اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

شهدا انقلاب اسلامی را بیمه عمر کردند

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا و ایثارگران در عرصه‌های مختلف انقلاب گفت: شهدا انقلاب اسلامی را بیمه عمر کردند.

شهدا انقلاب اسلامی را بیمه عمر کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین رضا اصلانی در آیین گرامیداشت سالروز قیام مردم شهرستان ری در 18 دی سال 1357 که در مسجد خاتم النبیین (ص) شهرری برگزار شد، با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) در ارتباط با عنوان انقلاب اسلامی گفت: در بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران برخی به‌دنبال عنوان اسلام انقلابی که غربی‌ها هم مهر تائید بر آن زدند، بودند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: آنها با این نامگذاری می‌خواستند عنوان کنند که انقلابی در اسلام صورت گرفته است و دشمنان انقلاب با این عنوان به‌دنبال مبارزه با احکام قرآن بودند.

وی در ادامه عنوان کرد: امام خمینی (ره) با قاطعیت بر انقلاب اسلامی که مبتنی بر انقلابی با محتوای اسلام است تاکید داشتند و بارها جمهوری اسلامی را مطرح کرده و بر مزین شدن تمام نهادها با عنوان اسلام همچون مجلس شورای اسلامی و ... تاکید داشتند.

حجت‌الاسلام اصلانی با بیان اینکه ما همه فدای اسلام هستیم، بیان داشت: شهدا در طول تاریخ فدای اسلام شدند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه امامان معصوم علیهم‌السلام به شهادت رسیدند تا اسلام باقی بماند، گفت: اسلام برتر از هر چیز است و هیچ چیز برتر از اسلام نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری مرجع جامع الشرایطی که همه شرایط مرجعیت را داشت به پیروزی رسید، خاطرنشان کرد: بعد از امام زمان (عج) ما عالمی نداشتیم که همه شرایط مرجعیت را داشته باشد و امام خمینی (ره) نعمتی بود که خداوند متعال به ما هدیه دادند و ایشان فقیه قدرتمندی بودند که معادلات کره زمین را تغییر دادند.

 

حجت‌الاسلام اصلانی نهضت امام خمینی (ره) را قیام الله دانست و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عنایت خداوند متعال بر رژیم ستم‌شاهی پیروز شدند و شهداء و مبارزان ما تلاش در لوای ولی فقیه خود تلاش کردند که انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه قیام 18 دی مردم شهرستان ری و 19 دی مردم غیور قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: شهدا انقلاب اسلامی را بیمه عمر کردند و جانبازان با رشادت و فداکاری بیمه کننده انقلاب اسلامی بودند.

این گزارش حاکی است، محسن سبزعلی برادر شهید قاسم سبزعلی از شهدای قیام مردمی شهرستان ری در 18 دی ماه 1357 نیز در ابتدای این مراسم به بیان خاطراتی از این روز تاریخی پرداخت.

آیین گرامیداشت سالروز قیام مردم شهرستان ری در 18 دی سال 1357 با حضور خانواده معظم شهدا و ایثارگران، مسئولان و امت حزب‌الله و همیشه در صحنه،جمعی از مسئولان محلی، روحانیت، فرماندهان نظامی و انتظامی، اصناف و بازاریان در مسجد خاتم النبیین (ص) شهرری برگزار شد.

قیام 18 دی مردم غیور قبله تهران

در هفته سوم دی ماه سال 1357 امام خمینی (ره) فعالیت‌های خود را در نوفل لوشاتو گسترش بیشتری داد.

در این مقطع زمانی (16 تا 22 دی ماه 57) ایشان 21 مصاحبه و یک سخنرانی ایراد و همچنین پنج پیام صادر کردند.

امام در 16 دی در پیامی خطاب به ملت ایران از آنان خواستند به مبارزه خود با حکومت پهلوی ادامه دهند.

ایشان اطاعت از شاه را جرم دانستند. امام خمینی همچنین روز دوشنبه 18 دی برای گرامیداشت شهدای مشهد، قزوین و کرمانشاه عزای عمومی اعلام کردند.

در دی ماه 57 تظاهرات پراکنده‌ای در شهرری صورت می‌گرفت که گاهی از صحن حضرت عبدالعظیم (ع) شروع می‌شد و گاهی هم به صحن ختم می‌شد. تا اینکه جلسه مشترک روحانیت مبارز شهرری با عده‌ای از انقلابیون تشکیل شد و مقرر شد یک راهپیمایی باشکوه روز 18 دی ماه برگزار شود تا انعکاس آن در رسانه‌ها نیز موجب تقویت حرکت مردمی سایر شهرستان‌ها شود.

مردم متدین شهرری صبح روز 18 دی ساعت 9 صبح در صحن حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) گردهم آمدند و پس از شعار دادن به سمت مرکز شهر حرکت کردند.

در پیشاپیش جمعیت علمای شهر حضور داشتند. پس از عبور از بازار و خیابان حرم در حالی که تمام اصناف، مغازه‌های خود را تعطیل کرده بودند و صفوف راهپیمایان هر لحظه فشرده‌تر و انبوه‌تر می‌شد، پس از رسیدن راهپیمایان به میدان مرکزی شهر از ادامه حرکت آن‌ها به سمت کلانتری توسط ماموران جلوگیری شد و مسیر حرکت به سمت خیابان 24 متری ادامه یافت اما هنوز کمتر از نیمی از راهپیمایان در خیابان 24 متری و نیمی در خیابان حرم بودند که تیراندازی عوامل رژیم شروع شد و تعدادی از مردم شهید و عده‌ای نیز زخمی شدند.

این قیام منجر به شهادت تعدادی از مبارزان شد.

اصغر طرق وردی، قاسم سبزعلی، علی کوهی نژاد و عباس ملکی و ... شهید شدند و عده زیادی از جمله رمضان فلاح محمد بختیار، مسیب تقی‌زاده، رحمان حسینی، حسن کاظم‌لو، اعظم سلیمانی، علی خان‌محمدی، صفرعلی رنجبر و ... نیز زخمی شدند.

انتهای پیام/2462/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول