اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور سفرا و مدال‌آوران المپیک

زمستان همدان جشنواره‌ای می‌شود

خبرگزاری فارس: 5 تا 10 بهمن ماه جشنواره زمستانی در همدان برگزار می‌شود که با برنامه‌های متنوع زمستان سرد همدان گرم می‌شود.

زمستان همدان جشنواره‌ای می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کهن‌شهر همدان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران، از پیشینه چند هزار ساله‌ای برخوردار است که همواره به لحاظ تاریخی و گردشگری زبانزد خاص و عام است.

امروزه با اهمیت یافتن بخش گردشگری از این حوزه مهم به عنوان صنعت گردشگری یاد می‌شود که این عنوان موجب شده است انسان‌ها در هر جوامعی به دنبال توسعه گردشگری شهر و استان خود باشند.

توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی که امروز در هر محافلی سخن از آن رانده می‌شود، فرصت کافی برای تبادل فرهنگی بین گردشگر و جامعه میزبان را به وجود می‌آورد که بر این مبنا آنها می‌توانند یکدیگر را بهتر درک کرده و با فرهنگ هم بیشتر آشنا شوند.

در حال حاضر صنعت گردشگری در ایران و به ویژه در همدان از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است که در این زمینه می‌توان به قابلیت‌های فراوانی که در هر شهری از ایران به ویژه همدان وجود دارد، اشاره کرد.

در این صنعت که موجب توسعه، درآمدزایی و اشتغالزایی هر شهر می‌شود، معیارهای مختلفی مد نظر قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به طبیعت، فرهنگ، آب و هوا، سبقه تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و ... اشاره کرد که استان همدان با سابقه 3 هزار و 100 ساله خود از همه این معیارها برخوردار است و می‌تواند مکان مناسبی برای گردشگری به ویژه گردشگری زمستانی تعریف شود.

همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین از 5 تا 10 بهمن ماه جشنواره زمستانی را برگزار می‌کند جشنواره‌ای که می‌تواند ظرفیت‌های گردشگری زمستانی همدان را به رخ سایرین بکشد، همدانی که با دارا بودن، آبشار گنجنامه، غار علیصدر، موزه‌های متنوع، تپه‌های تاریخی، توانمندی‌هایی در ورزش‌های زمستانی به ویژه پیست استاندارد اسکی تاریک دره و... در عرصه گردشگری زمستانی بسیار مورد توجه است.

به هر حال جشنواره زمستانی روزهای به یادماندنی را برای گردشگران داخلی و خارجی به ثبت رسانده و موجب جذب و افزایش گردشگران می‌شود.

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان که برنامه‌های متنوعی را با همکاری اداره کل ورزش و جوانان برای ششمین جشنواره زمستانی همدان تدارک دیده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه باید به بخش گردشگری فرابخشی نگاه کرد، افزود: ما هنوز به این باور نرسیدیم که گردشگری نقطه‌ای است که می‌تواند مشکل ما را حل کند، اما نگاه خود را به سرمایه‌گذاری باید عوض کنیم چرا که سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری از اقدامات مؤثر برای توسعه هر استان به شمار می‌رود.

* توسعه بخش گردشگری نیازمند فرهنگ‌سازی است

علیرضا ایزدی بیان کرد: توسعه بخش گردشگری نیازمند فرهنگ‌سازی است که این امر نیازمند همکاری همه متولیان و افزایش سرمایه در این بخش را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه تولید اقتصاد در زمینه گردشگری اهمیت زیادی دارد، افزود: باید در زمینه ترویج فرهنگ گردشگری وارد شویم چرا که همدان اساس فاخر فرهنگی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه باید حوزه های بخش گردشگری را تخصصی کرد، بیان کرد: در بخش گردشگری افراد دارای سلایق و علایق متنوعی هستند که با تخصصی کردن آن می‌توان به هر گروه از افراد توجه کرد.

وی افزود: ایجاد شور و نشاط در ایام زمستان از علایق گروهی از جامعه هدف است همین امر منجر به برگزاری جشنواره ای با برنامه های متنوع را می‌طلبد تا خانواده‌ها بتوانند در زمستان هم فضای شاد و با نشاطی داشته باشند.

ایزدی با اشاره به حضور سفرا و میهمانان داخلی در این جشنواره خاطرنشان کرد: هدف از این جشنواره این است که بتوانیم برند مناسبی از گردشگری زمستانی را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم و حضور سفرا گام مؤثری در این راستا محسوب می‌شود.

* شب فرهنگی 14 استان در همدان برگزار می‌شود

وی به برنامه‌های جشنواره زمستانی اشاره کرد و گفت: تیراندازی به اهداف پروازی در مجموعه میشان، ساخت آدم برفی در تپه عباس‌آباد و غار علیصدر از جمله برنامه‌های این جشنواره به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از بازدید سفرا از مزرعه احیایی خبر داد و گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دو نمایش خیابانی را تدارک دیده که در روزهای جشنواره به میان شهروندان رفته و اجرای نمایش را خواهند داشت.

وی با اشاره به حضور استان‌های زاگرس‌نشین در جشنواره زمستانی خاطرنشان کرد: در ایام جشنواره زمستانی هر شب یکی از 14 استان و شهرستان‌های استان همدان، برنامه‌های بومی و محلی خود را در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان اجرا می‌کنند.

ایزدی از برپایی نمایشگاهی با حضور 16 استان کشور خبر داد و گفت: در ایام برگزاری جشنواره زمستانی نمایشگاهی با تأکید بر گردشگری زمستانی دایر شده که غرفه‌ها در دو طبقه طراحی شده است.

* همدان باید در مسیر تورهای بزرگ گردشگری قرار گیرد

معاون عمرانی استاندار همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه جشنواره زمستانی موجب توسعه حوزه گردشگری و جذب گردشگر می‌شود، یادآور شد: زیرساخت‌های گردشگری همدان باید مشخص شود تا سپس بتوان روی تبلیغات و معرفی همدان بیشتر کار کرد.

خسرو سامری تصریح کرد: همدان دارای ظرفیت مطلوبی برای گردشگری زمستانی است که برای بهره‌برداری از این ظرفیت تاکنون اقدامات خوبی انجام شود اما در جشنواره امسال جنبه گردشگری زمستانی ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند.

وی پیگیری معرفی همدان از طریق شبکه‌های استانی همجوار را مهم دانست و گفت: در راستای توسعه گردشگری همدان، می‌توانیم همدان را در مسیر تورهای بزرگ گردشگری مانند کرمان، یزد، شیراز و ... قرار دهیم تا همدان به جایگاهی واقعی خود برسد.

معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به فعالیت‌های چند ساله اخیر در زمینه گردشگری یادآور شد: در این چند سال اخیر زیرساخت‌هایی چون راه و فرودگاه رو به اتمام است که همین باعث می‌شود گردشگران بیشتری به همدان وارد شود.

وی با بیان اینکه فاصله تهران ـ همدان از تهران ـ شمال نزدیکتر شده است، افزود: با احداث راه آزادراه ساوه ـ همدان مسافت  همدان ـ تهران از تهران ـ شمال نزدیکتر شده که با توجه به ترافیک جاده شمال همدان با ترافیک کمتر و هوای مطلوب‌تر می‌تواند جایگزین سفرهای شمال قرار گیرد.

سامری با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری مطلوبی در همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: گردشگران در فصول گرم سال از استان‌های جنوبی به همدان می‌آیند که این امر می‌تواند به زمستان که همدان از جذابیت‌های متنوعی برخوردار است نیز تعمیم یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که در جنوب و جنوب غربی کشور مانند آزادراه خرم آباد ـ اندیمشک ایجاد شده است، هر سال مسافران زیادی از استان‌های جنوبی کشور به همدان سفر می‌کنند که همین موجب سرمایه‌گذاری و رونق گردش مالی خوبی در استان همدان می‌شود.

* جشنواره زمستانی بازشناساندن مراکز گردشگری همدان را دنبال می‌کند

شهردار همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان به اهمیت برگزاری جشنواره زمستانی اشاره کرد و گفت: ما از یکی از پنج استان پایلوت گردشگری هستیم که این رفت و آمدها در شناساندن ظرفیت‌ها و جایگاه همدان به عنوان استان گردشگرپذیر است.

سید مسعود عسگریان با بیان اینکه شهر همدان دارای جذابیت‌های گردشگری بسیاری است، افزود: گردشگران داخلی و خارجی با سفر به همدان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان بازدید می‌کنند که همین برای آنها بسیار جالب توجه است.

وی به حضور سفرا در ایام جشنواره زمستانی در همدان خاطرنشان کرد: حضور گردشگران داخلی و خارجی در همدان می‌تواند در ارتقای رفت و آمد و بازشناساندن مراکز گردشگری شهر همدان تأثیر داشته باشد.

شهردار همدان تصریح کرد: حضور سفرا در همدان که به صورت گردشگر به شهر وارد می‌شوند برای کسبه و همچنین مکان‌هایی که گردشگران حضور می‌یابند و از فضاهای تاریخی و معنوی شهر همدان بازدید می‌کنند، اثرگذار است.

وی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های یک شهر گردشگری این است که در تمام فصول بتواند این جذابیت و بهره‌برداری را ایجاد و فراهم کند که همدان در این زمینه عملکرد قابل قبول و رو به رشدی داشته است.

عسگریان با اشاره به اینکه شهرداری همدان نیز در ایام جشنواره به دنبال ایجاد شور و نشاط در بین مردم است، افزود: شهرداری به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی همراه و همگام با مسئولان استان در ایجاد نشاط و شادابی شهر اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی رفت و روب و ایجاد مبلمان شهری را در زیباسازی شهر مؤثر دانست و گفت: شهرداری همدان با رفت و روب شهری، آذین‌بندی شهر، نصب پرچم‌های رنگی و پرچم مقدس ایران و نظافت سطح شهر به استقبال جشنواره زمستانی می‌رود.

*جشنواره زمستانی گام مؤثری در توسعه ورزش‌های زمستانی همدان

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: جشنواره زمستانی گام مؤثری در توسعه گردشگری و ورزش‌های زمستانی دارد چرا که همدان در این امر از قابلیت‌های فراوانی برخوردار است.

سید عبدی افتخاری تصریح کرد: گردشگری زمستانی موجب رونق ورزش‌های زمستانی چون کوهنوردی، یخ‌نوردی و اسکی می‌شود که می‌توان از این لحاظ در توسعه ورزش همگانی نیز بهره گرفت.

وی یادآور شد: با آغاز جشنواره زمستانی از 5 تا 10 بهمن ماه در همدان مسابقات ورزشی زمستانی نیز کار خود را آغاز می‌کند که همین موجب شور و نشاط در بین جوانان می‌شود.

ششمین جشنواره زمستانی همدان در حالی با شعار «ورزش، گردشگری، همبستگی» در همدان برگزار می‌شود که به زعم همه مسئولان موجب توسعه بخش گردشگری می‌شود.

توسعه‌ای که می‌تواند فصل زمستان همدان را بهتر و بیشتر به گردشگران داخلی و خارجی شناسانده و معرفی کند.

اما باید بدانیم جشنواره تنها راه توسعه بخش گردشگری نیست و باید با استفاده از شیوه‌ها و روش‌های مدرن تبلیغات، معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری کشور، شرکت در نمایشگاه‌های سیاحتی معروف جهان، ایجاد زمینه‌های لازم در سفارتخانه‌های خارج از کشور برای ارائه درست این جاذبه‌ها برای علاقمندان سفر به ایران و استفاده از برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی در راستای توسعه صنعت گردشگری بسیار ضروری است.

ششمین جشنواره زمستانی همدان 5 تا 10 بهمن ماه با حضور سفرا، مسئولان کشوری در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، برگزار می‌شود.

.................................................

گزارش از سیده فریده حسینی فرزام

.................................................

انتهای پیام/89003/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول