اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رکورد تولید پرتقال دنیا در مازندران شکست/مقدمات ارزآوری فراهم شود

خبرگزاری فارس: باغدار میاندرودی رکورددار برداشت پرتقال در دنیا گفت: هر چند از مسئولان گلایه شخصی ندارم اما از این‌که مقدمات صادرات این محصول به خارج و ارزآوری برای کشور مهیا نیست، گله‌مند هستم.

رکورد تولید پرتقال دنیا در مازندران شکست/مقدمات ارزآوری فراهم شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود بر اساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی یک باغدار میاندرودی در سال‌جاری توانست با برداشت 150 تن پرتقال در هکتار، رکورد برداشت این محصول در خاورمیانه و دنیا را به نام خود ثبت کند.

این باغدار با تجربه مازندرانی در روستای طبقده بخش گهرباران شهرستان میاندرود ساکن است که توانسته پس از سال‌ها تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی و همچنین مشاوره با کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان افتخاری را نصیب کشورش و استان مازندران کند.

به این دلیل برای شناساندن زوایای پنهان تلاش و کوشش این باغدار نمونه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌‌خوانید.

چند سال سابقه باغداری دارید

هوشنگ ملکی متولد 1325 اهل روستای طبقده شهرستان میاندرود هستم، 66 سال سن دارم و در این سال‌ها هیچ‌گاه خودم را از کار و کوشش بی‌نیاز ندانستم، سه پسر به‌نام‌های محمد که پدر شهید مهران ملکی و مدیر اجرایی باغ است، نصرت‌الله که مهندس عمران است و فرشاد که در کار آزاد است، دارم.

از کلاس ششم ابتدایی به خاطر کمک به خانواده درس و مدرسه را ترک کردم و در حقیقت تجربه کاری‌ام از 11 سالگی آغاز و تا امروز 55 سال تجربه کار در کشاورزی و باغداری دارم که در این مدت هیچ‌گاه اجازه ندادم خستگی و ناامیدی مرا از تلاش و کوشش باز دارد.

هیچ وقت خودم را از مشورت با کسانی که از خودم بیشتر و یا حتی کم‌تر می‌دانند محروم نکردم چرا که معتقدم مشورت حتی با یک انسان عادی هم ممکن است یک نکته مهم را به من بیاموزد به همین دلیل در این سال‌ها با عنایت خداوند و تلاش خودم همواره بر توسعه کار تأکید داشتم چرا که درجا زدن در هر کاری مساوی با شکست و عقب افتادن است.

چه محصولاتی را تولید می‌کنید و کشاورزی را از کجا شروع کردید؟

در حال حاضر 17هکتار باغ دارم و توانستم بیش از دو هزار و 500 تن پرتقال در سال‌جاری تولید کنم. محصولاتی از قبیل پرتقال خونی، تامسون نوول، تامسون معمولی، نارنگی ژاپنی و نارنگی معمولی تولید می‌کنم. در سال‌جاری میزان برداشت پرتقال از باغم 150 تن در هکتار به ثبت رسیده است که با نظارت مستقیم و چندباره کارشناسان بوده اما معتقدم میزان واقعی آن بیشتر بوده است و کارشناسان قدری آن را تعدیل کرده‌اند.

همانطور که گفتم بعد از کلاس ششم ابتدایی مدرسه را برای همیشه ترک کردم اما هیچ‌گاه درس گرفتن از جامعه، اطرافیان، کارشناسان و مردم عادی را ترک نکردم. در زمان زندگی پدرم به او کمک می‌کردم و به واسطه کمک به او تجربیات خوبی را به دست آوردم.

پس از فوت پدرم یک و نیم هکتار زمین به ارث بردم و با عنایت خداوند و تلاش توانستم اکنون آن را به حدود 17 هکتار برسانم چون هر سال از محل درآمدی که از این زمین داشتم از زمین‌های اطراف مقداری می‌خریدم و به آن اضافه می‌کردم تا در سال بعد با تلاش بیشتری کار کنم.

 

 

پیش از این نیز رتبه‌هایی داشتید و دلایل موفقیت خود را در چه چیزی می‌دانید؟

بله. از سال 82 تاکنون دو بار در سال‌های مختلف و پس از بررسی‌های مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی به عنوان باغدار نمونه مرکبات استان شناخته شدم.

ابتدا باید بگویم که اگر موفقیتی دارم از لطف خداوند است و در سایه آن تلاش و مشورت با دیگران به‌طوری‌که در هر کاری با دیگران مشورت می‌کنم و نظرات مختلف را در ذهن خودم مورد تحلیل قرار می‌دهم سپس به بهترین نظری که دریافت کردم عمل می‌کنم البته شاید در این راه گاهی ضرر هم بوده اما در کل به دلیل استفاده از مجموعه تجارب و مهم‌تر از آن این‌که خودم نیز در این سال‌ها صاحب تجربیاتی گران‌سنگ شدم، موجب پیشرفت در کارها می‌شود شاید کسی دلایلی دیگر از جمله نوع خاک و یا آب و هوا را دلیل موفقیتم بداند اما معتقدم که این‌طور نیست و گرنه زمین‌های زیادی در منطقه و روستا هستند پس باید همه یک اندازه عملکرد داشته باشند اما این تجربه، تخصص، مشورت و سال‌ها زندگی با شغلم و باغم است که وضعیت را متفاوت می‌سازد.

تا پیش از سال 64 حدود 20 سال تعمیرکار اتومبیل بودم و در آن کار نیز استعداد خوبی داشتم و همزمان باغداری را نیز ادامه می‌دادم چرا که به تولید علاقه بیشتری داشتم با توجه به این‌که هنوز هم پرورش گوسفند را در مقیاس کوچک‌تر ادامه می‌دهم و این‌کار سال‌ها است که توسط من انجام می‌شود.

در تولید میوه به مسائل زیست محیطی نیز توجه می‌کنید؟

تا جایی که بتوانم از سموم و مواد شیمیایی کم‌تری استفاده می‌کنم یکی از کارهایی که در این باغ انجام دادم پرورش اردک با دو هدف یکی از بین بردن علف‌های هرز و انواع حشرات مضر مانند کرم، پروانه و دیگر موجودات برای درختان و محصولات به صورت ارگانیک و هدف دیگر تولید گوشت سالم و ارگانیک پرندگان خانگی است که در این راه علاوه بر تولید گوشت سفید مورد نیاز مازاد آن را نیز به فروش می‌رسانیم.

البته راه‌های دیگری نیز برای مبارزه ارگانیک با حشرات مضر انجام می‌دهیم که از بین بردن برخی آفت‌ها با استفاده از تله‌های نوری در شب نیز یکی دیگر از این روش‌ها است مضاف بر این‌که هرس به موقع، آبیاری و کوددهی در زمان خود نیز مهم و تأثیرگذار است اگرچه در این سال‌ها انجام بیشتر امور اجرایی باغ را به پسرم واگذار کردم اما مدیریت کارها و نظارت بر آن‌ها را همچنان انجام می‌دهم به همین دلیل اگر در مسافرت نباشم هفته‌ای چند بار از درختان بازدید می‌کنم.

 

ارتباط شما با کارشناسان جهاد کشاورزی چطور است؟

همانطور که گفتم ارتباط قوی با این کارشناسان دارم و اگر این‌طور نباشد کارها درست و علمی انجام نمی‌شود، در حقیقت اگر انسان دانشمند هم باشد به تجربه و علم دیگران نیازمند است در همین جا از تلاش‌های سید شبر موسوی و صفر امرودی رئیس و معاون جهاد کشاورزی شهرستان میاندرود تشکر می‌کنم همچنین به دلیل حمایت‌هایی که مسئولان جهاد کشاورزی استان مازندران داشتند، تشکر دارم. آنان راهنمایی‌هایی به ما می‌کنند که تکمیل‌کننده تجربه کاری ما است.

انتظار شما از مسئولان چیست؟

خوشحالم که فعالیت ما موجب ثبت رکورد منطقه‌ای برداشت پرتقال به نام جمهوری اسلامی ایران شده است و این‌که با تولید 2 هزار و 500 تن میوه پرتقال به تولید ملی محصولات کشاورزی کمک کردم.

هر چند از مسئولان گله‌مندی شخصی ندارم اما از این‌که مقدمات صادرات این محصول به خارج و ارزآوری برای کشور مهیا نیست از مسئولان مرتبط گله‌مندم و امیدوارم که این مسئله نیز برطرف شود همچنین از برخی که همزمان با برداشت میوه در شمال اقدام به واردات میوه می‌کنند و آن‌هایی که مجوزهای لازم را صادر می‌کنند نیز گله‌مندم. دیده می‌شود که برخی از زمین‌های مناسب و بارور بی‌جهت با کشت‌های کم‌حاصل و درختکاری‌های غیراصولی به هدر می‌رود که این یک فرصت برای رونق اقتصاد کشاورز و اقتصاد ملی است اگر همه بخواهند می‌توانند آمار تولید خود را بالا ببرند و تغییر بزرگی در کل تولید استان و کشور به‌وجود می‌آید.

=================

گفت‌وگو از حسن تیموری

================

انتهای‌پیام/86021/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول