به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباس شیرمحمدی ظهر امروز در دوازدهمین اجلاس مشورتی شوراهای شهر مراکز استانهای کشور اظهار کرد: مهمترین معضل در مشهد و سایر کلان شهرهای کشور موضوع ترافیک است که اداره شهر را با مشکل مواجه میکند.
رئیس شورای شهر مشهد افزود: مشهد برای نخستین بار در 15 آذر ماه امسال به خاطر آلودگی هوا تعطیل شد که در طول تاریخ این شهر بیسابقه بوده و در روزهای بعد نیز در حد و مرز خطر قرار گرفت و هنوز آلودگی هوا در شهر مشهود است.
شیرمحمدی خاطر نشان کرد: مشهد مقدس در سال 57 جمعیتی برابر با 550 هزار نفر داشته و امروز به جز حضور زائران افزایش جمعیت آن به خوبی مشاهده میشود و ترافیک و آلودگی هوا آثار اجتماعی مخربی را در مردم میگذارد و سبب بیماریهای متعددی در افراد میشود.
وی با اشاره به موضوع سوخت گفت: باید به عوارض سوخت نگاه جدی داشت و استفاده از گازوئیل کم گوگرد در ناوگان داخل شهری و وسایل حمل و نقل عمومی بسیار مهم است و گازوئیلی که در حال حاضر در برخی از شهرها استفاده میشود نزدیک به 8 هزار ppm دارد و گازوئیل کم گوگرد تنها 50 ppm است و مشاهده میکنید که تفاوت بسیار زیاد است.
رئیس شورای شهر مشهد یادآور شد: باید به موضوعاتی مانند حمل و نقل عمومی که به دو صورت ریلی و اتوبوس است توجه کرد و در کنار آن دوچرخهسواری و پیادهروی را برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفت.
شیرمحمدی تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل عمومی دولت به عنوان حاکم باید به آن توجه کند و در سال 90 بودجه توسعه ناوگان اتوبوسرانی در کشور 300 میلیارد تومان پیشبینی شد و در امسال 168 میلیارد تومان بود؛ همچنین در سال گذشته بودجه یارانه بلیط قطار و اتوبوس در کل کشور 400 میلیارد تومان و در امسال 300 میلیارد تومان بوده که تاکنون 75 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: مطالبه جدی باید در زمینه حمل و نقل عمومی داشت زیرا در حمل و نقل عمومی کاهش بودجه معنا ندارد و باید روند رو به افزایش داشته باشد.
شیرمحمدی یادآور شد: مشهد امسال از سوی دولت 7.5 میلیارد برای یارانه بلیط اتوبوس و صفر ریال برای کمک عمرانی داشت و این در صورتی است که از محل اعتبارات شهرداری 93 میلیارد تومان برای ناوگان اتوبوسرانی خرج شده است.
رئیس شورای شهر مشهد خاطر نشان کرد: در بلیط قطار شهری نیز در سال گذشته با هزینه استهلاک برای هر نفر 3 هزار تومان و بدون استهلاک هزار و 600 تومان بوده و در امسال با در نظر گرفتن استهلاک هزار و 500 تومان و بدون آن 750 تومان است اما از مردم 300 تومان گرفته میشود.
شیرمحمدی افزود: باید در موضوع حمل و نقل عمومی در کلان شهرها توافقی در هزینه انجام شود تا یک سوم هزینه را دولت و یک سوم را شهرداری و یک سوم باقی را مردم پرداخت کنند.
انتهای پیام/70022/ح30/د1000