شناخت ابزارها، مضمون‌ها و پیام‌های رسانه‌ها و شناخت ترفندهای موجود را سواد رسانه‌ای توصیف کرد و گفت: هدف از سواد رسانه‌ای دیدن با زاویه دید رسانه‌هاست.

وی ابراز داشت: با آمدن انقلاب صنعتی همه چیز از جمله رسانه‌ها، انسان را به مصرف‌گرایی دعوت می‌کنند و همه چیز به صورت صنعت در آمده و اقتصادی شده است.

مؤذن اذعان داشت: برخی رسانه‌ها با زیر پا گذاشتن اخلاق، سعی در ایجاد منابع مالی برای سردمدارانشان دارند و اگر از اخلاق حرف می‌زنند و کار اخلاقی می‌کنند، برای اعتمادسازی و غالب کردن اخبار به منظور مصرف‌گرا کردن و کسب درآمد از مخاطب است.

وی افزود: رسانه بی‌طرف در دنیا وجود ندارد، همه رسانه‌ها جهت مالی و مذهبی و حزبی خود را دارند و از اخلاق و بی‌طرفی حرف زدن جنبه اعتمادسازی دارد.

وی در پایان متذکر شد: رمزگشایی از اخبار پیچیده رسانه‌های امروز که برخی با قرار دادن اخبار سفید، لای خبرهای سیاه و نیز زدن عکس نامربوط روی اخبار و یا عرضه نامتوازن خبر، قصد اغفال مخاطب را دارد که کار ساده‌ای نیست و تنها با سواد رسانه‌ای قوی و به‌روز تأمین می‌شود.

انتهای پیام/63002/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول