اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قلعه‌گنج سرزمین گنج‌های ناب / زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری آماده است

خبرگزاری فارس: شهرستان قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان با فاصله نزدیک به دریا و بهره‌مندی از چهار فصل همزمان، سرزمین گنج‌های بی‌شماری است.

قلعه‌گنج سرزمین گنج‌های ناب / زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری آماده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، این شهرستان در جنوب استان کرمان با فاصله نزدیک به دریا و بهره‌مندی از چهار فصل همزمان سرزمین گنج‌های بی‌شماری است و وسعت آن نشان از تنوع خاک و گستره جغرافیایی دارد از کوه تا دشت و از رود تا تالاب همه را در خود جای داده است.

در این منطقه بیش از 300 روز هوای گرم و معتدل است که این هوا برای کشت جالیزی مساعد است، جنوب کرمان به عنوان گلخانه طبیعی در کشور معروف است.

کشت انواع مرکبات و نخیلات، کشت انواع محصولات زراعی از گندم و جو تا ذرت، حنا و از کنجد و کلزا تا انار و انگور این همه شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در طرح توسعه کشاورزی ایجاد می‌کند.

پرورش انواع دام و طیور یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این منطقه بوده و جمعیت بالای دامی و ظرفیت پذیرش انواع طیور آن بسیار بالا است.

در یکی از بازدیدهای روزانه متوجه سوله‌ای در میان باغ نخیلات شدیم به سراغ آن می‌رویم که متوجه شدیم مرغداری است و در آن به پرورش مرغ ارگانیک می‌پردازند، منتظر ماندیم تا مسئول این مجموعه آمد و اجازه بازدید از آن را به ما داد.

*همت جوانان در منطقه زرخیز و پشتکار عالی

فرهاد جعفری که دارای مدرک لیسانس روانشناسی و غیر بومی بود از جوانی خود نهایت استفاده را می‌برد و این خطه زرخیز را خوب شناخته بود هر چند کم و کاستی نیز وجود دارد.

وی با سرمایه اندک خود دست به کاری بزرگ می‌زند و خودکفایی را با برادر خود تجربه می‌کند و با دست خالی اما امید به خدا و پشتکار عالی همت کرده و برای اقتصاد خود و کشور تلاش می‌کند.

جعفری گفت: از شهر را بر آمده‌ام و این سوله را اجاره و با نصف ظرفیت اسمی آن آغاز کردیم، اما امیدش را به خدا دو برابر کرده بود.

از فرهاد که دیگر حالا او را از جنس خودمان دیدم، می‌پرسم این رشته و مرغداری چه نسبتی دارند، بیان داشت: مگر روانشناسی مخصوص انسان تنها است و مرغ و طیور نیاز ندارند اتفاقا در پرورش مرغ بسیار کارایی دارد.

وی افزود: در هر دوره 45 روزه حدود 2 هزار جوجه در این سالن می‌ریزیم و بعد از این مدت آنها را برای کشتار به شهرهای مجاور که نزدیک‌ترین آن میناب است، می‌بریم و سپس برای فروش گوشت خالص برمی‌گردانیم.

جعفری با بیان اینکه اگر یک کارخانه دان طیور در این شهرستان وجود داشت، هزینه‌های تولید خیلی پایین می‌آمد و بیشتر سود می‌کردیم اما حالا با سود کم و تولید بیشتر قانع هستیم، گفت: برای هر دوره حدود 200 میلیون ریال سرمایه می‌گذاریم و تاکنون به لحاظ شرایط خوب و مساعد منطقه قلعه‌گنج متوجه ضرری نشدیم.

*طرح موفق پرورش شتر 

راستی شتر حیوان این مناطق است و با شرایط اینجا بسیار سازگاری دارد، دو برادر دست به دست هم داده بودند و با استفاده از تسهیلات طرح توسعه کشاورزی به پرورش شتر روی آورده بودند، همتی ماندگار که در تامین سرانه خانوده خود بی‌نیازشان می‌کرد.

سجاد و جواد که در کنار پدر خود زندگی راحتی داشتند با این تسهیلات توانسته بودند، شغل دائمی برای خود برپا کنند و معاش زندگی را تامین و بدین ترتیب اوقات فراغت خود را سپری می‌کردند.

جواد که برادر بزرگتر بود، گفت: من با 10 میلیون تومان جایگاه زده‌ام و با 20 میلیون دیگر رفتم و شتر خریدم تا آنها را پروار کنم و بتوانم قسط بدهم، اما بعد از یک ماه که آنها را پرورش دادم، حالا قیمتشان دو برابر شده است.

سجاد 15 شتر خریده بود و در مزرعه پرورش می‌داد، او هم می‌گفت، حالا دیگر وقت بیکاری ندارم و به فکر دام و شتر خود هستم که سرمایه‌ام از بین نرود.

*تصویب 140 طرح کشاورزی در قلعه‌گنج

فرماندار قلعه‌گنج گفت: تاکنون 20 جلسه طرح توسعه کشاورزی در این شهرستان برگزار و 140 پرونده در آن مصوب و به بانک عامل معرفی شده‌اند که تاکنون 50 پرونده با اعتباری بالغ 15 میلیارد ریال به متقاضیان این طرح‌ها پرداخت شده است.

ایوب فلاحی در  گفت‌و گو با خبرنگار فارس بیان داشت: یک سوم این طرح‌ها در قالب طرح پرورش دام شکل گرفته است و از این تعداد نیز بالغ بر یک سوم آن به پرورش شتر روی آورده‌اند که بسیار طرح خوب و پرسودی است.

وی بیان داشت: استقبال مردم از طرح‌های دام و طیور نشان از استعداد این منطقه در زمینه دامپروری دارد که می‌تواند، مورد توجه افراد و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد.

فلاحی اظهار داشت: شرایط آب و هوایی منطقه برای پرورش طیور نیز بسیار مناسب است و در این کارگروه طرح توسعه توجه ویژه به این امر شده است.

وی گفت: در شهرستان قلعه‌گنج بیش از 260 هزار رأس دام سبک، 26 هزار رأس دام سنگین و بیش از 6 هزار نفر شتر در حال پرورش هستند و هنوز هم ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.

.............................

گزارش از علی اکبرزاده

............................

انتهای پیام/80004/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول