اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جاده مرگ آبادان همچنان جان می‌رباید

خبرگزاری فارس: تصادف‌های سریالی جاده آبادان ـ ماهشهر این بار با مجروح کردن 28 شهروند، خون را در جاده مرگ به تصویر کشید.

جاده مرگ آبادان همچنان جان می‌رباید

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، تصادف یک‌دستگاه تریلی و اتوبوس در جاده آبادان ـ ماهشهر منجر به مجروح شدن 28 شهروند شد، 16 نفر از حادثه‌دیدگان به درمانگاه امام‌خمینی (ره) و شش مجروح دیگر در بیمارستان حاجیه نرگس ماهشهر تحت مداوا قرار گرفتند.

سریال مرگ در جاده‌ای که به راستی به ناکجاآباد منتهی ا‌ست همچنان جان بسیاری از مردم استان خوزستان به‌ویژه شهروندان آبادان و خرمشهری را می‌رباید.

و اما شعار همیشگی این‌که «برای نخستین‌بار نیست که در جاده موسوم به مرگ آبادان ـ ماهشهر حادثه تصادف رخ می‌دهد؛ مردم استان خوزستان پیش از این نیز بارها شاهد مرگ و از دست دادن جان بسیاری از عزیزان خود در این مسیر بوده‌اند» همچنان بر سر زبان‌ها جاری ا‌ست.

و این سریال ناتمام، سال‌های سال است که ادامه دارد و بدون هیچ کارگردان و عواملی به سوی ناکجاآباد می‌تازد.

جاده موسوم به مرگ آبادان ـ ماهشهر سالیان سال است که به روشی اشتباه در حال ساخت و ترمیم است و با وجود این‌که مقرر بوده در سال 85 تماماً تکمیل شود همچنان در دست احداث، ساخت، بهسازی و ترمیم است.

همین امر سبب ربودن جان بسیاری از دوستان، اقوام، نزدیکان و همشهریان مردم استان خوزستان به‌ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر را رقم زده است، جانی که بازستاندن دوباره آن غیرممکن بوده و جبران ناپذیر است.

این جاده روزانه و به‌طور متوسط شاهد تردد خودرو پنج برابر بیش از حد ظرفیت در دل خود بوده و با توجه به عرض بسیار کم، خطرناک و خطرساز شده است؛ طبق استاندارهای تعریف شده مسیر 30 کیلومتری حادثه‌خیز آبادان ـ ماهشهر به جای برخورداری از عرض 11 متری تنها هفت متر عرض دارد.

با کش و قوس‌های فراوان و کشته و زخمی شدن تعداد بی‌شماری از مردم در این جاده به‌ویژه در چند ماه اخیر، بالاخره امسال مسئولان اظهارنظرهایی در خصوص تسریع در تکمیل این پروژه ارائه داده‌اند.

از آن‌جایی که کار تکمیل این پروژه به یک طلسم تبدیل شده و بیش از 20 سال است که مردم وعده تکمیل و افتتاح این جاده بسیار هموار را می‌شنوند، هیچ تعهدی در زمان مقرر اجرایی نشده و حتی بر سر پرداخت این میزان اعتبار اخباری از گوشه و کنار به گوش می‌رسید که چندان خوشایند نبود.

وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی که نقش‌آفرینان اصلی این سناریوی ناتمام قدیمی هستند هر کدام بنا به پرداخت سهم 50 درصدی خود موفق به افتتاح 15 کیلومتر از جاده در چهاردهم آذرماه سال‌جاری شده و باقی مسیر را در دستور کار قرار دادند.

با همه این اوصاف، از سال 85 که سخن از اجرای پروژه جاده آبادان ـ ماهشهر به میان آمده تا مهر سال 88 طبق آمارهای رسمی افزون بر یک‌هزار و 332 نفر کشته شده‌اند؛ به‌طور متوسط طی چهار سال 85 تا 88 هر روز جان یک فرد بی‌گناه در جاده آبادان ـ ماهشهر به ناحق به دلیل سهل‌انگاری مسئولان ریخته می‌شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصادف اخیر در جاده آبادان‌ ـ ماهشهر اظهار داشت: حادثه آتش‌سوزی‌ در کلاس درس روستای شین پیرانشهر در آذربایجان غربی رخ می‌دهد و به دنبال آن تعدادی مجروح شده و یک نفر کشته می‌شود.

وی افزود: نماینده پیرانشهر با دفاع از مردم شهر و روستای خود چنان در مجلس و در حضور نمایندگان و مسئولان حاضر، از حق و حقوق مردمش دفاع کرد که توانست وزیر آموزش و پرورش را به صحن علی مجلس بکشاند و با ادله محکم خود او را مجبور به دریافت کارت زرد کند.

عبدالله سامری خاطرنشان کرد: تأسف و شرمندگی من از همشهریان و مردمی ا‌ست که سال‌ها است شاهد مرگ دوستان، اقوام و نزدیکانشان در جاده موسوم به مرگ آبادان ـ ماهشهر هستند و هیچکس نیست از حق و حقوق آن‌ها به طور قاطع و محکم دفاع کند.

وی با بیان این‌که اتفاقات و حوادثی که در جاده آبادان ـ ماهشهر رخ می‌دهد و تاکنون منجر به مرگ صدها شهروند آبادانی و خرمشهری شده بسیار دردناک و غیرقابل جبران است، گفت: 10 نفر یکباره در تصادفی در جاده مذکور کشته شده و دقیقاً کم‌تر از یک هفته بعد چند نفر دیگر هم کشته شدند و البته روز گذشته نیز باز تصادفی دیگر و این‌بار تعداد مجروحانی بی‌شمار.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: من نمی‌گویم حتماً باید استیضاحی صورت گیرد اما حداقل نمایندگان استان خوزستان به‌ویژه این دو شهر باید وزیر راه و شهرسازی را به صحن علنی مجلس می‌کشاندند.

وی ادامه داد: برای همکاران خودم در استان خوزستان متأسفم که شاهد انواع حوادث در شهرهای استان بوده اما از زیر سئوال بردن برخی مدیران ارشد واهمه و ترس دارند.

داستان بی‌پایان و ناتمام مرگ در جاده مرگ همچنان ادامه دارد؛ بدون هیچ آغاز و پایانی!

نه بازیگری در آن به خاطر می‌آوری و نه بازی در آن می‌بینی؛ گویی که هیچ زمان هیچ کسی از آن نگذشته است.

============

گزارش از مریم خبازی

============

انتهای‌پیام/72001/م30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول