به گزارش خبرگزاری فارس از ازنا، عبور راهآهن و ایجاد راهبند در بسیاری از شهرها همانند شهر ازنا که در گذشته دارای جمعیت و وسایط نقلیه کمی بودند، مشکلات کمتری ایجاد میکرد، اما امروزه با ازدیاد جمعیت و افزایش تعداد خودروها به یکی از اساسیترین مشکلات مردم این گونه مناطق تبدیل شده است.
در شهر ازنا بسیاری از مردم و رانندگان وسایط نقلیه عمومی ساعات زیادی از وقت خود را در پشت راهبند به دلیل عبور و یا مانور قطارها تلف میکنند.
سجاد حبیبی یک شهروند ازنایی به خبرنگار فارس گفت: راهبند راهآهن ازنا برای بسیاری از شهروندان و خودروهای عمومی و شخصی مشکل ایجاد کرده است.
حبیبی افزود: برای عبور هر قطار حداقل 15 دقیقه و برخی مواقع برای مانور و جابهجایی واگنها بیشتر از 20 دقیقه در پشت راهبند معطل میشویم.
وحید میربراتی شهروند دیگر ازنایی گفت: مسئولان باید برای رفع این مشکل دیرینه مردم فکری اساسی کنند.
وی اظهار داشت: مشخص نیست که چه موقع قطار عبور خواهد کرد و لذا برخی خودروها به طور ناخواسته در ترافیک پشت راهبند معطل میشوند.
خسرو ورمزیاری دیگر شهروند ازنایی معتقد است: راهبند حدود 45 سال پیش در وسط شهر و در یکی از خیابانهای اصلی ایجاد شده که با توجه به رشد روزافزون جمعیت و افزایش خودروها امروزه به یکی از معضلات اساسی ازنا تبدیل شده است.
وی گفت: ایجاد پل هوایی متناسب با بافت شهری همانند بسیاری از شهرها و یا تغییر مسیر راهآهن به خارج شهر تنها راه چاره این مشکل است.
غلامرضا پاپی شهردار ازنا در این باره گفت: عبور راهآهن از وسط این شهر از دیرباز برای مردم و کسبه ازنا یکی از نعمتهای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، اما امروزه با توجه به توسعه شهر ازنا و افزایش جمعیت و وسایط نقلیه یک معضل برای شهروندان ازنایی شده است که راهآهن باید به فکر جارهای برای رفع این معضل باشد.
پاپی با اشاره به برخی از این مشکلات افزود: وجود راهبند و مسدود شدن یکی از اصلیترین و شلوغترین خیابانهای شهر یک مانع بزرگ در حمل و نقل شهری شده است.
وی اظهار داشت: آلایندگی صوتی ناشی از عبور و مرور قطارها در طول شبانهروز برای کسبه و ساکنان حاشیه راهآهن از دیگر مشکلات موجود است.
شهردار ازنا در ادامه بروز برخی آتشسوزیهای ناشی از وجود تراورسهای انبوه موجود در مسیر خطوط و همچنین مشکلات بهداشتی عبور قطارهای مسافربری از وسط شهر را از دیگر مشکلات راهآهن نام برد.
پاپی با عنوان اینکه متاسفانه حریم راهآهن در این قسمت از شهر ازنا درست تعریف نشده و اساساً رعایت هم نشده است، گفت: اگر قطاری از ریل خارج شود، قطعاً خسارات زیادی به ساختمانها و مغازههای اطراف وارد خواهد کرد.
شهردار ازنا اظهار داشت: انتقال ایستگاه راهآهن ازنا به خارج شهر یکی از راهکارهای اجرایی به منظور رفع مشکلات ترافیکی ناشی از راهبند ازنا است.
وی اظهار داشت: با انتقال ایستگاه راهآهن ازنا به حاشیه شهر اولاً در حدود 22 کیلومتر زمین که در تملک راهآهن است، خود به خود آزاد و در مرحله دوم از دو قسمتی شدن شهر و همچنین خطرات ناشی از وجود راهبند و عبور قطارها به کلی جلوگیری میشود.
در ادامه مدیرکل راهآهن لرستان نیز در این مورد گفت: راهبند ازنا باید از همسطح به یک گذرگاه غیرهمسطح تبدیل شود، تا مشکل شهروندان ازنایی رفع شود.
علی محمدی افزود: اگر شهرداری شهر ازنا طرح و پیشنهادی برای رفع این مشکل دارد، به ما ارائه دهند تا ما نیز با طرح موضوع در کمیسیون مربوطه در اداره کل راهآهن لرستان مطرح و در صورت عملی شدن با همکاری شهرداری طرح را عملیاتی کنیم.
گزارش از روحالله صابرزاده
انتهای پیام/2304/ب30/ف4004