اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سرسره ایدز روی شیب حیا

خبرگزاری فارس: زنگ خطر بیماری ایدز در کشور به صدا درآمده است و در این خصوص باید بدانیم ایدز تنها یک بیماری نیست بلکه یک معضل اجتماعی نیز هست.

سرسره ایدز روی شیب حیا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ایدز پدیده‌ای پزشکی بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده ‌است. در سال 1996 سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مسئله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد.

بیش از 90 درصد موارد ابتلا مربوط به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است. ایدز در حال حاضر ششمین علت مرگ و میر بشر است.

ایدز تنها یک مشکل پزشکی نیست، بلکه یک مشکل اجتماعی و فرهنگی نیز هست، این بیماری تابو تلقی می‌شود و با هاله‌ای از شرم و معذوریت‌های اخلاقی و فرهنگی همراه ‌است.

این بیماران در مورد انتخاب مسکن، شغل، مراقبت‌های بهداشتی و حمایت عمومی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. رفتارهای نامناسب و تحقیرآمیز موجب انزوای بیمار شده، فرصت آموزش را از وی می‌گیرد. وحشت از مرگ، وحشت طرد و تنهایی و انگ اجتماعی، اخراج کارگران مبتلا و بدنامی از طرف دوستان و خانواده سبب می‌شود افرادی که گمان می‌کنند ممکن است دچار باشند، وضعیت خودشان را تا جایی که مقدور است مخفی نگه دارند که این خود موجب گسترش بیماری است.

از سال 1988 به منظور افزایش بودجه‌ها و همچنین برای بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر هر سال (10 آذر) به عنوان روز جهانی ایدز تعیین شده ‌است و هر سال برای این روز شعاری نیز در نظر گرفته می‌شود.

شیب تند شیوع ایدز در ایران

کارشناس مسئول اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه تعداد مبتلایان به ‌ایدز در ایران طی ‌5 سال آینده به ‌120 هزار نفر می‌رسد، گفت: شیب تند وقوع ایدز در کشور در حال افزایش است.

هنگامه نامداری با اعلام اینکه سال‌های بسیار طولانی با بیماران مبتلا به ایدز سر و کار داریم اظهار داشت: مهم‌ترین سئوال بیماران ایدزی پس از ابتلا این است که من الان چه کار باید انجام دهم.

وی با اشاره به حضور دستگاه‌های اجرایی استان مازندران در همایش روز جهانی ایدز در مازندران تصریح کرد: همکاری استانداری و سایر سازمان‌ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع ایدز در مازندران را باید به فال نیک گرفت.

کارشناس مسئول اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به هماهنگی ایجاد شده بین سیاست‌گذاران و اساتید علمی برای کنترل بیماری ایدز در مازندران بیان داشت: با ادامه روند همکاری‌ها می‌توان امیدوار بود که می‌توانیم شاهد به صفر رسیدن عمق فاجعه این بیماری در مازندران باشیم.

وی در ادامه با اعلام اینکه برای پی بردن به عمق فاجعه بیماری ایدز باید وارد کار شویم، خاطر نشان کرد: مرگ ناشی از بیماری ایدز در دنیا رو به کاهش است ولی کشورهای زیادی هم به خاطر ابتلا به بیماری ایدز خالی از سکنه شدند.

این مسئول اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده آمار تعداد پرخطر در استان‌های کشور کمتر از 15 درصد نبود.

کارشناس مسئول اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: شیوع ایدز در بین افراد معتاد حدود 35 درصد است.

نامداری در ادامه با بیان اینکه در ساری و برخی شهرهای کشور پایگاه دیده‌ور زنان نداریم، خاطر نشان کرد: به شکل روتین نمی‌توانیم رفتار افراد پرخطر را چک کنیم تا تعداد افراد مثبت را شناسایی کنیم.

وی تعداد آمار ابتلا به بیماری ایدز در کشور تا 5 سال آینده را حدود 100 تا 120 هزار نفر اعلام کرد.

این مسئول با اعلام اینکه 8 درصد مبتلایان به ایدز در کشور زن هستند، تاکید کرد: شیب تند ایدز در کشور در حال افزایش است.

کارشناس مسئول اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اعلام اینکه درصد ابتلای کودکان به ایدز حدود یک و یک‌دهم درصد بود، بیان داشت: این موضوع به شدت در حال بالا رفتن است و روند ابتلای کودکان زیر 5 سال رو به افزایش است.

نامداری با اعلام اینکه بیماری ایدز در کشور ما بسیار دیر تشخیص داده می‌شود بیان داشت: 16 درصد بیماران ایدزی در سال اول تشخیص به خاطر پیشرفت بیماری می‌میرند.

شناسایی 273 بیمار مبتلا به ایدز در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه 273 بیمار مبتلا به ایدز در مازندران شناسایی شدند، گفت: زنگ خطر بیماری ایدز در مازندران به صدا درآمده است.

محمدرضا میرزایی با بیان اینکه آمار بیماران مبتلا به ایدز بیش از تعداد ارائه شده است، اظهار داشت: بیماری ایدز واگیردار است و نخستین مورد آن نیز 30 سال قبل در دنیا گزارش شد.

وی با اعلام اینکه در دنیا 35 میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا شدند، ادامه داد: در حال حاضر کشورهای پیشرفته بیماری ایدز را کنترل کرده، ولی شاهد روند رو به رشد این بیماری در کشورهای در حال توسعه هستیم.

میرزایی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار به دست آمده در کشور، به صورت تصادفی 24 هزار و 750 نفر مبتلایان به "اچ آی وی " مثبت مشاهده شده که این آمار به صورت واقعی حدود پنج برابر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از وجود 94 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و گفت: 273 نفر مبتلا به ایدز در مازندران شناسایی شدند که آمار واقعی بیش از این تعداد است.

این مسئول راه ابتلا به بیماری ایدز را تزریق مشترک بین افراد معتاد دانست و افزود: ارتباط جنسی و انتقال ویروس ایدز از مادر به فرزند از دیگر روش‌های شیوع این بیماری است.

وی با بیان اینکه 70 درصد علت ابتلا به ایدز از طریق تزریق مشترک بین معتادان بوده است، ادامه داد: 4 درصد راه انتقال ایدز از طریق مادر به فرزند است و 14 درصد از طریق عوامل ناشناخته منتقل می‌شود.

سرنگ آلوده عامل ابتلای 70درصد از بیماران

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه بیماری ایدز یک بیماری ویروسی و عفونی با عوارض زیاد است، گفت: 70 درصد مبتلایان به ایدز در مازندران از طریق استفاده از سرنگ مشترک آلوده شدند.

فرهنگ بابامحمودی با اشاره به اینکه بیشترین مبتلایان به این ویروس را گروه سنی مولد تشکیل می‌دهند، گفت: گروه سنی 25 تا 44 سال در کشور بیشترین تعداد افراد مبتلایان را شامل می‌شوند که باید راهکار جدی برای مقابله با این بیماری خطرناک اندیشیده شود.وی با اشاره به اینکه مازندران 23 محله پرخطر دارد، تصریح کرد: این بیماری ماهیت بی‌سروصدایی دارد و باید برنامه‌ریزی فرهنگی برای مقابله با این بیماری اندیشیده شود.

ضرورت ساماندهی مناطق پرخطر

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای مناطق بحرانی استان گفت: استانداری مازندران برای ساماندهی مناطق پرخطر استان که از کانون‌های شیوع بیماری ایدز به شمار می‌روند آمادگی کامل دارد.

هادی ابراهیمی افزود: باید از ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی نیز در این بخش استفاده شود چون در این مقوله فقط برخورد قهریه نمی‌تواند پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه باید در این بخش از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده شود، گفت: مازندران 300 سازمان مردم نهاد دارد که این سازمان‌ها آمادگی دارند در کنار دستگاه‌های مربوطه در فرهنگ‌سازی و پیشگیری از انواع بیماری‌های و رفتارهای پرخطر همگام شوند.

به هر تقدیر در حالیکه برخی آمارهای غیررسمی تعداد مبتلایان به بیماری ایدز را در مازندران بیش از سه هزار نفر اعلام می‌کنند هنوز سخن گفتن از بیماری ایدز با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی همراه می‌باشد و بحث و گفتگو درباره بلوغ، بهداشت جنسی و بیماری‌های آمیزشی در خانواده‌ها محدود است و مبتلایان به ایدز همواره نگران واکنش‌های جامعه هستند. هنوز ابراز ابتلا به این بیماری موجب «انگ اخلاقی» و طرد بیمار از خانواده، اطرافیان و جامعه می‌شود. فرایندی که باعث پنهان‌کاری و مخفی کردن بیماری می‌گردد و در چنین شرایطی ایدز در خفا گسترش می‌یابد و کنترل بیماری را دشوار می‌کند.

===================

گزارش از کوروش غفاری‌چراتی

==================

انتهای پیام/2296/ج40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول