اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت ورزش سه‌گانه کردستان:

مفاد بخشنامه‌ها برای حفظ ظاهر مسئله است / ورزش سه‌گانه صاحب هویت نیست

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت ورزش‌های سه‌گانه کردستان گفت: فعال‌سازی کمیته‌ها مستلزم وجود اعتبارات مناسب و به موقع است، اگر چه در بخشنامه‌ها تأکید بر راه‌اندازی کمیته‌ها می‌شود، اما تمام این موارد برای حفظ ظاهر ماجراست.

مفاد بخشنامه‌ها برای حفظ ظاهر مسئله است / ورزش سه‌گانه صاحب هویت نیست

سعید ملک‌الکلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج از شرایط حاکم بر ورزش استان انتقاد می‌کند. وی معتقد است متولیان ورزش استان از مشاوران مناسب برای تصمیم‌گیری‌های خود استفاده نمی‌کنند.

وی همچنین مدیریت منابع سخت‌افزاری ورزش استان را بسیار ضعیف می‌داند و حتی معتقد به وجود دست‌های پشت‌پرده در واگذاری اماکن ورزشی به هیئت‌ها است.

ملک‌الکلامی در این گفت‌وگوی شفاف از هویت نداشتن ورزش سه‌گانه در استان کردستان اظهار تأسف می‌کند و علت آن را نداشتن مکان مناسب برای پرداختن به ورزش سه‌گانه عنوان می‌کند.

گفت‌وگوی فارس با ملک‌الکلامی موضوعات جالب دیگری نیز در پی داشت که در ادامه می‌خوانید.

* فارس: اجازه بدهید سؤالاتم را از مسابقاتی که قرار بود سال 91 در استان برگزار شود شروع کنم، چرا این رقابت‌ها لغو شد؟

ببینید ورزش‌های سه‌گانه از سه رشته شنا، دوچرخه و دوومیدانی تشکیل شده و مسابقات در فضای آزاد برگزار می‌شود. قرار بود با توجه به طبیعت زیبا و مناسب دریاچه زریوار مسابقات در مریوان انجام شود، اما با توجه به اینکه نیازمند تمهیدات مناسب از جمله بستن جاده برای دوچرخه‌سواری و در نظر گرفتن مسیر مناسب برای رقابت دو بودیم، مشکلات و هماهنگی زیادی می‌خواست که در نهایت، موفق به اجرای آن نشدیم.

* فارس: آخرین مسابقات کشوری که در سال 91 تیم استان شرکت داشته، کدام رقابت‌ها بوده است؟

از اسفند 90 کار را شروع کردیم و پس از پنج ماه تمرین، بانوان را در چهار رده سنی و به تعداد 16 نفر به رقابت‌‌های کشوری اعزام کردیم که از این نفرات یک ورزشکار را به تیم ملی امید رساندیم.

* فارس: با توجه به اینکه این رشته فصل اختصاصی خود را در خصوص لزوم کار در آب‌های آزاد دارد، برای برگزاری رقابت‌ها مشکلی در این رابطه ندارید؟

اگرچه ورزش سه‌گانه  از نظر انجام مسابقه، فصل خود را نیاز دارد، اما برای آن هم فدراسیون چاره‌اندیشی کرده است. به عنوان مثال در فصول سرد سال در استان‌های جنوبی و در فصول گرم سال در شهرهای سردسیر رقابت انجام می‌شود. اما مسئله اساسی در فصول سرد سال، لزوم استفاده از سالن و استخر سرپوشیده است که این معضل گریبان ما را گرفته است.

* فارس: شفاف‌تر بگوئید، مشکل چیست؟

بعد از اینکه در سال 1390 در بخش مردان ورزشکاران استان، قهرمانی کشور را کسب کردند به بهانه‌های مختلف اداره‌کل ورزش و جوانان کردستان از در اختیار گذاشتن استخر برای تمرین به هیئت خودداری کرد و این منجر به قطع تمرینات ورزشکاران سه‌گانه کردستانی در چند ماه از سال 91 شد، به طوری که نتوانستیم برای مرحله نخست مسابقات قهرمانی کشور، تیم اعزام کنیم و این موجب شد تا از طرف فدراسیون به هیئت نامه ارسال شود و علت غیبت تیم استان را جویا شدند.

* فارس: ظاهراً در بحث فعال‌سازی کمیته‌ها هم مشکل دارید؟

دقیقا. در یک سیستم ساده و ابتدایی گام نخست برای برنامه‌ریزی و انجام امورات، بحث اعتبارات است. بدون در نظر گرفتن اعتبارات حتی نمی‌توان یک اتاق ساده را آرایش کرد. الان در برج 11 قرار داریم و متأسفانه تاکنون هیچ بودجه‌ای به هیئت تخصیص نیافته است و بدتر از آن این است که چشم‌اندازی هم برای گرفتن اعتبار وجود ندارد.

فعال‌سازی کمیته‌ها مستلزم وجود اعتبارات مناسب و به موقع است، اگرچه در بخشنامه‌ها تأکید بر راه‌اندازی کمیته‌ها می‌شود؛ اما فکر می‌کنم تمام این موارد برای حفظ ظاهر ماجراست.

* فارس: با این حساب وضع هیئت‌های شهرستان‌ها هم دیگر مشخص است...

بله ورزش سه‌گانه در شهرستان‌های این استان فعال نیست و با وجود آنکه از اواخر سال 90 با تمام رؤسای ادارات کل ورزش شهرستان‌ها برای به جریان انداختن این ورزش مکاتبه شده، متاسفانه نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

* فارس: با توجه به اینکه ورزش سه‌گانه جزو رشته‌های پرخرج و سخت است، آیا می‌تواند به عنوان ورزش همگانی مطرح شود؟

سه دلیل برای پاسخ مثبت به این پرسش وجود دارد، نخست آنکه در دل طبیعت انجام می‌شود و استان کردستان به دلیل بافت طبیعی منطقه در این خصوص ظرفیت بالایی دارد. دلیل دوم آن علاقه مردمان این خطه به ورزش‌های سخت است و علت سوم فیزیک بدنی و ژنتیکی مناسب مردمان کردستان برای فعالیت در ورزش‌های طاقت فرساست.   

* فارس: در بحث خصوصی‌سازی ورزش سه‌گانه چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

تلاش‌های بسیاری برای گرفتن اسپانسر انجام داده‌ایم، اما دردسرهای آن زیاد است. به عنوان نمونه برای ساخت مجموعه سه‌گانه توسط بخش خصوصی زمین مناسب لازم است که برای تصاحب آن و کارهای اداری مربوطه باید حداقل چند سال دوندگی کنیم.

البته اگر فردی قصد سرمایه‌گذاری در ورزش سه‌گانه داشته باشد، این ورزش ظرفیت بالایی دارد.

* فارس: با احتساب این موارد، برنامه‌ریزی برای توسعه ورزش سه‌گانه آب در هاون کوبیدن است...

مادامی که مشکل سخت‌افزاری ورزش حل نشود، نمی‌توانیم برنامه مدونی داشته باشیم، چراکه صاحب «هویت» نمی‌شویم. اقدام اداره‌کل ورزش و جوانان در اختصاص اماکن ورزشی در قالب تبصره 88 فی‌نفسه مناسب است، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که مدیریت درستی در اختصاص این منابع اعمال نمی‌شود.

* فارس: بیشتر توضیح دهید..

بعضی از اماکن ورزشی به برخی رؤسای هیئت‌های ورزشی داده می‌شود، در حالی که فعالیت آن ورزش ارتباطی با محل ورزشی موردنظر ندارد. تنها به صرف وجود یک‌سری معادلات پشت‌پرده این اماکن اختصاص می‌یابد.

* فارس: در ادامه این مطلب را موشکافی خواهیم کرد، اما با آموزش و پرورش به عنوان یک محل مناسب برای استعدادیابی همکاری داشته‌اید؟

حقیقتاً خیر و علت آن وجود تجارب ناخوشایند قبلی در این زمینه است. بنده قبلاً مسئول هیئت شنا بودم و ارتباط و تعامل مناسب و سازنده‌ای را با آموزش و پرورش شاهد نبودیم. فکر می‌کنم این نهاد آموزشی تمایلی به کار در زمینه‌های قهرمانی نداشته باشد و شاید این به نگرش‌ها در آموزش و پرورش برمی‌گردد.

* فارس: اما برخی رشته‌های ورزشی از تعامل مناسب خود با مدارس خبر می‌دهند، می‌خواهید بگوئید آموزش و پرورش به بعضی از رشته‌های ورزشی توجه بیشتری می‌کند؟

مطمئناً اینگونه است، اما ببینید، ورزش سه‌گانه از سال 86 به صورت فدراسیون درآمده و کل فعالیت هیئت سه‌گانه در استان مجموعاً دو سال است و چون رشته‌ای با قدمت طولانی نیست، طبیعی است در آموزش و پرورش هم به اندازه رشته‌هایی مثل فوتبال و کشتی به آن توجه نشود، البته این مسئله در خود اداره‌کل هم وجود دارد.

* فارس: منظورتان این است که مسئولان ورزش استان بین رشته‌های ورزشی تبعیض قائل می‌شوند؟

بله، سوال من از اداره‌کل ورزش و جوانان این است که آیا اعتباراتی که به کشتی تخصیص می‌یابد به رشته‌های دیگر هم به همان اندازه داده می‌شود؟ و یا اهمیتی که برای فوتبال قائل می‌شوند، برای سه‌گانه هم در نظر گرفته می‌شود؟    

* فارس: به بحث مدیریت بر منابع ورزش اشاره‌ای داشتید، ضعف مدیریتی را از کدام زاویه می‌بینید؟

من با شهامت می‌گویم، خود اداره کل ورزش و جوانان با توجه به سالن‌ها و استخرهایی که در اختیار دارد، جزو ثروتمندترین نهادهای دولتی است، به دلیل آنکه مردم حاضرند پول بدهند و از این امکانات استفاده کنند و از قبال این منابع، درآمدزایی کلانی برای ورزش استان حاصل می‌شود، در حالی که هیچ نهاد دولتی دیگری چنین ظرفیت بالایی را ندارد. اما این درآمدها از گذشته تاکنون به درستی مدیریت نشده است.

ببینید در حال حاضر قریب به 50 هیئت ورزشی در سطح استان وجود دارد که بسیاری از آنها در بحث قهرمانی کار نمی‌کنند، پس باید اولویت در تخصیص منابع بودجه و امکانات را به رشته‌های مدال‌آور و قهرمان‌پرور بدهیم که نهایتاً 20 هیئت ورزشی را شامل می‌شوند و اگر منابع درآمدی به درستی کانالیزه شده و به این ورزش‌ها اختصاص یابد، نه تنها مشکلات این ورزش‌ها مرتفع می‌شود، بلکه حتی مازاد هم می‌ماند.

نکته اساسی دیگر نبود مدیریت درست بر امکانات سخت‌افزاری است، به عنوان مثال اداره‌کل ورزش، استخر و سالن در اختیار یک رشته ورزشی قرار داده‌ است که اولاً فعالیت قهرمانی ندارد و در ثانی ارزیابی درستی که باید از درآمد ماهانه و سالانه آن هیئت وجود داشته باشد، در عمل وجود ندارد.

* فارس: شاید اداره‌کل هم توجیه کارشناسی برای اقدام خود داشته باشد..

به اعتقاد من هیئت‌های ورزشی بهترین کارشناسان برای مشاوره هستند، اما هیچ‌گاه از آنها استفاده نمی‌شود.

طبق مصوباتی قرار شد هر یک از اماکن ورزشی از جمله استخرها و سالن‌ها به یکی از هیئت‌های ورزشی واگذار شود و در مقابل، آن هیئت پس از تأمین هزینه‌های خود از طریق آن مکان، مازاد درآمد را به چند رشته و هیئت دیگر اختصاص دهد اما با کمال تأسف این مصوبه اجرا نمی‌شود.

به عنوان مثال یکی از استخرهای شهرستان سنندج در اختیار یک رشته ورزشی قرار گرفت و مقرر شد از محل درآمد آن علاوه بر آن هیئت، شش یا هفت رشته دیگر هم ماهانه مبلغی دریافت کنند. از جمله هیئت ورزش‌های سه‌گانه باید ماهیانه یک میلیون تومان از این هیئت بودجه می‌گرفت، اما الان پس از گذشت چهار ماه از تمدید قرارداد آن هیئت با مجموعه ورزشی، تنها یک میلیون تومان به سه‌گانه تزریق شده است.

* فارس: خوب توجیه آن هیئت ورزشی برای ادا نکردن تکلیفش چیست؟

آنها می‌گویند، چون اداره‌کل ورزش و جوانان به تعهدات خود عمل نکرده است ما هم نمی‌توانیم پول باقی رشته‌های زیرپوشش را بدهیم.

نکته تأسف‌بارتر این است که مالک این مجموعه ورزشی که همان اداره‌کل ورزش است، هیچ‌گونه برخوردی با آن هیئت ورزشی نمی‌کند. همه این‌ها در حالی است که زمانی که قرار شد استخر واگذار شود ما به عنوان هیئت سه‌گانه پیشنهاد دادیم تا مبلغ بیشتری نسبت به این هیئت در اختیار ورزش‌های دیگر قرار دهیم و حتی نامه‌نگاری با اداره‌کل هم انجام شد، اما هیچ جوابی به ما ندادند.

و اینکه چه دست‌های در پس این ماجرا وجود دارد، برای من جای سئوال دارد. در یک کلام معتقدم مسئله اجاره و واگذاری اماکن ورزشی به هیئت‌ها مانند نسخه نوشته شده‌ای است که از قدیم‌الایام مسئولان تربیت بدنی سابق و هم‌اکنون اداره‌کل ورزش و جوانان فعلی بدون هیچ‌گونه تغییر و اصلاحی آن را اجرا می‌کند.

* فارس: به عنوان سوال آخر حمایت‌های فدراسیون از شما چگونه بوده است؟

بسیار ضعیف، در 10 ماه امسال هیچ اعتباری به استان تخصیص نیافته است و علت آن را هم کمبود اعتبار عنوان می‌کنند.

==============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79008/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول