اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جنگل‏ها و آبخیزداری تاکید کرد

تدوین طرح مدیریت جامع حوزه‏های آبخیز کشور

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری سازمان جنگل‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر تدوین مدیریت جامع حوزه‏های آبخیز کشور به عنوان یک سیاست راهبردی در کشور تاکید کرد.

تدوین طرح مدیریت جامع حوزه‏های آبخیز کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، پرویز گرشاسبی در بازدید از پروژه‏های آبخیزداری استان سمنان گفت: مباحث آبخیزداری در کشور، پیشینه‏ای 50 ساله دارد و دانشمندانی در این راه زحمت بسیار کشیده‏اند.

وی اظهار داشت: تدوین استراتژی مدیریت جامع حوزه‏های آبخیز، ساز و کار مناسبی را می‏طلبد و سطح انتظارات از این طرح بسیار بالاست و باید طرح فعلی خروجی خوبی داشته باشد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در تصمیم‏گیری این امر، همه بخش‏های دولتی، مردم و دست‏اندرکاران حوزه‏های آبخیز شریک هستند؛ از این رو به ظرفیت‏سازی بزرگی در بخش‏های اجرایی نیاز دارد که باید از همه توان‏ها در کشور استفاده شود.

گرشاسبی گفت: برای حفظ منابع طبیعی و پایه، در جهان سه نگاه وجود دارد که در نگاه نخست، رویکرد کاملا حفاظتی است که اجازه بهره‏برداری از منابع را به طور مطلق نمی‏دهد و این رویکرد به دیدگاه‏های زیست محیطی نزدیک است.

وی افزود: در نگاه دوم، بهره‏برداری غیرمتعارف بیش از حد، خارج از توان و سودجویانه است که مردود بوده و نگاه سوم نیز بهره‏برداری و حفاظت متعادل را مد نظر دارد که مدیریت جامع حوزه‏های آبخیز دارای مبتنی بر این رویکرد است.

گرشاسبی اضافه کرد: در طرح مدیریت جامع باید الگویی تدوین شود که منابع پایه و نیز انسان (بهره‏برداران) دچار فقر نشوند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در این زمینه دچار ضعف در فعالیت تشکل‏های غیردولتی (NGO) هستیم و باید در تدوین الگوی مدیریت جامع حوزه‏های آبخیز نیز شاخص‏هایی تبیین شود که تعریف بین‏المللی داشته باشد.

وی گفت: طرح مدیریت جامع حوزه‏های آبخیز کشور با هدف تدوین سند راهبردی و نقشه علمی و نیز کاربردی مدیریت جامع آبخیزها و ترسیم چشم‏انداز، آبخیزداری نوین در سطح ملی به عنوان یکی از طرح‏های اولویت‏دار مطرح است.

انتهای پیام/2249/ق/پ3003 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول