اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین خبر داد

رتبه دوم موقوفات قزوین در کشور/ تحقق 91 درصدی درآمد موقوفات در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در شش ماه نخست سال جاری بعد از تهران رتبه دوم را در زمینه موقوفات در کشور کسب کرد.

رتبه دوم موقوفات قزوین در کشور/ تحقق 91 درصدی درآمد موقوفات در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی در نشست خبری که در سالن کنفرانس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در سال گذشته رتبه بیست و ششم را در زمینه وقف در کشور کسب کرده بود، اظهار داشت: این اداره کل در شش ماه نخست سال جاری بعد از تهران رتبه دوم را در زمینه موقوفات به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تعداد بیش از 2 هزار موقوفات، 19 هزار رقبات و یک هزار مسجد در استان قزوین وجود دارد، اذعان داشت: 128 حسینیه، 850 هیئت امنا، 60 خادم رسمی و 350 نفر خادم افتخاری در بقاع متبرکه این استان نیز وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین موقوفه کشور در استان قزوین است، بیان کرد: بزرگ‌ترین موقوفه این استان ملاوردیخان، حاج محمدحسین خزانه و قازان‌بن ارغوان و به روزترین وقفه بیمارستان تاکستان آرش طاهرخانی است.

این مسئول با بیان اینکه پیش‌بینی درآمد موقوفات استان قزوین در سال جاری بیش از یک میلیارد و 895 میلیون تومان بوده است که تاکنون بیش از یک میلیارد و 736 میلیون تومان محقق شده است، ابراز داشت: این آمار بیانگر کسب 91 درصد از درآمد موقوفات پیش‌بینی شده در این استان است.

نوروزی با اشاره به اینکه میزان تحقق درآمد بقاع متبرکه استان قزوین بیش از دو میلیارد تومان در سال جاری بوده است که تاکنون بیش از یک میلیارد و 754 میلیون تومان تحقق یافته است، اظهار داشت: این آمار نشان‌دهنده تحقق 85 درصد از درآمد بقاع متبرکه این استان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اینکه امامزاده‌ها راه نجات و هدایت مردم هستند، تصریح کرد: 263 امامزاده در استان قزوین وجود دارد که مردم با مراجعه به این اماکن متبرکه می‌توانند به آرامش روحی دست ‌یابند و همچنین اعمال عبادی و زیارتی خود را انجام دهند.

نوروزی با اشاره به اینکه نذورات امامزاده‌های استان قزوین برای فعالیت‌های عمرانی،‌ فرهنگی و خدماتی هزینه می‌شود، عنوان کرد: 40 درصد این نذورات در فعالیت‌های عمرانی و آبادانی این اماکن متبرکه هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: 30 درصد دیگر نذورات جمع‌آوری شده از امامزاده‌ها در فعالیت‌های مدیریتی مانند پرداخت حقوق خادمان و قبوض آب و برق و 20 درصد در فعالیت‌های فرهنگی از جمله برگزاری مراسم‌های مذهبی و ملی در اماکن متبرکه استان قزوین هزینه می‌شود.

این مسئول متذکر شد: 10 درصد از نذورات جمع‌آوری شده از امامزاده‌های استان قزوین به حساب سازمان اوقاف و امور خیریه این استان واریز می‌شود تا این سازمان در اماکن متبرکه‌ای که مشکلات تأمین اعتبارات فرهنگی و عمرانی دارند، هزینه کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه «امامزاده‌ها باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند»، افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین در این راستا فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای را انجام می‌دهد تا بتواند این هدف را در اماکن متبرکه این استان محقق کند.

نوروزی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه «مسئولان مربوطه باید به توسعه و صیانت از موقوفات و ایجاد موقوفه‌های جدید مصمم باشند»، ابراز داشت: با توسعه موقوفات می‌توان درآمدزایی را ارتقا و با انجام این امر بسیاری از فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی را انجام داد.

این مسئول با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از افراد زمین‌های موقوفی را تصرف می‌کنند، اضافه کرد: متأسفانه این عمل بیشتر در کلان‌ شهرهای کشور اتفاق می‌افتد که باید با حفظ و صیانت از این زمین‌ها اجازه تصرف به هیچ فرد موقوفه‌خواری را نداد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اذعان داشت: باید فرهنگ وقف‌های جدید را نیز در بین مردم ترویج داد تا بسیاری از مشکلات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را از این طریق برطرف کرد.

انتهای پیام/77009/ق30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول