اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ظهر امروز در مشهد برگزار شد

همایش مشترک اوقاف با سازمان ثبت اسناد و مراتع

خبرگزاری فارس: همایش مشترک تخصصی سه سازمان با محوریت اوقاف و امور خیریه در مشهد برگزار شد.

همایش مشترک اوقاف با سازمان ثبت اسناد و مراتع

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، همایش یک روزه مشترک تخصصی سه سازمان اوقاف و امور خیریه، ثبت اسناد و املاک و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با موضوع تعیین تکلیف اراضی ملی و موقوفه و صدور اسناد امروز صبح در تالار نور برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی؛ معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز داشت: از نظر شرعی و انسانی وظیفه ما حفظ منابع طبیعی، محیط زیست و زندگی است و علاوه بر آن باید موقوفه‌ها احیا شوند و درآمد آن صرف نیت واقف شود.

وی بیان کرد: علت اصلی برگزاری این همایش در سطح استان‌ها همفکری و همکاری بیشتر و همچنین بازدید از موارد اختلافی در شهرستان‌ها است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس اذعان داشت: دو میلیون هکتار زمین مورد اختلاف دو سازمان اوقاف و امور خیریه و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که در پایان سال 90 بین دو سازمان امضا شد، تکلیف این زمین‌ها جدا از روند قضایی پیگیری می‌شود.

حاتمی عنوان کرد: 850 میلیون هکتار از ابتدای سال تاکنون تعیین تکلیف شده است و دیگر پرونده‌ها در جریان است و چشم‌انداز ما این است تا پایان سال 93 این پرونده‌ها به نتیجه برسد.

در ادامه این همایش، محمدحسن بکائیان معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: متولی حفظ و نگهداری موقوفه ادارات اوقاف است و با داشتن سند از اداره ثبت اسناد و املاک این موضوع مسجل می‌شود و ادارات اوقاف علاوه بر حفاظت سندی با سرکشی‌های مکرر از آن حفاظت فیزیکی نیز داشته باشند.

وی گفت: تفاهم‌نامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در راستای پیگیری ثبت مالکیت املاک وقفی بوده تا از سوءاستفاده به اراضی موقوفه جلوگیری شود و موقوفه‌خواران نیز مورد شناسایی قرار گیرند.

بکائیان با اشاره به اینکه علی‌رغم دوران طولانی رابطه سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد، آنچنان که باید به ثبت املاک موقوفه توجهی نشده است، گفت: 55 درصد املاک موقوفه دارای سند مالکیت است اما 45 درصد املاک فاقد سند مالکیت بوده و بلاتکلیف ماندند.

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در مقطع زمانی حداکثر 5 ساله ارائه سند مالکیت به زمین‌های موقوفه انجام خواهد شد و این حرکت در راستای اجرایی شدن تفاهم‌نامه سازمان‌های مربوطه است.

بکائیان با اشاره به اینکه حدود 6 میلیون فرآیند کار ثبت سند در سازمان انجام می‌شود، یادآور شد: به منظور جلوگیری از بی‌نظمی، اسناد اراضی موقوفه توسط قانون سازماندهی شده و پس از تکمیل سند به ثبت می‌رسند.

در این مراسم استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و استان سیستان و بلوچستان گزارش عملکردشان را بیان و بررسی کردند.

انتهای پیام/70001/ر20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول