اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیرغلام مازندرانی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

بهترین آهنگ نوحه‌خوانی ریتم سرچشمه‌گرفته از قلب ذاکر است

خبرگزاری فارس: حسین اسفندیاری پیرغلام مازندرانی تاکید کرد: بهترین آهنگ در نوحه‌خوانی همان آهنگی ‌است که از قلب مداح سرچشمه می‌گیرد و بر قلب مردم می‌نشیند.

بهترین آهنگ نوحه‌خوانی ریتم سرچشمه‌گرفته از قلب ذاکر است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، ابتدا باید به این فکر کنیم که در عزای چه شخصیت بزرگی جمع شده‌ایم، اشک می‌ریزیم و سینه می‌زنیم تا بعد راه درست عزاداری را بیابیم.

به بهانه اربعین حسینی بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با یکی از پیرغلامان اهل بیت در این شهرستان ترتیب دهیم که سراغ حاج حسین رفتم ، پس از چند بار رفتن به منزل، وی را بالاخره در مسجد جامع روستا یافتم چون می‌دانستم که حاجی هر کجا که باشد وقت اذان مغرب او را در مسجد باید یافت آخر شنیده بودم پای ثابت نماز جماعت این مسجد است.

حاج حسین اسفندیاری را می‌گویم، متولد 1313 در روستای کلا از توابع بخش یانه‌سر هزار جریب بهشهر، وقتی از او می‌پرسم خودتان را بیشتر معرفی کنید، اول با افتخار می‌گوید: 3 سال در محضر آیت الله کوهستانی (ره) درس انسان‌سازی آموختم و در 15 سالگی از کلاس درس حاج آقا اعظمی، سعادت و قیومی هم استفاده بردم.

حسین آقای نوجوان آن روزهای روستای کلا و شاگرد کلاس درس و بحث آیت‌الله کوهستانی (ره) امروز در پاسخ به سؤالات من به مرور رسوم قدیم و آسیب شناسی مراسم جدید محرمی از نگاه با تجربه خود می‌پردازد که در ادامه می‌آید:

فارس: به نظر شما یک ذاکر اهل بیت چه مشخصاتی باید در زندگی شخصی و اجتماعی داشته باشد؟

یک مداح و ذاکر اهل بیت باید اخلاق اسلامی و رفتار خداپسندانه داشته باشد، رو به اصلاح و مخالف آزار و اذیت انسان‌ها باشد چرا که راه حسین (ع) این بود، معتقدم اگر کسی اینچنین نباشد و مدح حسین (ع) را بکند نماد ریاکاری است و واقعا به هدف امام حسین(ع) ظلم کرده است، یک مداح نباید در معاملات بدقول یا نادرست باشد یا حقوق مردم را ندهد چون با این کار موجب بدبینی مردم به همه مداحان می‌شود.

عاشق امام حسین (ع)بودن به عقیده است نه فقط رنگ سیاه، به نیت پاک است نه به ظاهر عزادار، اینکه فرد چقدر معرفت حسینی دارد مهم است و مطمئنا حب واقعی اهل بیت و دوستی آنها نصیب کسانی می‌شود که در راه خودسازی باشند.

فارس: چند سال است که ذکر اهل بیت می‌کنید و در این سال‌ها شغل اصلی شما چه بوده است؟

65 سالی می‌شود که محرم و صفرم را با ذکر یاد حسین (ع) سر می‌کنم و هر سال زنده‌ام به امید سالی دیگر که توفیق ذاکری یابم و از این میزان 50 سالی می‌شود که ساکن روستای برگه از توابع بخش مرکزی شهرستان میاندرودم، در اینجا نیز شغل اصلی‌ام در این سال‌ها کشاورزی بوده است هر چند که اکنون دیگر کمتر توان این کار را دارم اما بیکاری را هم عیب می‌دانم.

علاقه شدیدی که از سنین نوجوانی به امام حسین(ع) و اهل بیت داشتم موجب شد هر لحظه به‌یاد سالار شهیدان و شهدای کربلا باشم پس برای خالی کردن خودم از غم و مصائب اهل بیت شروع به خواندن ذکر سالار شهیدان کردم و افتخارم در این دنیا ذکر مصائب اهل بیت (ع) است.

نتیجه عمرم شش فرزند، 30 نوه و 3 نتیجه است که یکی از فرزندانم به‌نام اکبر مانند خودم به مدح ائمه علاقه دارد و گاهی در ایام محرم نوحه‌خوانی می‌کند.

فارس: از رسوم قدیمی شما در این روستا برای عزاداری بگویید.

 

از قدیم الایام رسومی زیبا در سینه‌زنی داریم که عزاداران به حالت دایره‌وار در حیاط مسجد جمع می‌شوند ، با یک دست کمربند دیگری را می‌گیرند و با یک دست هم با حالتی شورانگیز و سوزناک سینه می‌زنند، آن‌موقع رسم بود که مداح همزمان با مداحی و نوحه‌خوانی وظیفه برقراری نظم این صفوف را نیز انجام می‌داد که اگر کسی هماهنگ نبود با یک چوب آهسته به پشت وی می‌زد تا با صف عزاداران هماهنگ شود.

اطعام‌دهی داریم و هر کسی به اندازه توان خود در این رسم محرمی مشارکت می‌کند. مردم در روزهای محرم غذا را در منزل آماده می‌کنند و هر خانواده بیشتر از تعداد نفرات خود غذا به مسجد می‌برد تا کسی که احیانا غذا نیاورده و یا میهمان مراسم ماست نیز پذیرایی شود و نکند از این مراسم کسی گرسنه برود.

فارس: عزاداران قدیم و حالا چه تفاوتی دارند و برای تقویت مراسم وظیفه هر کس چیست؟

به نظرم می‌رسد که آن‌موقع‌ها بهتر بود هر چند که معتقدم الان نیز حضور مردم خوب است و به ویژه جوانان خیلی در عزاداری‌ها شرکت می‌کنند اما الان بیشتر جسم حضور دارد تا فکرها، فکرها الان مشغول است وگرنه معتقدم حضور مردم بیشتر هم شده است و جوانان که همیشه چراغ محفل سید الشهدا (ع)بوده‌اند.

رسانه‌ها به عنوان گروه‌هایی که بر مردم تاثیر دارند باید در این زمینه بیش از پیش کار کنند، روحانی و مبلغ کار بلد نیز تاثیر دارد که تا چه اندازه بتواند مردم و جوانان را به راه و رسم درست برگزار کردن مراسم محرم راهنمایی کنند، چون اگر نتواند جوانان را ترغیب و تشویق کند آن جوان می‌گوید می‌روم منزل و از تلویزیون سخنرانی فلان شیخ معروف را گوش می‌کنم که بهتر است و این حداقلش این است که جوان از مسجد رفته حالا کدام کانال را نگاه کند با خداست و البته خانواده‌ها نیز در این زمینه نقش دارند و می‌توانند در مورد شخصیت امام حسین(ع) برای فرزندان خود توضیح دهند.

فارس : معمولا مداحان و پیرغلامان قدیمی در چند نوحه بیشتر از بقیه مهارت دارند و اجرا می‌کنند شما چطور؟

 

من 20 مرثیه را در دفتر کوچک خودم دارم که همه آنها را خودم در طی این سال‌ها نوشته‌ام یعنی در مراسمی اگر از نوحه خوشم می‌آمد جلو می‌رفتم و از مداح آن می‌خواستم که متن اشعار آن را برایم در این دفترچه بنویسد، این دفترچه را بارها پاکنویس کرده‌ام تا به اینجا رسیده است یعنی پس از سال‌ها که دفترچه کهنه می‌شد دوباره آن را با خط خوش در دفتر دیگری می‌نوشتم تا برایم بماند، شخصا خواندن نوحه‌های مربوط به علمدار صحرای کربلا را بیشتر دوست دارم.

فارس: نظر شما در مورد قمه‌زنی یا استفاده از موسیقی در مداحی چیست؟

در این مورد مراجع و علما نظرات خود را بیان کرده‌اند و روشن است که کار عقلانی نیست چرا که کارشناسان دین هرگونه ضرر رساندن به بدن را در مراسم‌های محرم نادرست و حرام دانسته‌اند، ما باید درست و متفکرانه عزاداری کنیم به دور از هرگونه کار اشتباه که موجب کج شدن راه دین و مذهب شود، البته قمه‌زنی در قدیم بیشتر بود و حالا تنها برخی نقاط اقدام به این کار می‌کنند اما همین هم اضافه است و باید با نصیحت و تفکر و تذکر برداشته شود.

برخی امروز از آهنگ‌ها برای مدح ائمه استفاده می‌کنند به نظرم اینها آفت برخی مداحی‌های جدید است چرا که مداحی و سینه‌زنی با آهنگ راهی را برای برخی دیگر باز کرده است تا کارهای نادرست را انجام دهند، بهترین آهنگ در نوحه‌خوانی همان آهنگی ‌است که از قلب مداح سرچشمه می‌گیرد و بر قلب مردم می‌نشیند.

فارس: امروز عزاداری‌ها باید چطور باشد؟

 

امروز هم باید مانند گذشته بیشتر به عمق هدف عزاداری امام حسین (ع) فکر کنیم که اول باید عمق هدف امام حسین (ع)را بشناسیم وگرنه ممکن نیست راه میان‌بری در این مورد باشد، ابتدا باید به این فکر کنیم که در عزای چه شخصیت بزرگی جمع شده‌ایم ، اشک می‌ریزیم و سینه می‌زنیم تا بعد روش درست عزاداری را بیابیم.

عزای امام حسین (ع) برای کسانی که این امام مظلوم را بشناسند جای خودنمایی نیست اگر معرفت حسینی نداشته باشیم عزای ما هم ارزشی ندارد باید ببینیم چرا از بین این همه قیام‌هایی که در جهان شده چرا یکی مانند قیام این امام پایدار نبوده است؟ چرا اسمی از یکی از این قیام‌ها برده نمی‌شود و اکثرا پایمال یا فراموش شده‌اند و چرا این قیام روز به‌روز پررنگ‌تر و پرشورتر می‌شود ،چون امام حسین (ع) معامله‌اش را با خدا کرده است و معامله با خدا هیچگاه پایمال نمی‌شود.

فارس: فکر می‌کنید پیروی از امام حسین(ع) امروز چه نقشی در زندگی ما دارد؟

حاج حسین پیرغلام 78 ساله در حالی که اشک در چشمانش جمع شده با صدای لرزان ادامه می‌دهد: زندگی ما به این خانواده بستگی دارد امروز اگر آمریکا نمی‌تواند بر مردم ایران مسلط شود به خاطر حضور امام حسین(ع) در دل مردم است و گرنه ما از خود هیچ نداریم.

انتهای پیام/86021/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول