اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از دیدار استاندار آذربایجان‌شرقی و استاندار آرماویر ارمنستان

ایران و ارمنستان در 25 بند تفاهمنامه همکاری امضا کردند

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان شرقی از امضا تفاهمنامه همکاری آذربایجان‌شرقی و آرماویر ارمنستان در 25 بند خبر داد.

ایران و ارمنستان در 25 بند تفاهمنامه همکاری امضا کردند

احمد علیرضابیگی عصر امروز پس از دیدار با آشوت قاهرامانیان استاندار آرماویر ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با امضا تفاهمنامه‌ بین استان آذربایجان‌شرقی و استان آرماویر ارمنستان راه‌های گسترش دو جانبه فراهم می‌شود.

وی افزود: در یادداشت تفاهم همکاری دو جانبه امضا شده بر توسعه روابط بین استان‌های آذربایجان‌شرقی و آرماویر ارمنستان تاکید شده است.

بیگی اضافه کرد: در این تفاهمنامه همکاری، برگزار نمایشگاه‌های مختلف، نشست‌های مشترک جامعه تورگردان و آژانس‌های خدمات گردشگری، بررسی امکان احداث پالایشگاه فرآورده‌های نفتی و راهنمایی جذب سرمایه‌گذار در منطقه آزاد مورد تاکید قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: توسعه همکاری‌های بین اتاق‌های بازرگانی تبریز و استان آرماویر ارمنستان، فراهم شدن امکان همکاری در زمینه‌های کشاورزی، تولید نهال تحقیقاتی باغبانی و تحقیقات دیم، سرم سازی و آموزش کشاورزی و توسعه شیلات، دام و طیور در این تفاهمنامه امضا شده لحاظ شده است.

بیگی تصریح کرد: سود و منفعت این رفت و آمد‌ها که با اراده محکم و استمرار همکاری‌ها ممکن است، برای دو طرف وقتی در بستر پیوندهای تاریخی قرار می‌گیرد به مراتب شیرین‌تر و گواراتر خواهد بود.

وی افزود: دوستی آذربایجان‌شرقی و آرماویر ارمنستان باعث پیوند دو ملت خواهد شد و امکان فعالیت بخش خصوصی را فراهم خواهد آورد.

آشوت قاهرامانیان استاندار آرماویر ارمنستان نیز با اشاره به سفر ماه قبل خود به تبریز از این سفر به عنوان نقطه عطفی در تاریخ سفرهای خود عنوان کرد و گفت: این دیدار باعث تحرک بخشی به فعالیت‌ها شده و همکاری دو استان به سطح بالاتری رسانده است.

وی عزم مسئولان ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاری‌ها یادآور شد و  اظهار امیدواری کرد: با توسعه این همکاری‌ها و تبادل هیئت‌های اقتصادی و تجاری بین دو طرف افزایش یابد.

هیئت تجاری و اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی که به منظور بررسی راه‌های توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه روز گذشته وارد ایروان پایتخت ارمنستان شده بود، از صبح امروز (پنج‌شنبه) به صورت رسمی مذاکرات خود را با طرف‌های ارمنی آغاز کرد.

در نخستین نشست مشترک هیئت‌های ایرانی و ارمنی، ساعاتی پیش استانداران آذربایجان‌شرقی و آرماویر ارمنستان مذاکرات ماه گذشته خود در تبریز را بررسی کردند.

در این نشست علاوه بر بیان راهکارهای همکاری دوجانبه و تاکید بر گسترش مناسبات، کمیته‌ای متشکل از معاونان استانداران دو استان به عنوان مسئول پیگیری مذاکرات تعیین شد.

جمهوری ارمنستان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق است که پس از فروپاشی این کشور در سال 1370 تاسیس شد.

مساحت این کشور 29 هزار و 743 کیلومترمربع و جمعیت آن در سال 2011، 3 میلیون نفر بوده و پایتخت آن نیز شهر ایروان است.

این کشور با گرجستان، ترکیه، ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد و کشورهای روسیه، چین، بلغارستان، آلمان، هلند، ترکیه، ایران و گرجستان مهم‌ترین شرکای تجاری آن محسوب می‌شوند.

الماس‌سازی، ماشین‌آلات برش فلزات، موتورهای الکتریکی، لاستیک، صنایع نساجی، دارو، کامیون، ابزارآلات، مواد غذایی و ابریشم خام مهم‌ترین صنایع این کشور را تشکیل می‌دهند و از عمده محصولات صادراتی آن می‌توان به شمش آهن، مس، فلزات، الماس، مواد معدنی، مواد غذایی و انرژی اشاره کرد.

ارمنستان همچنین عضو سازمان تجارت جهانی است و تولید ناخالص داخلی آن به 9.4 میلیارد دلار بالغ می‌شود.

درآمد سرانه این کشور 5هزار و 700 دلار و حجم سرمایه‌گذاری خارجی آن 570 میلیون دلار است.

انتهای پیام/60001/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول