اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان شرقی:

ایران و ارمنستان منطقه مشترک اقتصادی ایجاد می‌کنند

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی بر گسترش زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک با استان سیونیک ارمنستان تاکید کرد و گفت: شکل‌گیری منطقه اقتصادی مشترک برای اشتراک ظرفیت‌های مختلف دو طرفه در سفر اخیر به ارمنستان مورد تاکید قرار گرفت.

ایران و ارمنستان منطقه مشترک اقتصادی ایجاد می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی صبح امروز در نشست مشترک با استاندار سیونیک ارمنستان، با اشاره به سابقه رابطه دوستانه دو کشور گفت: ایران و ارمنستان، با داشتن آداب، رسوم و مرز جغرافیایی یکسان، ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای بسط و توسعه روابط دوجانبه دارند.

وی با بیان اینکه بسترهای شکل‌گیری همکاری بین دو استان آذربایجان‌شرقی و سیونیک فراهم است، خاطرنشان کرد:  آداب و رسوم ایرانی در فرهنگ ارمنی بارز بوده‌ و حضور تعداد قابل‌توجهی از ارمنیان عزیز در تبریز، نشانگر همزیستی مسالمت‌آمیز دو ملت است.

وی افزود: هم‌اکنون اراده خوبی برای گسترش روابط بین دو کشور، وجود داشته و این اراده، مورد تاکید روسای‌جمهور دو کشور نیز قرار دارد که تجلی آن را می‌توان در احداث نیروگاه مشترک با ارمنستان، بر رود ارس مشاهده کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به سفر اخیر خود به ارمنستان، یادآور شد: شکل‌گیری منطقه اقتصادی مشترک و دو جانبه، برای اشتراک ظرفیت‌های مختلف دوطرفه، پیش‌تر مورد توجه معاون ‌نخست‌وزیر و وزیر مناطق ارمنستان بوده‌ است.

علیرضابیگی با تاکید بر شناخت قابلیت‌های دو استان در حوزه‌های مختلف، خطاب به طرف ارمنی خود گفت: بخشی از این ظرفیت‌ها، در سفر اخیر بنده به استان سیونیک، به نتیجه رسید و امیدواریم، در همین راستا، سفر شما نیز شرایط مساعدی را برای شناخت قابلیت‌ها و تسری‌دادن تعاملات به بخش‌های خصوصی دو استان، فراهم کند.

وی تصریح کرد: اقتصاد سیونیک مبتنی بر کشاورزی و دامپروری بوده و این امر، می‌تواند در راستای ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری آذربایجان‌شرقی مورد توجه واقع شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: ظرفیت معادن دو استان نیز می‌تواند مکمل هم بوده و باعث شکوفایی بخش‌های مختلف صنعتی دو طرف شود.

علیرضابیگی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی استان، خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی، استانی با پایه‌های قوی و بنیادین اقتصادی بوده و ‌هم اکنون، یک‌دهم صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: منطقه آزاد ارس، با توجه به همسایگی با استان سیونیک ارمنستان و همچنین با داشتن شرایط ویژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری، می‌تواند به عنوان فرصتی مساعد، در افزایش تعامل دو استان، مدنظر باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر مراودات علمی بین دو استان گفت: دانشگاه تبریز، یکی از مهمترین دانشگاه‌های کشور بوده و ظرفیت‌های پژوهشی آن، باید در راستای همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور، مورد توجه واقع شود.

علیرضابیگی حضور بخش‌های خصوصی دو استان را در افزایش تعامل دو طرفه، موثر دانست و گفت: استان سیونیک می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ بخش‌های خصوصی صنعتی در آذربایجان‌شرقی، علاوه‌بر رفع بخشی از نیازمندی‌های خود، شرایط را برای راهیابی محصولات صنعتی آذربایجان‌شرقی به بازارهای روسیه، فراهم کند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا با انتقال دادن تعامل دو طرفه به سمت بخش ‌خصوصی، شرایط بروز همکاری‌های دو کشور را به صورت جزئی‌تر و عملیاتی‌تر فراهم کنیم.

 رئیس منطقه آزاد ارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، معاون برنامه‌ریزی استانداری و رئیس دانشگاه تبریز در این نشست، علیرضابیگی را همراهی کردند. 

انتهای پیام/60002/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول