اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبر داد

برگزاری همزمان جشنواره تئاتر فجر در شیراز

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: جشنواره تئاتر فجر همزمان با تهران در شیراز برگزار می‌شود.

برگزاری همزمان جشنواره تئاتر فجر در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، احمد همتی با اشاره به برگزاری همزمان جشنواره تئاتر فجر در شیراز اظهار داشت: جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر استانی راهکاری موثر برای ایجاد رویکرد «تئاتر برای همه» است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: جشنواره تئاتر فجر در شیراز با رویکرد «تئاتر برای همه» با هدف روزآمدی نمایش ایرانی از طریق ارائه الگوهای شایسته مضمونی و ساختاری برگزار می‌شود.

وی افزود: جشنواره تئاتر فجر از 26 دی‌ماه تا چهارم بهمن‌ماه سال جاری به مناسبت جشن شکوهمند سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شود.

همتی بیان کرد: رویکردهای ساختاری تنوعی در ارائه گونه‏های نمایشی با در نظر گرفتن جاذبه‌های لازم برای مخاطب و توجه به دستاوردهای جدید تکنولوژی در اجرا در حد امکان است.

وی ادامه داد: رویکردهای مضمونی نیز توجه به دین، امید، آگاهی و اخلاق و فضائل الهی و معنوی در زندگی انسان است که تلاش در تبیین، تشویق و ترویج تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی، توجه به فرهنگ ملی با عنایت به زندگی و آثار مشاهیر، دفاع مقدس، مقاومت و بیداری اسلامی و توجه به مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه از اهم این رویکردها هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اهمیت بخش استانی تئاتر فجر ادامه داد: برگزاری برنامه‌های این‌چنینی به منزله فرصتی است که در اختیار علاقمندان به تئاتر در سطح آماتور و حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات نقد و بررسی و کارگاه‌های آموزشی در حاشیه اجرای این بخش جشنواره گفت: باید آثار نمایشی از هنرمندان استان‌ها حین برگزاری این بخش به اجرای عموم در‌آید تا به نوعی سطح توانمندی‌ها مقایسه و ارزیابی شود.

همتی افزود: شایسته این است که گروه‌های بومی در کنار اجراهای کشوری این جشنوار نیز برنامه داشته باشند تا انگیزه‌های رشد گرو‌ه‌های شهرستانی بیشتر شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در شهرستان‌ها به ویژه این استان با بیان اینکه گنجاندن بخش استانی فجر و تمرکززدایی یک گام مثبت و امیدبخش در عرصه تئاتر است، اظهار داشت: این رویداد علاوه بر اینکه در کشف استعدادهای هنرمندان شهرستانی اثر می‌گذارد می‌تواند بستر مناسبی را برای علاقمندان که نمی‌توانند از نزدیک به تماشای آثار راه یافته به جشنواره بپردازند، فراهم کند.

این مقام فرهنگی، برگزاری بخش استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را سنگر هنری و محکی برای هنرمندان شهرستان دانست و تصریح کرد: آنها می‌توانند خود را با گروه‌های برگزیده استان‌ها بسنجند و به نقاط ضعف و قوت و جایگاه خود در هنر تئاتر دست یابند.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن چند استان در کنار یکدیگر و تبادل‌نظر و آسیب‌شناسی آنها در حرکت رو به جلو تئاتر کشور بسیار موثر است، گفت: برای آشتی دادن مخاطب با هنر نمایش و تغییر نگاه هنرمندان شهرستانی در زمینه تبعیض بین هنرمندان شهرستانی و تهرانی از دیگر دستاوردهای برگزاری بخش استانی جشنواره تئاتر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به میزان اثرگذاری فوق‌العاده تئاتر در رشد و تعالی فرهنگ جامعه بیان کرد: باید سمت و سویی به این هنر داده شود تا بتواند به شکلی درست در لایه‌های مختلف جامعه اثر بگذارد.

وی ارائه مسائل مختلف اجتماعی مذهبی و حتی طنز از طریق زبان هنر که متناسب با نیاز روز جامعه است را بیانگر اهمیت بالای تئاتر ذکر کرد و بیان داشت: مخاطب‌شناسی و جذب تماشاگر از عوامل مهم در تئاتر است که کمتر روی آن کار شده است و جشنواره تئاتر فجر تا حدودی به این مقوله کمک می‌کند.

همتی با بیان اینکه در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به شناسایی و ارزیابی نمایش‌های قوی موجود در استان‌ها قبل از برگزاری آن اقدام شود، تصریح کرد: آثار در نظر گرفته شده برای بخش استانی جشنواره فجر باید متناسب با ظرفیت هنرمندان و نقاط ضعف و قوت موجود در استان‌های مورد نظر باشد تا شاهد استقبال بیشتر و بهتری در این زمینه و در نتیجه بالندگی تئاتر فجر باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های توسعه و تعامل هنر، فراگیر کردن آن است، بیان داشت: با برگزاری بخش استانی تا حدود بسیاری می‌توان به نیازهای هنر هنرمندان عرصه تئاتر پاسخ داد و به نوعی آن را فراگیر کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: امیدواریم با برپایی جشنواره‌های تئاتر فجر در استان‌ها بتوانیم چراغ تئاتر را روشن نگه داشته و بر فروغ آن بیفزاییم و تمرکززدایی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با برگزاری تئاتر فجر استانی توزیع عادلانه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در کشور موجب شود.

وی افزود: نگاه درست به این موضوع اعتماد به سیاست‌های کلان فرهنگی در کشور را به همراه دارد و باعث رونق فرهنگ، ادب و هنر در استان‌ها می‌شود.

همتی در پایان با مثبت ارزیابی کردن برپایی جشنواره تئاتر فجر در فارس گفت: بدون تردید برپایی جشنواره تئاتر فجر در شهرستان‌ها نقاط مثبت بسیاری به همراه دارد و از جمله این دستاوردها، ایجاد گفتمان هنری بین هنرمندان است.

انتهای پیام/2448/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول