اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/گزارش خبری فارس از آخرین تحولات سیاسی پاکستان/

صدور بیانیه ۱۰ ماده‌ای اپوزیسیون پاکستان/ دولت از دستگیری نخست‌وزیر امتناع کرد

خبرگزاری فارس: مخالفت رهبران اپوزیسیون پاکستان با «طاهر القادری»، واکنش رهبر حزب «تحریک انصاف» به دعوت قادری و اجرا نشدن دستور دیوانعالی برای بازداشت نخست‌وزیر از جمله آخرین تحولات پاکستان در ۲۴ ساعت گذشته می‌باشند.

صدور بیانیه ۱۰ ماده‌ای اپوزیسیون پاکستان/ دولت از دستگیری نخست‌وزیر امتناع کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌‌آباد، رهبران اپوزیسیون پاکستان از دولت این کشور خواستند تا بدون فوت وقت برنامه انتخابات آتی پاکستان را اعلام کند.

رهبران اپوزیسیون در نشست شب گذشته خود که در منزل «نواز شریف» رهبر حزب مخالف «مسلم لیگ نواز» برگزار شد خواهان تشکیل دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات شدند.

احزاب سیاسی عضو اپوزیسیون با تأکید بر حفظ دموکراسی، در بیانیه‌ای 10 ماده‌ای خواسته‌های خود از دولت و نظرات خود راجع به تحولات اخیر این کشور را مطرح کردند. مفاد این بیانیه به شرح ذیل است:

1- اپوزیسیون تمام تلاش خود را برای حفظ نظام دموکراسی به کار می‌برد.

2- اگر برای تغییر نظام سیاسی قانون زیر پا گذاشته شود، اپوزیسیون تظاهرات به این موضوع را حق مشروع خود می‌داند.

3- گردهمایی اسلام‌آباد هیچ کمکی به اوضاع فعلی نمی‌کند و بیشتر شبیه به یک سیرک برای سرگرم کردن مردم است.

4- زرداری رئیس جمهور پاکستان باید استعفا بدهد.

5- «عمران‌خان» و «طاهر القادری» به توافقاتی برای زد و بند به نفع خودشان دست یافته‌اند.

6- اگر حزب حاکم «مردم پاکستان» دموکراسی را به‌طور صحیح اجرا می‌کرد کسی مدعی اجرای آن نمی‌شد

7- نواز شریف حق دارد هر زمان که خواست از رهبران اپوزیسیون برای تشکیل یک گردهمایی دعوت کند.

8- پایمال کردن قوانین به معنای از بین رفتن یکپارچگی در پاکستان است.

9- اگر تاریخ برگزاری انتخابات تعیین شود قدرت‌هایی که به دنبال تغییر در کشور از راه‌های غیر دموکراتیک هستند شکست می‌خورند.

10- روند برگزاری انتخابات آینده در کشور باید مشخص شود.

نواز شریف(رهبر حزب مسلم لیگ، شاخه نواز شریف)، «مولانا فضل‌الرحمان» (رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام»، شاخه فضل الرحمان)، «سید منور حسن» (رهبر «حزب جماعت اسلامی») و «محمود خان اچکزئی»(رهبر «حزب عوامی ملی») از رهبران سیاسی عضو اپوزیسیون هستند که در اجلاس روز گذشته و کنفرانس مشترک خبری با نواز شریف شرکت داشتند.

«حزب تحریک انصاف» به دعوت طاهر القادری پاسخ نداد

این در حالی است که حزب تحریک انصاف به رهبری «عمران خان» نیز اعلام کرد که در تظاهرات طاهر القادری در اسلام‌آباد شرکت نمی‌کند.

طاهر القادری روز گذشته از حزب تحریک انصاف خواست تا در گردهمایی اسلام‌آباد شرکت کند اما اعضای حزب تحریک انصاف بعد از برگزاری جلسه در لاهور تصمیم گرفتند که در تحصن طاهر القادری شرکت نکنند.

سخنگوی حزب تحریک انصاف بعد از اتمام این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: گرچه هدف عمران‌خان و طاهر القادری ایجاد اصلاحات در کشور است اما حزب تحریک انصاف ترجیح می‌دهد از راه‌های دموکراتیک و مبتنی بر قانون برای ایجاد تغییر در کشور استفاده کند.

اعضای این حزب اعلام کردند که اگر تلاش‌ها برای تشکیل یک دولت موقت بی‌طرف به نتیجه نرسید در آن صورت پیوستن به این تحصن آخرین ابزار مورد استفاده از سوی این حزب خواهد بود.

دولت متوسل به زور نمی‌شود

در همین حال، «چودری شجاعت حسین» رهبر حزب «مسلم لیگ» (شاخه قائد اعظم) در گفت‌و‌گوی تلفنی با «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان نسبت به استفاده از خشونت و زور برای متوقف کردن راهپیمایان اسلام‌آباد که زنان و کودکان را نیز شامل می‌شوند ابراز نگرانی کرد.

زرداری نیز در پاسخ به چودری شجاعت حسین اطمینان داد که تحت هیچ شرایطی از زور برای متوقف کردن مردم استفاده نمی‌شود.

«الطاف حسین» رهبر حزب «جنبش متحده قومی» نیز از دولت خواست تا به جای استفاده از خشونت بدون فوت وقت زمینه مذاکره طاهر القادری با دولت را فراهم کند و سخنگوی حزب تحریک انصاف نیز درباره استفاده از زور بر ضد مردم به دولت هشدار داد.

علاوه بر این، «علامه امین شهیدی» از رهبران «حزب وحدت مسلمین» نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد که حزب وحدت مسلمین با هر نوع خشونت علیه گردهمایی طاهر القادری مخالفت خواهد کرد.

اما «قمرالزمان کائره» وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان در مصاحبه با شبکه خبری «دنیا نیوز» ابراز داشت که حزب مردم پیرو دموکراسی است و بنابراین هرگز از خشونت برای پیش برد اهداف خود استفاده نمی‌کند.

دولت از دستگیری نخست‌وزیر سرباز زد

در بحبوحه این تحولات، «فصیح بخاری» رئیس دایره مبارزه با فساد دولت پاکستان از اجرای دستور دیوانعالی پاکستان مبنی بر دستگیری «راجا پرویز اشرف» نخست‌وزیر پاکستان امتناع کرد.

وی امروز به دیوانعالی اعلام کرد که به خاطر نداشتن ادله و شواهد کافی نمی‌تواند اشرف را دستگیر کند.

دیوانعالی پاکستان چند روز پیش و همزمان با برپایی تظاهرات بزرگ طاهرالقادری در پایتخت، قرار بازداشت نخست‌وزیر پاکستان را به خاطر به جریان افتاده پرونده قدیمی فساد مالی وی صادر کرد.

این دادگاه روز گذشته از بخاری خواست تا اشرف را دستگیر کند اما وی از این کار امتناع و اعلام کرد که پرونده‌های فساد مالی را به دادگاه مسترد می‌کند تا بار دیگر از سوی قضات دادگاه مورد بررسی قرار گیرند.

این در حالی است که رئیس قوه قضاییه از این اقدام بخاری به شدت انتقاد کرد.

انتخابات هفته اول «می» برگزار می‌شود

در همین حال، «خورشید شاه» که از وزرای نزدیک به رئیس‌جمهور پاکستان است امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در اسلام‌آباد تصریح کرد که انتخابات عمومی پاکستان هفته اول ماه می سال جاری میلادی برگزار می‌شود و تعویق انتخابات منتفی است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول