اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار تاکستان:

نطفه انقلاب اسلامی در 19 دی بسته شد/19 دی سرآغاز 22 بهمن است

خبرگزاری فارس: فرماندار تاکستان گفت: نطفه انقلاب اسلامی در 19 دی بسته شد.

نطفه انقلاب اسلامی در 19 دی بسته شد/19 دی سرآغاز 22 بهمن است

علی اکبریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان پیرامون قیام مردم قم در سال 56 اظهار داشت: شهر مقدس قم در تاریخ انقلاب اسلامی همواره به عنوان پایگاه اصلی و سازمان‌دهنده قیام و مبارزه علیه نظام ستم‌شاهی محسوب شده و وجود حوزه علمیه و روحانیت متمرکز در این شهر در شکل‌گیری این مهم تأثیر به‌سزا و شاخصی داشته است.

اکبریان افزود: قیام 19 دی‌ماه را باید در حقیقت نقطه عطفی در تاریخ نهضت اسلامی دانست چرا که پس از برگزاری این قیام امواج بیداری در انقلاب اسلامی شکل گرفت و در نهایت به پیروزی در بهمن‌ ماه سال 57 انجامید.

فرماندار تاکستان ادامه داد: 19 دی‌ماه روز قیام خونین مردمی است که با اهدای خون‌های پاک خویش در پاسداشت از آرمان نظام اسلامی توانستند نهاد پاک و مقدس انقلاب اسلامی را باور کرده و به ثمر بنشانند.

وی پیرامون نحوه و چرایی شکل‌گیری قیام 19 دی‌ ماه مردم استان قم تشریح کرد: در 17 دی‌ ماه سال 56 به دستور شاه مخلوع مقاله‌ای توهین‌آمیز در روزنامه اطلاعات منتشر شد که در این مقاله آشکارا و بی‌هیچ‌ ترسی به مرجعیت مسلم شیعه و شخص حضرت امام‌خمینی (ره) توهین شده بود.

فرماندار تاکستان اظهار داشت: این مقاله توهین‌آمیز که نویسنده آن احمد رشیدی مطلق ذکر شده بود به طور صریح بی‌حجابی را فضیلت دانسته، فریضه حجاب را کهنه‌‌پرستی و ارتجاع سیاه معرفی کرده و همچنین به مرجع عالی تشیع، امام‌خمینی (قدس‌سره) اهانت و جسارت کرده بود.

اکبریان با بیان اینکه قیام خونین 15 خرداد‌ ماه 1342 در این مقاله توهین‌آمیز توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی شده بود، تصریح کرد: با انتشار این مقاله خون مردم عاشق و شیفته مرجعیت به جوش آمده و سرریز شد.

وی ادامه داد: در شهر قم در اعتراض به چاپ این توهین‌نامه مردم در منازل علما از جمله آیت‌الله حسین‌نوری و آیت‌الله گلپایگانی تجمع کرده و فریاد اعتراض سر دادند.

فرماندار تاکستان بیان کرد: در 19 دی‌ ماه سال 56 نطفه حرکت نهضت اسلامی بسته شد و این جریان در نهایت به پیروزی مردمی در انقلاب اسلامی سال 57 منجر شد.

اکبریان با اشاره به طرح سرکوب شدید حکومت شاهنشاهی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تصریح کرد: قیام خونین و عظیم مردم قم که با کشتار وسیع مزدوران حکومتی روبرو شد، سبب شد که به مناسبت گرامیداشت چهلم شهدای این شهر سراسر ایران به پا خواسته و جرقه انقلاب اسلامی زده شود.

انتهای پیام/77005/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول