اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با آثاری از زنده‌یاد طالبی

نمایشگاه آثار نسخ خطی در کوچصفهان برپا شد

خبرگزاری فارس: نمایشگاه آثار نسخ خطی زنده‌یاد محمدحسین طالبی در کوچصفهان رشت برپا شد.

نمایشگاه آثار نسخ خطی در کوچصفهان برپا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مدیر موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان در جریان افتتاح نمایشگاه مذکور اظهار کرد: استاد محمد حسین طالبی کوچصفهانی فرزند دکتر ابوطالب یکی از پزشکان دوران نهضت جنگل در سال 1299 خورشیدی در شهر کوچصفهان بود که در دوران جوانی نوشتن خط ثلث را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد و  دست‌ نوشته‌های او بیشتر در قالب احادیث، اشعار مذهبی و زیارت نامه است.

حمید نظرخواه علی‌سرایی افزود: این آثار طبق تحقیقات موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان در مکان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و موسسه مذکور توانسته است یکی از هنرمندان این شهر را به مردم بشناساند.

به گفته این مسئول، نمایشگاه آثار خطی استاد محمد حسین طالبی به مدت دو هفته از ساعت 16 تا 20 در مکان موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان واقع در خیابان مطهری کوچه وصال روبه‌روی چاپخانه فجر در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

وی فعالیت موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان را با مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در آذر ‌ماه سال جاری عنوان کرد و یادآور شد: این موسسه در حوزه مطالعات، تحقیقات و پژوهش مسائل فرهنگی با استفاده از مشاهیر علمی و فرهنگی استان فعالیت می‌کند.

نظرخواه علی‌سرایی، موسسان مرکز فرهنگی مذکور را خود و مجید حسینی نثار از فعالان عرصه فرهنگی گیلان معرفی کرد.

*آرشیو آثار زنده‌یاد طالبی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان نیز در مراسم افتتاح آثار خطی مرحوم طالبی با تبیین وظایف ذاتی سازمان اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران شناسایی و حفظ اسناد خطی مانند آثار زنده‌یاد طالبی را یکی از اساسی‌ترین وظایف این سازمان در حوزه اسنادی دانست.

حسین عباس‌نژاد کارسیدانی اظهار امیدواری کرد؛ در آینده تمام مردم گیلان مانند کوچصفهان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان را در راستای نیل به هدف عالیه جمع‌آوری نسخ خطی و با ارزش استان یاری کنند.

وی تصریح کرد: آثار زنده‌یاد طالبی و زندگی‌نامه او در آرشیو گیلان به عنوان یکی از مفاخر استان در آرشیو ملی ایران ثبت می‌شود.

این مسئول از مدیریت موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان برای برپایی نمایشگاه مذکور قدردانی کرد.

*کوچصفهان قابلیت شهرستان شدن را دارد

بخشدار کوچصفهان نیز در این مراسم گفت: اگر مردم فرهنگ خود را بشناسند هرگز به بیراهه نمی‌روند و به داشته‌های خودشان افتخار می‌کنند. 

اسفندیار جوشن افزود: کوچصفهان یکی از بخش‌های تابعه شهرستان رشت است که قابلیت شهرستان شدن را دارد و این امر نیازمند توجه مسئولان است. 

پژوهشگر موسیقی نیز در مراسم مذکور اظهار کرد: باید تمهیداتی صورت گیرد تا فرهنگ این جامعه و افتخارات نسل گذشته و نسل حاضر به مردم و جوان شناسانده شود.

رضا راستاد کوچصفهانی ابراز امیدواری کرد؛ موسسات فرهنگی نظیر موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان به درخت تناوری تبدیل شود و از ثمره آن نسل‌های آینده بهره‌مند شوند.

در پایان مراسم مذکور جمعی از شعرای استان نظیر استاد تیمور گرگین، محمد فارسی، کاظم کاظم‌پور، میلاد رضازاده، سهراب جعفرزاده پیر موسایی، حسین محمدی حشکوایی و میلاد کوچکی‌نژاد اشعار خود را قرائت کردند. 

انتهای پیام/2300/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول