به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی رخافروز صبح امروز که در جمع بانوان شاغل در مدیریت ترویج سازمان و با هدف لزوم ترویج و تبیین اهمیت گسترش مشاغل خانگی، به خصوص در بخش کشاورزی سخن میگفت، اظهار کرد: فرهنگ خود اشتغالی کشاورزی باید در بین مردم، به ویژه در مناطق روستایی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا در میان مدت بتواند با کاستن از سطح بیکاری در استان، موجبات سرعتگیری و تداوم امر توسعه بخش کشاورزی را فراهم کند.
وی افزود: مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیتهایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب طرح کسب و کار، بدون ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل گرفته و به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر میشود.
رخافروز گفت: بررسیها نشان میدهد با گسترش روزافزون فناوریهای نوین به ویژه فناوری دیجیتالی و گسترش فضای مجازی فرصتهای اقتصادی زیادی برای مشاغل خانگی ایجاد شده است به طوری که 20 درصد درآمد کشورهای در حال توسعه از مشاغل خانگی به دست میآید که نمونه آن چین و بنگلادش هستند و کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمت، تنوع و دگرگونی زیادی در اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان گفت: مشاغل خانگی آغاز حرکت به سوی استقلال اقتصادی بوده و زنان همواره ثابت کردهاند که قالیبافی، گلیمبافی و سایر هنرهای دستی و مشارکت در فعالیتهای بخش کشاورزی توانستهاند کسب درآمد کنند. وی افزود: این قبیل کارها نقش تولیدی داشته و برای عرضه به بازار و در مرحله بعدی وارد کار کردن مردم نقش واسطهای بین تولیدکننده و خریدار را انجام میدهند.
رخافروز اضافه نمود: آزادی و استقلال عمل بیشتر در کار، ساعات انعطافپذیر فعالیت، ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی، کم هزینه بودن راهاندازی، پایین بودن میزان ریسک، امکانپذیر کردن فعالیت پاره وقت، داشتن فرصت و زمان بیشتر، ایجاد تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کم توان، احساس راحتی بیشتر، بالا رفتن بازدهی به علت مشارکت سایر اعضاء خانواده، استفاده از کوچکترین فرصتها برای ادامه کار، عدم نیاز به اجاره محل و در نهایت کمتر شدن هزینههای اولیه برای آغاز کسب و کار با معافیت مالیاتی و همچنین معافیت از تغییرات کاربری و عوارض ناشی از آن از دیگر جنبههای قابل توجه برای بهرهبرداران در ایجاد امکان برای توسعه مشاغل خانگی به ویژه در مناطق شهرستانهای استان به شمار میآید.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 18 شرکت تعاونی زنان روستایی، با یک هزار و 932 نفر عضو در زمینه بستهبندی محصولات کشاورزی، پرورش قارچ، پوشاک، گل وگیاه و فعالیتهای خدماتی، در سطح استان به فعالیت مشغولند گفت: در یک نگاه کلی، میتوان اظهار داشت اکثریت زنان روستایی و عشایری استان همگام و همدوش مردان در فعالیتهای مختلف کشاورزی، دامداری و باغداری و همچنین در تولید صنایع دستی، مشارکت فعال داشته و در این راستا توسعه صندوقهای اعتباری خرد زنان روستایی در کنار افزایش آموزشهای مهارتی زنان در اولویت برنامههای سازمان قرار گرفته است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان با اشاره به اهمیت تبیین جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور به خصوص اقتصاد بخش کشاورزی گفت: آنچه در حال حاضر مهم بوده و باید به آن توجه جدی شود این است که، ارتقاء فرهنگ اشتغال خانگی تنها به یک نهاد اجتماعی محدود نمیشود زیرا ترویج و توسعه این فرهنگ نیازمند بسیج ملی، در سطح دستگاههای اجرایی و نهادهای غیردولتی، در راستای هدایت جامعه به سوی رشد و بالندگی، تلاش و همت و دوری از سستی با همکاری و همدلی همه افراد است و در این زمینه باید همه مدیران بخش دولتی و خصوصی، اساتید دانشگاهی و خانوادهها بیش از پیش تلاش کنند تا تولید و اشتغال مولد به فرهنگی پایدار در سطح جامعه مبدل شود.
رخافروز اضافه کرد: کارآفرینی خانگی و ایجاد شبکه خانوادگی مشاغل خانگی علاوه بر اینکه کاهش بیکاری را همراه دارد به افزایش تولید و توان اقتصادی جامعه نیز کمک زیادی میکند.
وی افزود: با توجه به اینکه زنان خانهدار و جوانان جویای کار 40 تا 50 درصد جمعیت ایران را تشکیل میدهند و اگر برای این افراد شغل و کار مشخصی تعریف شود تا آنان در خانه به فعالیت مشغول شوند، مشکل بیکاری آنان حل شده و بخشی از هزینههای خانوادهها نیز تامین میشود.
رخافروز ادامه داد: اهمیت جایگاه مشاغل خانگی بیش از پیش مشخص میشود و مدیریت ترویج با حمایتهای سازمانی پنج اتاق رشد و توسعه کارآفرینی در مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانهای آذرشهر، اسکو، مرند، مراغه و تبریز ایجاد و به فعالیت در زمینه توسعه این مشاغل مشغول و تاکنون،50 ایده مفید در بخش کشاورزی و در راستای توسعه فعالیتهای اقتصادی زنان روستایی، حاصل تلاش این مراکز بوده و در کنار آن،20 خوشه تخصصی با 293 نفر عضو، فعالیتهای خود را تداوم میدهند و برای افزایش آگاهی زنان روستایی از مزایای اشتغال مولد، تا به حال صد دوره آموزشی که 80 دوره آن شامل آموزشهای تخصصی میشود، توسط این اتاقهای کارآفرینی برگزار و انتظار بر این است نتایج آن در توسعه فعالیتهای اقتصادی زنان روستایی مفید و مؤثر واقع شود.
انتهای پیام/60002/ی30/د1000