اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

مساجد با جاذبه‌های مفید به جذب جوانان بپردازند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: اگر به دنبال حفظ جوانان هستیم باید جاذبه‌های الهی را مشابه آنچه در سایر مراکز فرهنگی وجود دارد در مساجد فراهم سازیم.

مساجد با جاذبه‌های مفید به جذب جوانان بپردازند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی امشب در دیدار با دبیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و اعضای کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: نبی مکرم اسلام در مدینه برای نخستین بار مسجدی را بنا کرد زیرا در آن زمان جایی برای نماز خواندن وجود نداشت.

وی افزود: مسجد به ظاهر ساده رسول‌الله(ص) منشأ برکات فراوانی شد زیرا تمام کارهای نبی مکرم اسلام(ص) در آنجا صورت می‌گرفت.

این مرجع تقلید با اشاره به آموزش و تفسیر قرآن توسط حضرت محمد(ص) در مسجد گفت: ایشان از همین مکان ارتش اسلام را برای مقابله با فتنه‌ها اعزام می‌کرد و تمام ملاقات‌های خود را نیز در مسجد انجام می‌داد؛ مسجد در عصر رسول خدا(ص) کانون فرهنگی، نظامی و سیاسی بود و امروز هم مساجد باید فعال باشند و تنها به امور عبادی و اقامه نماز اختصاص پیدا نکنند.

وی با تاکید بر بیان مسائل اعتقادی و اجتماعی در مساجد خاطرنشان کرد: پرورش جوانانی با تربیت دینی هدف فعالیت‌های مسجد هستند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه وهابی‌ها به شیعیان انتقاد وارد کرده و ندای یا رسول‌الله(ص) و یا حسین(ع) در مساجد را مجاز نمی‌دانند، عنوان داشت: حقیقت این است که شیعیان نیز تنها خدا را عبادت کرده و اولیای الهی را به عنوان افرادی مستجاب الدعوة واسطه پذیرش دعاهای خود می‌کنند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: مساجد باید انسان‌ساز باشند و در طول تاریخ چنین بوده؛ تمام اقدامات حضرت علی(ع) در مسجد کوفه متمرکز بود و حتی در این مکان به حل اختلافات میان مردم می‌پرداخت.

وی با بیان اینکه مسجد با کلیسا تفاوت‌های زیادی دارد گفت: مساجد باید با جاذبه‌های مفید به جذب جوانان بپردازند؛ اگر به دنبال حفظ جوانان هستیم باید جاذبه‌های الهی را مشابه آنچه در سایر مراکز فرهنگی وجود دارد فراهم سازیم.

آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از این دیدار در پاسخ به سئوالات حاضرین و در جواب سئوالی مربوط به برتر بودن علمای اسلام از انبیای بنی اسرائیل بیان داشت: مراد از علما ائمه اطهار(ع) هستند و اگر منظور غیر آن‌ها باشد نیز افرادی چون شیخ مفید هستند که از برخی انبیای قوم بنی اسرائیل بالاتر باشند زیرا اقدامات علمای بزرگ شیعه برتر از فعالیت‌های آن پیامبران بوده است.

این مرجع تقلید در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر ویژگی‌های مسجدی که بتوان در آنجا اعتکاف به‌جا آورد گفت: مساجدی که همه طبقات در آنجا به اقامه نماز می‌پردازند قابلیت اعتکاف نیز دارند.

وی در خصوص پرداختن به هنر در مساجد بیان داشت: هر نوع عملی که موافق شرع و شأن مسجد بوده و دارای جاذبه باشد قابلیت انجام در مسجد را دارد.

انتهای پیام/78004/ت40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول