اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران خبر داد

تأمین 25 درصد از پروتئین کشور توسط عشایر

خبرگزاری فارس: مدیرکل عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: در حال حاضر بیش از 25 درصد از پروتئین کشور توسط جمعیت عشایر ایران تولید می‌شود.

تأمین 25 درصد از پروتئین کشور توسط عشایر

بابان داوردان در بازدید از مراتع ییلاقی عشایر ابرکوه در شهرستان‌های صفاشهر و بوانات فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: متأسفانه عشایر کشور که با دو درصد جمعیت 25 درصد از پروتئین کشور را تأمین می‌کنند با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند که بسیاری از آنها درد مشترک اکثر عشایر است.

وی افزود: از بین رفتن ایل‌راه‌های عشایری باعث شده است که آنان ناگزیر از حرکت در جاده‌ها شوند و علت این مسئله نیز توسعه شهرها، ساخت پادگان‌ها و تصرف مسیرها است.

داوردان گفت: تنگ شدن عرصه‌های مرتعی در بسیاری از جاده‌ها و واگذاری این عرصه‌ها به مسائل زیربنایی مانند صنعت و کشاورزی نیز آنان را برای تأمین علوفه دام با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی ادامه داد: میان بندها نیز به علت تصرفات، مراتع از بین رفته است و عشایر مکانی برای نگهداری دام‌های خود در فاصله بیرون آمدن از یک استان تا وارد شدن به استانی دیگر ندارند.

داوردان افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات عشایر و دامداران کشور، افزایش قیمت نهاده‌های دامی است و با توجه به اینکه واردات گوشت باعث ثابت ماندن قیمت‌ها شده است، پرواربندی کاهش یافته و دام‌ها به صورت بره فروخته می‌شوند و همین مسئله باعث پایین آمدن درآمد بهره‌برداران این بخش شده است.

وی ادامه داد: عشایر برای گرفتن وام‌های بانکی نیاز به سند ملک و وثیقه دارند که از ارائه آن ناتوان هستند و تقاضای آنان قبول کردن پروانه‌های بهره‌برداری از مراتع به عنوان وثیقه است.

این مسئول ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات این قشر تولیدکننده، عدم نقدینگی و سرمایه درگردش برای تهیه علوفه مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قوانینی که برای کمک به عشایر تصویب می‌شود عملأ به واسطه عدم همکاری به اجرا در نمی‌آید، افزود: سایر دستگاه‌ها برابر با آیین‌نامه ساماندهی عشایر وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

داوردان عنوان کرد: در سال‌های اخیر در برخی از استان‌ها همکاری خوبی در این زمینه وجود داشته است و در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها چندان همکاری برای اجرای این آیین‌نامه وجود ندارد.

داوردان در مورد برنامه‌های دولت برای رفاه عشایر گفت: بحث مطالعات عشایر یکی از طرح‌هایی است که اعتبارات ملی و استانی دارد و شامل هفت ریز پروژه است که یکی از آنها امکان و پتانسیل‌سنجی در مناطق عشایری است تا با این کار برای ساماندهی و اسکان آنها برنامه‌ریزی اجرایی شود.

وی افزود: اشتغال پایدار، حفظ کرامت انسانی و افزایش شاخصه‌های توسعه با فراهم کردن زیرساخت‌ها از قبیل حفر چاه، تأمین برق، برق‌دار کردن چاه، خرید تانکر آبرسانی و حمایت از طرح‌هایی مانند پرواربندی صنعتی و ساخت شهرک‌های دامپروری در دستور کار دولت سازمان امور عشایر قرار دارد.

داوردان گفت: برای تأمین زیرساخت‌های زندگی عشایری مانند برق نیز برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود که جدیدترین روش تأمین برق برای مناطق عشایری و دور از برق، استفاده از انرژی‌های نو است که به عنوان نمونه می‌توان به استفاده از انرژی خورشیدی برای حمام و روشنایی اشاره کرد که با استقبال عشایر روبرو شده است.

در استان یزد هزار و 150 خانوار عشایر وجود دارند که از این تعداد 750 خانوار در طبس، 220 خانوار در خاتم و 180 خانوار در ابرکوه زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/90003/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول