اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون نخست وزیر ارمنستان:

شهرک سرمایه‌گذاری مشترک مرزی ایران و ارمنستان ایجاد می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون نخست وزیر ارمنستان از ایجاد شهرک مشترک سرمایه‌گذاری مرزی ایران و ارمنستان خبر داد.

شهرک سرمایه‌گذاری مشترک مرزی ایران و ارمنستان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، گئورگیان شامگاه امروز در دیدار با هیئت اقتصادی و تجاری استان آذربایجان‌شرقی به ریاست استاندار، ایجاد شهرک سرمایه‌گذاری مشترک مرزی ایران و ارمنستان را پیشنهاد داد که در صورت تصویب آن در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان این شهرک ایجاد خواهد شد.

وزیر مناطق جمهوری ارمنستان به زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی اشاره کرد و گفت: توسعه عرصه‌های کشاورزی جزو اولویت‌های دولت ارمنستان است و جمهوری اسلامی ایران به ویژه سرمایه‌گذاران استان آذربایجان‌شرقی می‌توانند در این موضوع نقش  فعالی ایفا کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار توسعه همکاری‌های دوجانبه را خواستار شد.

احمد علیرضابیگی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌شرقی به دلیل همجواری با کشور ارمنستان می‌تواند شریک تجاری خوب و مطمئنی باشد، افزود: ما با کشورهای فراوانی تعامل و تبادل اقتصادی و تجاری داریم و در سال‌های اخیر با کشور ارمنستان نیز این همکاری‌ها توسعه یافته است.

وی تصریح کرد: ظرفیت این همکاری‌ها می‌تواند بیش از پیش ارتقاء یابد.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی می‌تواند با تامین ماشین آلات کشاورزی، صنعتی به ویژه تراکتور در طرح‌های توسعه ارمنستان نقش فعالی را ایفا کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها توانسته با تبدیل تحریم به فرصت زمینه همکاری و توسعه روابط را با کشورهای مختلف فراهم کند و این همکاری‌ها می‌تواند با ارمنستان بیش از سایر کشورها توسعه یابد.

هیئت تجاری و اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی که به منظور بررسی راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه روز گذشته وارد ایروان پایتخت ارمنستان شده بود، از صبح امروز (پنج‌شنبه) به صورت رسمی مذاکرات خود را با طرف‌های ارمنی آغاز کرد.

در نخستین نشست مشترک هیئت‌های ایرانی و ارمنی، ساعاتی پیش استانداران آذربایجان‌شرقی و آرماویر ارمنستان مذاکرات ماه گذشته خود در تبریز را بررسی کردند.

در این نشست علاوه بر بیان راهکارهای همکاری دوجانبه و تاکید بر گسترش مناسبات، کمیته‌ای متشکل از معاونان استانداران دو استان به عنوان مسئول پیگیری مذاکرات تعیین شد.

جمهوری ارمنستان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق است که پس از فروپاشی این کشور در سال 1370 تاسیس شد.

مساحت این کشور 29 هزار و 743 کیلومتر مربع و جمعیت آن در سال 2011، 3 میلیون نفر بوده و پایتخت آن نیز شهر ایروان است.

این کشور با گرجستان، ترکیه، ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد و کشورهای روسیه، چین، بلغارستان، آلمان، هلند، ترکیه، ایران و گرجستان مهم‌ترین شرکای تجاری آن محسوب می‌شوند.

الماس‌سازی، ماشین‌آلات برش فلزات، موتورهای الکتریکی، لاستیک، صنایع نساجی، دارو، کامیون، ابزارآلات، مواد غذایی و ابریشم خام مهم‌ترین صنایع این کشور را تشکیل می‌دهند و از عمده محصولات صادراتی آن می‌توان به شمش آهن، مس، فلزات، الماس، مواد معدنی، مواد غذایی و انرژی اشاره کرد.

ارمنستان همچنین عضو سازمان تجارت جهانی است و تولید ناخالص داخلی آن به 9.4 میلیارد دلار بالغ می‌شود.

درآمد سرانه این کشور 5هزار و 700 دلار و حجم سرمایه‌گذاری خارجی آن 570 میلیون دلار است.

انتهای پیام/60002‌/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول