اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط مرکز تحقیقات کشاورزی جیرفت انجام شد

آغاز طرح لیبل‌گذاری 152 هزار اصله نهال جنوب کرمان

خبرگزاری فارس: مسئول بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر نهال مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج گفت: طرح لیبل‌گذاری بیش از 152 هزار اصله نهال مرغوب و استاندارد در جنوب کرمان آغاز شده است.

آغاز طرح لیبل‌گذاری 152 هزار اصله نهال جنوب کرمان

علی خوشنام امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: طرح لیبل‌گذاری بیش از 152 هزار اصله نهال مرغوب و استاندارد توسط بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی جیرفت و کهنوج آغاز شده است.

وی افزود: نهال سالم اصیل و با کیفیت سنگ زیربنای احداث یک باغ اقتصادی است و با انتخاب نهال با کیفیت و شناسه‌دار علاوه بر تضمین خرید نهال، سرمایه‌گذاری نیز در این زمینه دارای توجیه اقتصادی است.

خوشنام بیان داشت: با توجه به اینکه در سرمایه‌گذاری اقتصادی برای احداث باغ و باغداری باید چندین سال سرمایه اولیه راکد باشد و پس از گذشت چند سال با تولید اقتصادی باغ می‌توان به سرمایه اولیه دست یافت، لازم است تمام کشاورزان قبل از هرگونه اقدام ابتدا محل مناسبی برای احداث باغ با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه خود انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: در مرحله بعدی کشاورزان دقت در انتخاب رقم مورد نظر و انتخاب نهال سالم، اصیل و با کیفیت از نهالستان‌های مجوزدار در منطقه را مد نظر داشته باشند در واقع شناسه نصب شده بر روی هر نهال نشان‌دهنده نوع رقم، اصالت و کیفیت نهال تولیدی است و به عنوان کارت ضمانت خرید هر نهال برای باغدار محسوب می‌شود.

خوشنام خاطرنشان کرد: در منطقه جنوب کرمان در سال جاری هفت نهالستان مرکبات دارای مجوز وجود دارد که در این نهالستان‌ها انواع مرکبات شامل ارقام مختلف پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت که هر کدام سازگار و مناسب برای احداث باغ در دشت و کوهستان در منطقه تولید شده و کار لیبل‌گذاری آن‌ها آغاز و تا پایان دی ماه سال جاری آماده تحویل به کشاورزان جنوب کرمان است.

مسئول بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر نهال مرکز تحقیقات کشاورزی شهید مقبلی جیرفت و کهنوج اذعان داشت: کشاورزان جنوب کرمان که متقاضی خرید نهال سالم و شناسه‌دار هستند با مراجعه به مدیریت‌های باغبانی شهرستان و اخذ حواله مربوطه علاوه بر استفاده از نهال سالم و مجوزدار از اختصاص یارانه لازم در این زمینه نیز بهره‌مند شوند.

خوشنام بیان داشت: کشاورزان در راستای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان و گسترش آفات و بیماری‌ها در منطقه از خرید هرگونه نهال بدون شناسه که از اصالت و سلامت آن آگاهی ندارند، جداً خودداری کنند.

انتهای پیام/80002/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول