اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای شهر مشهد:

بودجه حمل و نقل عمومی کاهش یافت

خبرگزاری فارس: رئیس شورای شهر مشهد گفت: امسال مبالغی که از سوی دولت برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده نسبت به سال گذشته کاهش داشته و این در صورتی است که با آلودگی هوا باید حمل و نقل عمومی را در جامعه ترویج کرد.

بودجه حمل و نقل عمومی کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباس شیرمحمدی ظهر امروز در دوازدهمین اجلاس مشورتی شوراهای شهر مراکز استان‌های کشور اظهار کرد: مهم‌ترین معضل در مشهد و سایر کلان‌ شهرهای کشور موضوع ترافیک است که اداره شهر را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: مشهد برای نخستین بار در 15 آذر ماه امسال به خاطر آلودگی هوا تعطیل شد که در طول تاریخ این شهر بی‌سابقه بوده و در روزهای بعد نیز در حد و مرز خطر قرار گرفت و هنوز آلودگی هوا در شهر مشهود است.

شیرمحمدی خاطر نشان کرد: مشهد مقدس در سال 57 جمعیتی برابر با 550 هزار نفر داشته و امروز به جز حضور زائران افزایش جمعیت آن به خوبی مشاهده می‌شود و ترافیک و آلودگی هوا آثار اجتماعی مخربی را در مردم می‌گذارد و سبب بیماری‌های متعددی در افراد می‌شود.

وی با اشاره به موضوع سوخت گفت: باید به عوارض سوخت نگاه جدی داشت و استفاده از گازوئیل کم گوگرد در ناوگان داخل شهری و وسایل حمل و نقل عمومی بسیار مهم است و گازوئیلی که در حال حاضر در برخی از شهرها استفاده می‌شود نزدیک به 8 هزار ppm دارد و گازوئیل کم گوگرد تنها 50 ppm است و مشاهده می‌کنید که تفاوت بسیار زیاد است.

رئیس شورای شهر مشهد یادآور شد: باید به موضوعاتی مانند حمل و نقل عمومی که به دو صورت ریلی و اتوبوس است توجه کرد و در کنار آن دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفت.

شیرمحمدی تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل عمومی دولت به عنوان حاکم باید به آن توجه کند و در سال 90 بودجه توسعه ناوگان اتوبوسرانی در کشور 300 میلیارد تومان پیش‌بینی شد و در امسال 168 میلیارد تومان بود؛ همچنین در سال گذشته بودجه یارانه بلیط قطار و اتوبوس در کل کشور 400 میلیارد تومان و در امسال 300 میلیارد تومان بوده که تاکنون 75 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: مطالبه جدی باید در زمینه حمل و نقل عمومی داشت زیرا در حمل و نقل عمومی کاهش بودجه معنا ندارد و باید روند رو به افزایش داشته باشد.

شیرمحمدی یادآور شد: مشهد امسال از سوی دولت 7.5 میلیارد برای یارانه بلیط اتوبوس و صفر ریال برای کمک عمرانی داشت و این در صورتی ‌است که از محل اعتبارات شهرداری 93 میلیارد تومان برای ناوگان اتوبوسرانی خرج شده است.

رئیس شورای شهر مشهد خاطر نشان کرد: در بلیط قطار شهری نیز در سال گذشته با هزینه استهلاک برای هر نفر 3 هزار تومان و بدون استهلاک هزار و 600 تومان بوده و در امسال با در نظر گرفتن استهلاک هزار و 500 تومان و بدون آن 750 تومان است اما از مردم 300 تومان گرفته می‌شود.

شیرمحمدی افزود: باید در موضوع حمل و نقل عمومی در کلان شهرها توافقی در هزینه انجام شود تا یک سوم هزینه را دولت و یک سوم را شهرداری و یک سوم باقی را مردم پرداخت کنند.

انتهای پیام/70022/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول