اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر تاریخ اسلام:

جنگ نرم در اصل جنگ فکر، اندیشه و تدبیر است

خبرگزاری فارس: پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: جنگ نرم در حقیقت جنگ فکر، اندیشه و تدبیر و کار نخبگان جامعه است؛ بنابراین سخت‏تر و حساس‏تر از جنگ سخت بوده و هر کسی مرد این میدان نیست.

جنگ نرم در اصل جنگ فکر، اندیشه و تدبیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمدعلی رجبی‏دوانی ظهر امروز در گردهمایی سیاسی با موضوع «جنگ نرم و عملیات روانی در تاریخ اسلام و مقایسه اجمالی آن با انقلاب اسلامی» که با حضور فرمانده سپاه استان سمنان، مسئول نمایندگی ولی‏فقیه در سپاه قائم و پاسداران نواحی مهدیشهر و سمنان و تیپ 12 قائم در حسینیه امام خمینی(ره) سپاه سمنان برگزار شد، اظهار داشت: جنگ نرم واژه‌ای جدید در ادبیات سیاسی و در عصر جدید نیست؛ بلکه قدمتی به درازای تاریخ دارد.

وی با بیان اینکه اسلام از همان بدو پیدایش با جنگ نرم دشمنان خود مواجه بوده است، گفت: از دیرباز دشمنانی که می‌خواستند با قومی مبارزه کنند، تلاش می‌کردند تا ابتدا آن قوم را با عملیات روانی و رفتارهایی که روح و روان آن منطقه و دولت را تحت تأثیر قرار می‏دهد، زمینه را برای حضور خود فراهم کنند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه اساس و مبنا در جنگ نرم تغییر رفتار مطابق میل طراح جنگ است، ادامه داد: این عده هدفشان از ابتدا این بود که بتوانند بدون جنگ و خون‏ریزی طرف مقابل را آن‏گونه که می‌خواهند به سمت خود کشانده تا جایی که آن‏گونه تضعیف شوند که با عملیاتی محدود، حاکمیت را از آنان گرفته و خود بر مسند حاکمیت بنشینند.

سیاست‌های نرم دشمنان اسلام همواره متفاوت بوده است

رجبی‏دوانی خاطرنشان کرد: دعوت به اسلام در مکه در شرایطی اتفاق افتاد که جز عده‌ای محدود از قبیله بنی ‌هاشم هم‏چون امیرالمومنین‏(ع)، دیگران این دعوت را نپذیرفتند و به تعبیری می‌توان گفت که از 40 طایفه، یک چهلم ارزش و قدرت سیاسی حاکم بر مکه در اختیار پیغمبر بود.

وی افزود: البته در بنی ‌هاشم نیز افرادی مانند ابولهب مخالف سرسخت دعوت پیامبر (ص)‌ بودند و مقابل این دعوت ایستادند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در چنین شرایطی، زمانی که دعوت به اسلام مطرح شد؛ سران قریش عملیاتی جنگ نرم ضد اسلام به راه انداختند؛ البته این سران در ابتدا احساس خطر نمی‌کردند اما زمانی که به چشم خود اسلام‌ آوردن حتی نزدیکان و فرزندان خود را دیدند احساس خطر و سیاست‌ها و جنگ نرم خود را ضد اسلام و پیامبر (ص) آغاز کردند.

رجبی‏دوانی بیان داشت: سیاست‌های نرم دشمنان اسلام و سران قریش در آن زمان در هر مقطعی متفاوت بود و از راه‌های مختلف درصدد از بین بردن اسلام برآمدند.

وی افزود: سیاست‌های نرمی همچون تطمیع، تهدید، مقابله با قرآن، شکنجه و آزار مسلمانان، سرودن اشعار ضد اسلام، ایجاد شبهه، استهزا و تحریم،‌ پیشنهاد صلح و ... از جمله سیاست‌های نرم مشرکان و منافقان در عصر پیامبر بود که البته با تدبیر پیامبر مشرکان از آن طرفی نبستند و نتیجه‌ای عایدشان نشد.

اجرای سیاست تطمیع و تهدید از سران قریش تا دولت‏های غربی امروز

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: نخستین سیاست نرم سران قریش، سیاست تطمیع و تهدید بود؛ همان سیاستی که امروز غرب علیه کشور ما انجام می‌دهد.

رجبی‏دوانی افزود: سران قریش در سیاست تطمیع، پیشنهادشان اعطای قدرت و ثروت به پیامبر بود و می‌خواستند با معیارهای مادی حضرت را از ادامه مسیر باز دارند؛ اما این سیاست بی‌نتیجه ماند.

وی تصریح کرد: آنها در گام بعدی پیامبر را تهدید جانی کردند؛ اما با وجود حامی و پشتیبانی هم‏چون ابوطالب، این سیاست نیز بی‌نتیجه ماند؛ چرا که ابوطالب مثل سدی محکم به دفاع از پیامبر برخاست.

این پژوهشگر تاریخ اسلام عنوان کرد: حربه بعدی سران قریش، مقابله با قرآن بود و مطالبی از قبیل این‏که این کلام، کلام پیامبر است نه خداوند و ... را ارائه می‌کردند اما به فضل پروردگار نتوانستند به هدفشان دست یابند.

انتهای پیام/2249/و40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول