حجتالاسلام جواد عظیمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با تسلیت شهادت امام حسن (ع) اظهار داشت: سیره و زندگی سیاسی امام حسن (ع) نمونهای بارز برای افرادی است که به دنبال بصیرت و شناخت هستند چون امام حسن (ع) با تمام توان و ظرفیت، علیه تبلیغات شوم بنی امیه که قصد تخریب اسلام و اهل بیت را داشتند مبارزه کرد.
وی خاطرنشان کرد: مردم از موقعیت اجتماعی و شخصیت امام حسن (ع) آگاه بودند اما عدم بصیرت کافی و دنیازدگی که به آن مبتلا شده بودند بر تبلیغات شوم بنی امیه اثر گذاشت.
مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم افزود: با توجه به تبلیغات ایجاد شده از سوی حکومت بنی امیه در جهان اسلام، زمینه برای زیر سئوال بردن امام حسن مجتبی (ع) و امیرالمومنین(ع) فراهم شد.
بیبصیرتی لشکریان امام حسن (ع) موجب انحراف آنان شد
عظیمی گفت: امام حسن (ع) برای مبارزه با بنی امیه دست به آرایش جنگی زد و لشکری برای جنگ با معاویه و سپاهیان او آماده کرد اما به علت عدم بصیرت و شناخت کافی لشکریان امام حسن (ع)، معاویه توانست آنان را با اندک حیلهای بر علیه امام حسن (ع) بشوراند.
وی ابراز کرد: از هم پاشیده شدن لشکر امام حسن (ع) موجب شد تعداد اندکی از یاران در کنار ایشان بمانند و با این وجود، اگر امام حسن (ع) به جنگ و حفظ آرایش نظامی پافشاری میکرد در برابر لشکر معاویه شکست میخورد.
مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به بیبصیرتی تعدادی از یاران امام حسن (ع) گفت: این عده، تنها برای شرکت در جنگ و انتقام از معاویه در لشکر امام حسن (ع) مانده بودند و انگیزه آنان به جای حفظ اسلام و اطاعت از امام برای رسیدن به غنایم جنگی بود.
عظیمی ادامه داد: این تعداد از یاران به محض اینکه احتمال دادند ممکن است به اهداف خود نرسند به امام پشت کردند و تنها تعداد اندکی از یاران مخلص و با بصیرت در رکاب ایشان باقی ماندند که مطیع امام حسن (ع) بودند.
یاران امام حسن (ع) در وجود امام ذوب شده بودند
وی تصریح کرد: یاران واقعی امام حسن (ع) افراد مخلصی بودند که در وجود امام ذوب شده بودند و مطابق آیه قرآن که به اطاعت از خدا و اهل بیت سفارش کرده است مطیع کامل دستورات امام بودند و برای کوچکترین حرکتی از ایشان کسب اجازه میکردند.
مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گفت: در میان یاران امام حسن (ع) افرادی مانند حبیب بن مظاهر و جابر بن عبدالله انصاری در موقعیتی در کنار امام ایستادند که فضای سیاسی و اجتماعی علیه امام حسن (ع) و زمینه برای ضربه زدن به اسلام مهیا بود به گونهای که دشمنان اسلام در بالای منابر به اهل بیت (ع) ناسزا میگفتند و مردم نیز به این وضعیت اعتراض نمیکردند.
عظیمی اضافه کرد: این ارادتمندان نه برای مخالفت با امام حسن (ع) بلکه برای آگاهی از اسرار صلح و برای اطمینان قلبی، علت صلح را از ایشان جویا شدند و حضرت فرمودند که با وجود تعداد اندک ما و لشکر عظیم معاویه، مردم کوفه به دید دشمن به ما نگاه میکنند و همه کشته میشویم پس این جنگ تأثیری در پیشبرد اهداف ما نخواهد داشت.
آموزشهای امام حسن (ع) زمینهساز قیام عاشورا و نهضتهای بعدی شد
وی با اشاره به پیامدهای صلح امام حسن (ع) خاطرنشان کرد: امام حسن (ع) به منظور زمینهسازی قیامهای بعدی در میان مردم، حاضر به پذیرش صلح شدند تا فرصت کافی برای بصیرت و آگاهی از اهداف معاویه، در اختیار مردم قرار بگیرد و در نهایت همین زمینهسازی امام حسن (ع) بود که آنان را متحول کرد.
مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه امام حسن (ع) با صلح خود، زمینه بیداری و توجه مردم به قیام امام حسین (ع) و ماندگاری راه اهل بیت را ایجاد کرد افزود: اگر ارشاد و بصیرت امام حسن (ع) نبود قیام عاشورا و نهضتهای بعد از آن شکل نمیگرفت که تمام آنها مدیون آموزشهای امام حسن (ع) بودند.
عظیمی با بیان اینکه دوران زندگی سیاسی امام حسن (ع) باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد یادآور شد: امام حسن (ع) در حال امضا کردن قطعنامه صلح فرمود گویی جام زهر مینوشم.
انتهای پیام/2258/ش40/چ3000