اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای مقابله با بیماری طاعون

‌واکسیناسیون 8 هزار دام در فهرج

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت:‌ تا پایان سال جاری 8 هزار راس دام سبک در فهرج علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه می‌شوند.

‌واکسیناسیون 8 هزار دام در فهرج

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک‌‌ بیماری ویروسی مهلک و به سرعت پیشرونده‌ای است که نشخوارکنندگان کوچک ‌گوسفند و بز‌ را مبتلا می‌سازد.

وی بیان داشت: با توجه به واگیری بالا بیماری و مرگ و میر 50 تا 80 درصدی بیماری و مجاورت شهرستان فهرج با مرزهای شرقی و احتمال ورود دام فاقد هویت و سابقه واکسیناسیون، شبکه دامپزشکی شهرستان اقدام به واکسیناسیون دام‌ها کرده است. 

بمان‌دشتی تصریح کرد: ویروس بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بسیار حساس بوده و در طبیعت پایدار نیست اما تماس مستقیم دام سالم با ترشحات تازه دام مبتلا، مهم‌ترین راه انتقال این بیماری است. 

وی گفت: بهترین و موثرترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای است، همچنین خرید دام دارای هویت، نقل و انتقال دام با نظارت دامپزشکی، محدود کردن ترددهای بی‌رویه دام، ضدعفونی کردن مستمر دامداری و ... برای حفظ سلامت دام‌ها ضروری است. 

بمان‌دشتی گفت: تا پایان سال جاری 8 هزار راس گوسفند و بز گله‌های عشایری علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان واکسینه می‌شوند.

وی ابراز داشت: شهرستان فهرج با جمعیت 150 هزار راس دام سبک، ‌12 هزار راس دام سنگین و یک هزار و 500 نفر شتر یکی از قطب‌های دامداری و دامپروری استان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ 80013/ج20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول