اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌توصیه‌های مهم دادستان کل کشور به قضات:

‌ترحم‌ در صدور حکم اشرار قابل قبول نیست / گذشت ‌در برخی موارد جایز است

خبرگزاری فارس: دادستان کل کشور گفت: ‌عمل به قانون می‌طلبد که با افراد مجرم و ترویج کننده فساد و شرارت با جدیت برخورد شود لذا هیچ رحم و ترحمی ‌در حق آنها قابل قبول نیست.

‌ترحم‌ در صدور حکم اشرار قابل قبول نیست / گذشت ‌در برخی موارد جایز است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای پیش از ظهر امروز در جلسه شورای قضایی استان اردبیل اظهار داشت: باید به این نکته توجه کنیم که مردم گناهی نکرده‌اند که تاوان دعواها و درگیری‌های ما را بدهند و اگر قرار است اختلاف نظر و دعوایی نیز صورت گیرد بهتر است در پشت درهای بسته این کار صورت گیرد تا به بطن جامعه التهاب و نگرانی کشیده نشود.

استقلال دستگاه قضایی به معنای مشورت نکردن نیست

این مسئول گفت: قانون اساسی برای همه ما فصل‌الخطاب است و همه مسئولان سه قوه موظف هستند با تبعیت از ولایت فقیه و قانون‌مداری اقدامات خود را سر و سامان داده و با بهره‌گیری از مشورت به سمت تعالی حرکت کنند.

وی افزود: نباید احساس شود که استقلال دستگاه قضایی به معنای مشورت نگرفتن از دیگران است در حالی که همه به مشورت نیاز داریم اما تصمیم‌گیری نهایی با مدیران مربوطه خواهد بود که همت به مشورت کرده‌اند.

دادستان کل کشور حفظ کرامت انسان‌ها و احترام گذاشتن به شایستگی‌های مراجعین را یادآور شد و ابراز داشت: باید حق مظلوم که از هیچ قلم و بیانی برخوردار نیست از ظالم گرفته شده و نسبت به احقاق حق واقعی با نگاه کرامت‌آمیز توجه شود که در این بین محرومان و مستضعفان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران باید با توجه ویژه‌ای مورد مراقبت و توجه قرار گیرند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد:‌ اگر یک دادستان به دادیار و بازپرس زیر‌مجموعه خود نظارتی نداشته باشد قطعاً امکان بروز خطا و اشتباه وجود داشته و این امر نارضایتی مردم و مراجعان را به دنبال خواهد داشت که توصیه می‌کنیم دادستان اردبیل در این کار دشوار ورود پیدا کرده و خود شخصاً از زیر‌مجموعه‌هایش بازدید کرده و نسبت به حل مشکلات احتمالی اقدام کند.

وی توصیه بعدی را حفظ آبرو، سعه صدر و صبر و حوصله در برابر مشکلات و نارسایی‌ها توصیف کرد و ابراز داشت: دادستان و زیر‌مجموعه وی باید سعه صدر داشته باشند و در احقاق حق واقعی با صبر و حوصله و متانت پرونده‌ها را رسیدگی کنند و هرگز از نظارت بر زیر‌مجموعه‌ها غفلت نکنند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: شلوغی کار نباید بهانه‌ای باشد تا نظارت‌ها به حال خود رها شود و قادر نباشیم نظارتی مستمر بر دادیار و بخش اجرای احکام و ضابطان داشته باشیم.

محسنی‌‌اژه‌ای سرکشی دادستان از کلانتری‌ها، زندان، پاسگاه‌ها و دیگر مجموعه‌های مرتبط را به صورت ماهانه ضروری اعلام کرد و گفت: در صدور احکام به موقع ضرورت دارد دقت لازم صورت گیرد چرا که گاه صدور یک حکم به موقع مطلوب‌تر از هزاران کار دیگر است.

این مسئول ادامه داد: برخی کسانی که می‌شود زندانی نکرد نباید به زندان بفرستیم چرا که مجازات تنها حبس و زندان فرستادن نیست بلکه می‌توان در جاهایی که گذشت جایز است مراقبت را بر زندان فرستادن اولی دانست و جوان و نوجوانی که دچار خطا و گناهی شده به پدر و مادر سپرد تا نسبت به اصلاح رفتار او همت کنند.

وی حفظ آبروی افراد را در صدور احکام و بازداشت‌های موقت ضروری اعلام کرد و افزود: نباید در این مسئله غفلت کنیم که افراد را در روزهای منتهی به تعطیلات به بازداشتگاه‌ها بفرستیم یا بخواهیم با آبروی او بازی کنیم چرا که گاه برای افراد یک شب بیشتر ماندن در بازداشتگاه‌ها نیز سخت و دشوار است چرا که ممکن است در آن یک روز اضافی کار مهم و تاثیر‌گذاری داشته باشد.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: عمل به قانون می‌طلبد که در زندان فرستادن افراد مجرم نیز نباید قصور و کوتاهی کنیم چرا که حق افراد مجرم و ترویج کننده فساد و شرارت است که به زندان فرستاده شوند و هیچ رحم و ترحمی نیز در حق آنها قابل قبول نیست.

با زبان تفاهم می‌توان مشکلات را برطرف کرد

‌این مسئول در پایان دادستان جدید اردبیل را به تعامل و هماهنگی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ اردبیل، بزرگان شهر، شورای تامین، استاندار و مسئولان اجرایی فراخواند و ابراز داشت: سعی کنیم با زبان تفاهم مشکلات را برطرف کنیم و تا حد ممکن اجازه ندهیم اختلافی بروز کند و بخواهد این اختلافات به بطن جامعه کشیده شود.

انتهای پیام/62003/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول