اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اطلاع‌رسانی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده:

بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند

خبرگزاری فارس: مسئول اطلاع‌رسانی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده از ورود 136 هزار و 88 زائر پیاده برای شرکت در مراسم سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به مشهد خبر داد.

بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین رضایی  امشب در کنفرانس خبری افزود: این تعداد به‌رغم برف و سرما نسبت به سال قبل 12 درصد افزایش داشت.

مسئول اطلاع‌رسانی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده اظهار داشت: از این تعداد که در قالب 888 کاروان وارد مشهد شدند، 62 درصد مرد و 38 درصد زن هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد این تعداد را جوانان تشکیل می دهند، افزود: مسن‌ترین زائر پیاده زنی با  85 سال سن از روستاهای شهرستان جوین و کوچکترین آنها طفل‌های چند ماهه‌ای بودند که در آغوش مادرانشان مشرف شدند.

وی گفت: دورترین مسیر این زائرین پیاده شهرستان های گرگان، مینودشت، کلاله، گنبد در استان گلستان و بم در استان کرمان و نزدیک‌ترین مسیر نیز شهرستان‌ها و مناطق اطراف مشهد بوده و بزرگترین کاروان با جمعیت بیش از سه هزار نفر که 90 درصد آنان را زنان تشکیل می دهند، از نیشابور هستند؛ لازم به ذکر است طولانی‌ترین زمان تشرف مربوط به زائران بم بوده که مدت 32 روز بطول انجامید.

وی اظهار داشت: 15 درصد زائران پیاده نخستین تجربه سفر پیاده به مشهد را دارند و در میان سایرین نیز برخی تا 30 بار پای پیاده به مشهد سفر کرده اند.

رضایی افزود: آن دسته از این کاروان ها که در مشهد محل اسکان نداشتند بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده با مدیران آنها، فضا و مکان مناسب اسکان توسط واحد اسکان جمعیت برای آنان فراهم شد و طی این مدت بیش از 34 هزار نفر در بیش از 65 محل اسکان که با کمک آموزش و پرورش، تربیت بدنی و خیران، استان آماده شده بود، اسکان یافتند.

وی همچنین در رابطه با اسکان جاده ای گفت: شوراهای اسلامی روستاها؛ مساجد بین‌راهی، بقاع متبرکه مرتبط با اوقاف و رباط‌های زیر نظر میراث فرهنگی و مدیران ایستگاه‌های صلواتی ثابت مشکل خواب بین‌راهی زائران را حل کرده‌اند.

وی ادامه داد: امکانات لازم برای پذیرایی در سه وعده غذایی و ارائه خدمات پزشکی، بهداشتی و مانند آن نیز برای جمعیت اسکان داده شده به صورت رایگان فراهم شد.

وی افزود: در طول مسیر نیز ایستگاههای صلواتی با کمک خیرین، دستگاه های اجرایی و مشارکت و همراهی مردم ایجاد شده بود که در مجموع 96 ایستگاه صلواتی بزرگ و کوچک در طول محورهای تردد زائران با 3038 خدمه ایجاد شد که در آنها امکانات اسکان و درمان نیز مهیا بود که با خدمه محل‌های اسکان و بهداشت و سایر بخش‌ها تعداد 7958 نفر در دهه اخر صفر خدمتگزاری داشتند.

وی اظهار داشت: بزرگترین ایستگاه صلواتی طول مسیر مربوط به کفشداران آستان مقدس رضوی در ملک آباد با حدود 600 خدمه و 13 هزار متر مربع وسعت بود و کوچکترین آنها ایستگاهی در محور فاروج توسط خانواده‌ای با امکانات موجود خود برای پذیرایی از این زوار برپا گردیده بود.

رضایی گفت: در این ایستگاه‌ها علاوه بر خدمات ضروری و پذیرایی و درمان، نماز جماعت برپا شده و برخی محصولات فرهنگی، ادعیه نیز ارائه می شد ضمن آنکه بیش از 500 طلبه و مبلغه زن نیز در ایستگاه‌ها، محل‌های اسکان و همراه زائران ضمن اقامه نماز جماعت به سئوالات شرعی آنان و مباحث مربوطه پاسخ می دادند.

وی با تقدیر از دستگاه های اجرایی استان و همراهی مسئولان در این زمینه افزود: دانشگاه علوم پزشکی؛ بسیج جامعه پزشکی؛ بیمارستان‌های خیریه، بهداری شمال‌شرق، اداره بهداشت در این خدمات‌رسانی کمک بسیار شایسته‌ای داشت به‌گونه‌ای که بیش از 220 پزشک و پرستار، به زائران خدمات رسانی کرده و تامین داروی مورد نیاز توسط خیرین ،دانشگاه و انجمن داروسازان مشهد برای درمان و ارائه خدمات بهداشتی به زائران را نیز با مبلغ بیش از 350 میلیون ریال تامین کردند.

مسئول اطلاع‌رسانی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده گفت: بیماران زائر نیز در صورت نیاز به ارجاع به بیمارستان به صورت رایگان پذیرش شده و جمعیت هلال‌احمر استان هم با 225 نیرو، 71 دستگاه آمبولانس ، 2 فروند بالگرد خود را در این خدمت‌رسانی همراه نکردند و بیش از 60 هزار مورد امداد‌رسانی داشته است .

وی افزود: همچنین آستان قدس رضوی نیز 20 پزشک و 70 پرستار و کمک پرستار برای کمک اعزام داشت.

رضایی گفت: امسال خیرین و پزشکانی از سایر استان های کشور از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، فارس و نیز در این تلاش برای خدمت به زائران پیاده حضور داشتند.

وی افزود: در سایه تلاش و مشارکت همه بخش ها و در کنار آن نیروی انتظامی، پلیس راه، راه و شهرسازی  و هیات‌های مذهبی سعی شد این خدمات به بهترین شکل به زائران پیاده ارائه شود.

رضائی درباره برگشت زائران گفت: تمهیدات لازم توسط راه آهن و مدیریت پایانه‌ها انجام و مشکلی برای خروج زائران پیاده نبوده و با پیگیری های معاونت محترم عمرانی استانداری 1000 دستگاه اتوبوس در حالت آماده‌باش هستند.

وی با اشاره به حضور مسئولان، ائمه جمعه و استاندار خراسان رضوی؛ معاونان استاندار و فرماندار مشهد در بازدید و بررسی نحوه خدمت‌رسانی به این زائران گفت: امیدواریم با قول مساعد استاندار مبنی بر اختصاص بخشی از بودجه زیارت برای بهبود و تسهیل خدمات رسانی به زائران پیاده درسال آینده مشکلات موجود در این زمینه کاهش یافته و این خدمات به بهترین نحو ارائه شود.

وی از پیگیری‌های معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی مهندس واحدی که جانشین ستاد تسهیلات زائر نیز هستند تشکر کرد و افزود: با هماهنگی ایشان تعدادی زائر هندی که مسافر کربلا نیز بودند 2 شب مهمان ستاد خدمتگزاران زائران پیاده بودند.

دبیر جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده ضمن تشکر از رسانه ها و خبر گزاری ها از اقدامات شایسته اصحاب رسانه به جهت گسترش فرهنگ زیارت پیاده تشکر کرد و گفت: بیش از 35 هزار نفر از سایت جمعیت و از 43 کشور بازدید کننده داشتیم و 23 تیم گزارشگر و مستندساز و 45 عکاس خبری و با انتشار 865 گزارش خبری بیشترین پوشش خبری امسال داشتیم که این خدمات توسط خدمتگزاران فرهنگی انجام شده و از همه اصحاب رسانه ممنونیم.

انتهای پیام/2558/ت40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول