اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مشهد مطرح کرد

تجمل‌گرایی نافی اندیشه حمایت از مستضعفین

خبرگزاری فارس: امام جمعه مشهد گفت: ممکن است در جامعه اندیشه حمایت از مستضعفان بر اساس مشکلات اقتصادی و یا تجمل‌گرایی از بین برود.

تجمل‌گرایی نافی اندیشه حمایت از مستضعفین

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در جلسه شورای اداری مشهد مقدس در امامزاده سیدمحمد اظهار کرد: جریان خیرات به صورت اجرایی یک برنامه تعاونی در حوزه‌های تامین انسان‌ها و زندگی‌های آسیب‌پذیر و احیای ارزش‌ها به عنوان یک اصل در تمام ملت‌ها در قالب اندیشه‌ها و مکاتب وجود دارد.

امام جمعه مشهد افزود: خیرات به شکل خاصی که در اسلام تحت عنوان وقف مطرح شده در هیچ اندیشه و فکری سابقه ندارد و موضوع تشکیلات، امروز در زندگی بشر به عنوان یک اصل در زندگی اجتماعی مطرح است اما در گذشته موضوعی به نام تشکیلات در شئون زندگی اجتماعی مردم جز در جریان حکومت وجود نداشته است.

علم‌الهدی خاطر نشان کرد: در جریان حکومت نیز تشکیلات در حوزه اندیشه‌ها بوده و در حوزه اجرا و عملیات سابقه تاریخی تنها در اسلام وجود دارد.

وی یادآور شد: جریان و تشکیلات در زندگی اجتماعی مردم دارای سابقه 14 قرنی در مبانی اسلام است و سابقه حداقل 13 قرن در حوزه عملیاتی و اجرایی در جامعه اسلامی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: وقف یکی از مسائلی است که از گذشته مطرح بوده و مطابق آن انسان‌های توانمند از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌‌کنند و اسلام در یک موضوع جریانی به نام وقف شکل نهادینگی عنایت به بیچارگان و حمایت از قشر آسیب‌پذیر و احیای ارزش‌های دینی به تمام جوامع داده است.

علم‌الهدی تصریح کرد: مردم در عرصه‌های مختلف زندگی خود با موقعیت‌های متفاوتی رو‌به‌رو هستند و ممکن است شرایط زندگی با اصول فرهنگی آنها که از یک مبنای اعتقادی اخذ شده سازگاری نداشته و برخی از این اصول در جامعه از بین برود.

وی یادآور شد: فرض کنید برخی در سوگ اولیای خدا که به عنوان اصل ارزشی در آنها پذیرفته شده است یک سری از مسائل آن را تحت الشعاع قرار دهند که نمونه آن در هنگام انقلاب اتفاق افتاد و امام راحل با آن برخورد کردند، روشنفکرانی به ظهور رسیدند که با ارزش‌های عاشورایی برخورد می‌کردند و بینش بسیاری از متدینان ما به بینش دیگری تبدیل شد و می‌گفتند برپایی عزاداری چه لزومی دارد و اگر مقاومت امام در احیای فرهنگ عاشورایی با جدیت و قاطعیت نبود بسیاری از اصول ارزشی عاشورایی ما از بین می‌رفت.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: ممکن است در جامعه اندیشه حمایت از مستضعفان بر اساس مشکلات اقتصادی و یا تجمل‌گرایی از بین برود و برای اینکه در این هنگام خانواده‌های آسیب‌پذیر در معرض خطر قرار نگیرند فرهنگ وقف و موقوفات نهادینه می‌شود.

علم‌الهدی تاکید کرد: وقف از احکام فوق‌العاده عظیم و کم‌نظیر در اسلام است که در هیچ اندیشه و فکری سابقه ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در بستر نظام جمهوری اسلامی در حوزه اوقاف تاکنون فعالیت‌های زیادی انجام شده است در صورتی‌که در هنگام نظام دیکتاتوری ستم‌شاهی اوقاف در استخدام مطامع سیاسی حکومت درآمده بود و در مشهد اوقاف نهادی امنیتی و سیاسی و وابسته به نظام تحت حاکمیت ساواک بود و ساواک اوقاف را سکوی حرکتی خود قرار داده بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی اوقاف در جایگاه واقعی خود قرار گرفت و توسط نماینده ولی‌امر مسلمین اداره می‌شود و در هیچ زمانی جایگاه حاضر را نداشته است.

علم‌الهدی افزود: اگر بخواهیم نهادهای کشور را از نظر مزاج و توسعه و رشد بررسی کنیم شاید کمتر نهادی مانند اوقاف مزاج رشد و توسعه داشته و موقوفات مشهد و استان خراسان چیزی نیست که در بخش اقتصادی با امکانات دولت و نظام برابری کند و باید موقوفاتی که تخریب شده را احیا کرد.

وی تاکید کرد: بخش عمده موقوفات را متولیان به عنوان ملک شخصی تصرف کرده‌اند و بخشی نیز توسط مستاجرین مورد تملک قرار گرفته و همچنین موقوفات زیادی در منطقه ثامن از بین رفته است و باید برای احیای آنها اقدام کرد.

انتهای پیام/70022/ج40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول