اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس خبر داد

تأمین بخشی از برق کشور در نیروگاه سیاه بیشه مازندران

خبرگزاری فارس: نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی از تأمین بخشی از برق کشور در نیروگاه سیاه بیشه مازندران خبر داد.

تأمین بخشی از برق کشور در نیروگاه سیاه بیشه مازندران

قاسم احمدی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سد سیاه بیشه نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان نوشهر گفت: تا پیش از این سیاه بیشه را بیشتر به دلیل وجود طبیعت و جنگل آن می‌شناختند و در همه جا مطرح بود اما امروز از همین سیاه بیشه برق بخشی از کشور تأمین می‌شود و این جای مسرت است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نیروهای متخصص در پروژه نیروگاه ذخیره تلمبه سیاه بیشه حتماً از نیروها و متخصصین بومی استفاده شود.

وی افزود: به اندازه کافی نیروهای تحصیل‌کرده در رشته‌های مورد نیاز در این پروژه در همین منطقه وجود دارد و می‌توان از دانش آن‌ها استفاده کرد.

ایران در زمره کشورهای بهره‌بردار از نیروهای برق آبی

مجری طرح سد و نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه چالوس نیز گفت: در این نیروگاه از دو سد بالادست و پایین‌دست استفاده می‌شود و در برخی از ساعات شبانه روز هم اضافه انرژی آن صرف پمپاژ آب در سد بالادست و پایین‌دست می‌شود و مابقی نیز در شبکه برق سراسری وارد خواهد شد.

فرامرز اخوان‌اصل افزود: در یک قرن گذشته 130 هزار مگاوات نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در دنیا، 70 هزار مگاوات در اروپا، 24 هزار مگاوات در ژاپن و 1940 مگاوات در خاورمیانه ساخته شده است.

وی تصریح کرد: کشور ایران با سد سیاه بیشه در رده کشورهای بهره‌بردار از نیروگاه‌های برق آبی قرار گرفت.

مجری طرح سیاه بیشه خاطر نشان کرد: واحد اول این طرح با تکمیل تست‌های لازم آماده اتصال به شبکه می‌شود و سه واحد دیگر آن به فاصله دو ماه از یکدیگر به شبکه سراسری متصل می‌شود.

به گفته وی طرح سیاه بیشه دارای دو سد سنگریزه‌ای با پوشش بتنی و یک نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای زیرزمینی به ظرفیت یک‌هزار و چهل مگاوات است.

اخوان اختلاف ارتفاع دو سد بالا و پایین را حدود 500 متر و حجم مفید هر کدام از مخزن‌ها را برابر با 5/3 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: خوشبختانه عملیات آبگیری هر دو سد با موفقیت انجام شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی یکی از دشوارترین بخش‌های نصب تجهیزات هیدرومکانیک نیروگاه سیاه بیشه را شفت مایل هر دو آبراهه دانست و یادآور شد: در این بخش مجموعاً بالغ بر 130 قطعه پوشش فلزی به قطر پنج متر و طول‌های پنج تا 10 متر در مدت زمان حدود یکسال نصب شد.

مجری طرح سیاه بیشه میزان اعتبارات هزینه شده در این طرح را حدود 12 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تونل جایگزین محور این سد نیز به طول 600 متر و عرض 11 متر ظرف مدت دو سال ساخته شده است.

انتهای‌پیام/86019/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول