اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

اگر بصیرت امام حسن (ع) نبود ضربه مهلکی به اسلام وارد می‌شد

خبرگزاری فارس: مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گفت: زندگی سیاسی امام حسن مجتبی (ع) سرشار از بصیرت است و اگر دانایی و بصیرت ایشان نبود قطعا ضربه مهلکی به اسلام وارد می‌شد.

اگر بصیرت امام حسن (ع) نبود ضربه مهلکی به اسلام وارد می‌شد

حجت‌الاسلام جواد عظیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با تسلیت شهادت امام حسن (ع) اظهار داشت: سیره و زندگی سیاسی امام حسن (ع) نمونه‌ای بارز برای افرادی است که به دنبال بصیرت و شناخت هستند چون امام حسن (ع) با تمام توان و ظرفیت، علیه تبلیغات شوم بنی امیه که قصد تخریب اسلام و اهل بیت را داشتند مبارزه کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم از موقعیت اجتماعی و شخصیت امام حسن (ع) آگاه بودند اما عدم بصیرت کافی و دنیازدگی که به آن مبتلا شده بودند بر تبلیغات شوم بنی امیه اثر گذاشت.

مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم افزود: با توجه به تبلیغات ایجاد شده از سوی حکومت بنی امیه در جهان اسلام، زمینه برای زیر سئوال بردن امام حسن مجتبی (ع) و امیرالمومنین(ع) فراهم شد.

بی‌بصیرتی لشکریان امام حسن (ع) موجب انحراف آنان شد

عظیمی گفت: امام حسن (ع) برای مبارزه با بنی امیه دست به آرایش جنگی زد و لشکری برای جنگ با معاویه و سپاهیان او آماده کرد اما به علت عدم بصیرت و شناخت کافی لشکریان امام حسن (ع)، معاویه توانست آنان را با اندک حیله‌ای بر علیه امام حسن (ع) بشوراند.

وی ابراز کرد: از هم پاشیده شدن لشکر امام حسن (ع) موجب شد تعداد اندکی از یاران در کنار ایشان بمانند و با این وجود، اگر امام حسن (ع) به جنگ و حفظ آرایش نظامی پافشاری می‌کرد در برابر لشکر معاویه شکست می‌خورد.

مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به بی‌بصیرتی تعدادی از یاران امام حسن (ع) گفت: این عده، تنها برای شرکت در جنگ و انتقام از معاویه در لشکر امام حسن (ع) مانده بودند و انگیزه آنان به جای حفظ اسلام و اطاعت از امام برای رسیدن به غنایم جنگی بود.

عظیمی ادامه داد: این تعداد از یاران به محض اینکه احتمال دادند ممکن است به اهداف خود نرسند به امام پشت کردند و تنها تعداد اندکی از یاران مخلص و با بصیرت در رکاب ایشان باقی ماندند که مطیع امام حسن (ع) بودند.

یاران امام حسن (ع) در وجود امام ذوب شده بودند

وی تصریح کرد: یاران واقعی امام حسن (ع) افراد مخلصی بودند که در وجود امام ذوب شده بودند و مطابق آیه قرآن که به اطاعت از خدا و اهل بیت سفارش کرده است مطیع کامل دستورات امام بودند و برای کوچکترین حرکتی از ایشان کسب اجازه می‌کردند.

مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گفت: در میان یاران امام حسن‌ (ع) افرادی مانند حبیب بن مظاهر و جابر بن عبدالله انصاری در موقعیتی در کنار امام ایستادند که فضای سیاسی و اجتماعی علیه امام حسن (ع) و زمینه برای ضربه زدن به اسلام مهیا بود به گونه‌ای که دشمنان اسلام در بالای منابر به اهل بیت (ع) ناسزا می‌گفتند و مردم نیز به این وضعیت اعتراض نمی‌کردند.

عظیمی اضافه کرد: این ارادتمندان نه برای مخالفت با امام حسن (ع) بلکه برای آگاهی از اسرار صلح و برای اطمینان قلبی، علت صلح را از ایشان جویا شدند و حضرت فرمودند که با وجود تعداد اندک ما و لشکر عظیم معاویه، مردم کوفه به دید دشمن به ما نگاه می‌کنند و همه کشته می‌شویم پس این جنگ تأثیری در پیشبرد اهداف ما نخواهد داشت.

آموزش‌های امام حسن‌ (ع) زمینه‌ساز قیام‌ عاشورا و نهضت‌های بعدی شد

وی با اشاره به پیامد‌های صلح امام حسن (ع) خاطرنشان کرد: امام حسن‌ (ع) به منظور زمینه‌سازی قیام‌های بعدی در میان مردم، حاضر به پذیرش صلح شدند تا فرصت کافی برای بصیرت و آگاهی از اهداف معاویه، در اختیار مردم قرار بگیرد و در نهایت همین زمینه‌سازی امام حسن (ع) بود که آنان را متحول کرد.

مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه امام حسن (ع) با صلح خود، زمینه بیداری و توجه مردم به قیام امام حسین (ع) و ماندگاری راه اهل بیت را ایجاد کرد افزود: اگر ارشاد و بصیرت امام حسن (ع) نبود قیام‌ عاشورا و نهضت‌های بعد از آن شکل نمی‌گرفت که تمام آن‌ها مدیون آموزش‌های امام حسن (ع) بودند.

عظیمی با بیان اینکه دوران زندگی سیاسی امام حسن (ع) باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد یادآور شد: امام حسن (ع) در حال امضا کردن قطعنامه صلح فرمود گویی جام زهر می‌نوشم.

انتهای پیام/2258/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول