اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

ضعف بصیرت مردم عامل صلح امام حسن (ع) بود

خبرگزاری فارس: قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: ضعف ‌بصیرت مردم در دوران امام حسن(ع) ایشان را به صلح با معاویه وا داشت.

ضعف بصیرت مردم عامل صلح امام حسن (ع) بود

حجت‌الاسلام محمود رجبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت:‌ امام حسن(ع) دوران بسیار پیچیده‌ای در زمان امامت داشتند از یک سو حضرت علی(ع) به شهادت رسیده بود و از سوی دیگر معاویه و مزدورانش نهایت تهاجم فرهنگی علیه امیرالمؤمنین(ع) را داشتند.

وی افزود: همچنین معاویه تلاش می‌کرد خود را از نزدیکان پیامبر معرفی کند و در منطقه شام تهاجمی را به سوی امیرالمؤمنین(ع) و خاندان اهل بیت(ع) انجام دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ترویج و جعل احادیث به نفع ابوسفیان توسط معاویه ابراز داشت: در این زمان امام حسن(ع) عزمی جدی داشتند تا مسیر حکومت اسلامی را که حق اهل بیت(ع) بود به مرحله اجرا درآورد اما به دلیل تبلیغات مسموم، معاویه توانست با پول، زور و تهدید یاران اندک امام حسن(ع) را به طرف خود جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) با توجه به مکر معاویه فهمید مقابله با او اثری و فایده‌ای جز از بین رفتن یاران محدودی که در کنار آن حضرت بودند، ندارد و بدین سبب امام حسن(ع) به ناچار صلح‌نامه را پذیرفتند.

رجبی افزود: معاویه با زیر پا گذاشتن مفاد صلح‌نامه و اعلام عدم اجرای مفاد آن چهره فاسد و ناصالح بودن خود و نظام حکومتی را نشان داد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات آن دوران فقدان بصیرت در مردمی بود که در قلمرو امام حسن(ع) بودند که در دوران مبارزه امام(ع) با معاویه آشکار شد و مردم بصیرت کامل را نسبت به تعصبات، توطئه‌ها، تهاجمات فرهنگی و تبلیغات مسموم از سوی معاوبه نداشتند و امام را یاری نکردند و حضرت مجبور به صلح شدند.

عضو جامعه مدرسین اذعان داشت: مردمی که خود مدافع جنگ با معاویه بودند به دلیل نداشتن بصیرت و آگاهی نسبت به شرایط و اوضاع پس از صلح نیز با امام حسن(ع) مقابله کرده و به ایشان اهانت می‌کردند و نمی‌دانستند که این صلح باید صورت بگیرد زیرا شرایط به گونه‌ای نبود که جنگ مسلحانه اثر بخش باشد.

وی افزود: در دوران برقراری صلح و عقد صلح‌نامه یاران بی‌بصیرت که خود را بهتر و آگاه‌تر نسبت به شرایط می‌دانستند مقابل توطئه دشمن تسلیم شدند که این دوران از سخت‌ترین دوران‌ها برای امام حسن(ع) بود.

اوج غفلت ولایت‌مداری در دوران امام حسن(ع)

رجبی با اشاره به تاکید پیامبر(ص) در خصوص مسئله ولایتمداری گفت: پیامبر اکرم (ص) در طول عمر شریف خود بارها فرمودند که اگر یک امت اسلامی بخواهد از مسیر منحرف نشود باید در کنار قرآن و ولایت باشد و ولایت‌مداری را محور حرکت و فعالیت خود قرار دهد.

وی ابراز داشت: پس از رحلت پیامبر(ص) توصیه به ولایت‌مداری که در آیات قرآن هم آمده مورد غفلت قرار گرفت و در دوران امامت امام حسن(ع) به اوج خود رسید.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در دوران امام حسن(ع) ولایت‌مداری بسیار ضعیف و یاران ولایت‌مدار و صدیق نیز بسیار اندک بودند که خود عامل مهمی برای صلح امام حسن(ع) با معاویه بود.

وی اظهار کرد: یاران متدین و ولایت‌مدار در دوران امام حسن(ع) بسیار کمتر از یاران با وفای امام حسین(ع) بود و به همین دلیل قیام در دوران امام حسن(ع) میسر نبوده است.

رجبی تاکید داشت: با توجه به اینکه معاویه بیشتر یاران با وفای امام را خریده و یا به شهادت رسانده بود ضعف بصیرت و عدم ولایت‌مداری یاران در دوران امام حسن(ع) از مهمترین دلایل پذیرش صلح امام حسن(ع) با معاویه عنوان شده است.

انتهای پیام/78007/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول