اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

56 درصد از اساتید حوزه علمیه قم آذربایجانی هستند

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: 56 درصد از اساتید و مربیان حوزه علمیه قم، متعلق به استان آذربایجان‌شرقی است و این موضوع مسرت بخش، حقیقتاً افتخار بزرگی برای استان به شمار می‌رود.

56 درصد از اساتید حوزه علمیه قم آذربایجانی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی در جمع روحانیون آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: همفکری و تعامل مستمر با روحانیت در روند اجرایی استان تاثیرگذار بوده و آرامش و امنیت استان، نشات گرفته از ارتباط و بهره‌مندی از نظرات روحانیون است.

وی با بیان این که روحانیت همواره موید نظام اسلامی است، به نقش روحانیت در دوره‌های مختلف تاریخی اشاره کرد و افزود: از زمانی که خود را شناخته‌ایم، پای منبر روحانیت بوده‌ایم و از آموزه‌های دینی و اخلاقی ارائه شده توسط این قشر بهره برده‌ایم؛ بنابراین این که عده‌ای فکر می‌‌کنند می‌توانند اعتماد عمومی مردم به روحانیت را خدشه‌دار کنند خیال خامی است.

علیرضابیگی، با اشاره به تنگناها و مضیقه‌های اعمال شده بر کشورمان، تاکید کرد: طبق فرموده امام علی(ع)، دنیا، همواره در حال تغییر و دگرگونی است و همین اصل است که تحمل مشکلات را برای انسان آسان‌تر می‌کند؛ با این حال، وظیفه اصلی ما حمایت از نظام اسلامی و ارزش‌های انقلاب است و این حمایت تعارف بردار نیست، بلکه یک تکلیف است.

56 درصد اساتید و مربیان حوزه علمیه قم آذربایجانی‌ هستند

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نباید اوضاع به گونه‌ای باشد که سختی‌ها و مصائب زندگی مادی، ما را از توجه به معنویات و ارتباط با اهل بیت (ع) غافل کند.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید، خاطرنشان کرد: در این سفر، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر مرکز حوزه‌های علمیه کشور اعلام کردند که «56 درصد از اساتید و مربیان حوزه علمیه قم، متعلق به استان آذربایجان شرقی است» و این موضوع مسرت بخش، حقیقتاً افتخار بزرگی برای استان به شمار می‌رود.

علیرضابیگی، تاکید کرد: باید از این ظرفیت کم نظیر، برای همراهی و نزدیکی بیشتر با روحانیت، در هنگام سختی‌ها و مشکلات بهره بگیریم.

آمادگی برای افزایش خانه‌های عالم

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر تعامل هر چه بیشتر مدیریت اجرایی استان با روحانیت، بر گسترش خانه‌های عالم در استان تاکید کرد و گفت: تا پیش از سال 84، موجودی خانه‌های عالم سه هزار متر مربع بود و این رقم، هم اکنون به شش هزار و 600 مترمربع افزایش یافته است.

وی افزود: آماده‌ایم تا با هماهنگی ائمه جمعه و مشارکت بسیج سازندگی، در شهرهایی که از شرایط لازم برخوردار باشند، «خانه عالم» احداث کنیم.

علیرضابیگی، ادامه داد: اعتبارات فرهنگی تخصیص یافته در سال 89 و 90 به موضوعات مرتبط با حوزه علمیه و مساجد، پنج میلیارد و 400 میلیون تومان بود که این میزان اعتبار، در سال 90 به هفت میلیارد تومان افزایش یافته و بر اساس سیاستگذاری حوزه علمیه قم هزینه می شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین در مورد تعداد مساجد استان گفت: بر اساس آخرین آمار تعداد مساجد استان شش هزار و 300 باب بود و این تعداد، هم اکنون به بیش از هفت هزار و 600 باب افزایش یافته است.

وی به نقش روحانیت در مراحل مختلف زلزله 21مرداد اشاره کرد و افزود: در اولین هفته بعد از زلزله ارسباران، جلسه ای با روحانیون شهرستان های اهر، هریس و ورزقان داشتیم که طی آن، بسیاری از جزئیات مراحل پس از زلزله، مورد بررسی واقع شد و نظر روحانیون حاضر، در تسریع و افزایش کیفیت اقدامات بعدی، راهگشا و نقش آفرین بود.

علیرضابیگی، افزود: حضور روحانیت در مقاطع مختلف زلزله، اعم از کفن و دفن متوفیان، القای روحیه امید در میان بازماندگان و تسکین بخشیدن به مردم، بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بود.

توسعه و پیشرفت، توام با عدالت

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه به بررسی مسائل اقتصادی کشور پرداخت و با بیان این که نحوه هزینه کرد درآمدهای نفتی، نوع نگرش به موضوعات اقتصادی، را ترسیم می‌کند، گفت: تبدیل نفت به دلار، و تزریق آن به بخش‌های صنعتی نتیجه‌ای جز داشتن صنعت شکسته و محدود نخواهد داشت.

وی افزود: در این نگرش، عدم نظارت دقیق بر درآمدهای نفتی، مانع توزیع متوازن و صحیح ثروت ملی است.

استاندار آذربایجان شرقی به تاثیر این نوع نگرش بر واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: در این حالت، کارگر، به عنوان گروگان واحد صنعتی مطرح بوده و اشتغال او تا زمانی استمرار خواهد داشت که منابع مالی واحد صنعتی تامین باشد.

مبنای هدفمندی یارانه‌ها از میان بردن اقتصاد نامتوازن و غیرواقعی است

علیرضابیگی، با بیان این که مبنای هدفمندی یارانه‌ها از میان بردن اقتصاد نامتوازن و غیرواقعی است، نگرش اقتصادی دولت را مبتنی بر توزیع مستقیم درآمدهای نفتی بین مردم خواند و افزود: مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها، با وجود برخی اظهارنظرها که هدفمندی یارانه ها را عامل افزایش تورم می دانستند، با موفقیت اتفاق افتاد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مخالفت مجلس شورای اسلامی با اجرای مرحله دوم این طرح، گفت: با افزایش قیمت ارز بر اثر تحریم‌های خارجی، تلاطمی در برخی نرخ‌ها و قیمت‌ها عارض شد و در چنین شرایطی باید گام دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز برداشته می‌شد.

بیگی، با بیان این که بدون همراهی مجلس، برداشتن گام دوم هدفمندی یارانه‌ها ممکن نیست، افزود: استدلال مجلس این بود که با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها و واقعی‌تر شدن قیمت حامل‌های انرژی، نقدینگی و گرانی افزایش خواهد یافت؛ این در صورتی است که آن چه که در صورت تحقق گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزایش می‌یافت، حجم ثروت در گردش بود؛ نه حجم نقدینگی.

وی ادامه داد: با اعلام مخالفت مجلس با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، و همچنین با افزایش قیمت ارز، و ارزان بودن قیمت سوخت در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه، قاچاق سوخت افزایش یافته و دستاوردهای اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها کمرنگ شد.

کمک افزایش قیمت دلار برای بخشیدن جانی دوباره در کالبد تولید

استاندار آذربایجان شرقی گفت: افزایش قیمت دلار به ما کمک می کند که جانی دوباره در کالبد بخش تولید جاری کنیم و با توسعه صادرات و اشتغال، نحوه مصرف مان را مدیریت کنیم.

علیرضابیگی، با اشاره به تحلیل‌های مختلف در مورد نحوه تخصیص در آمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، یادآور شد: نظر عده‌ای این بود که منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، صرف خدماتی از قبیل بهداشت و درمان رایگان و بیمه بیکاری بشود؛ این در صورتی است که تاکید دولت این بود که این درآمد در اختیار خود مردم قرار بگیرد تا مردم، نحوه استفاده از ثروت خود را مدیریت کنند.

علیرضابیگی، تاکید کرد: خصوصی‌سازی، به هیچ وجه به معنی در اختیار بودن ثروت و سرمایه ملی در اختیار عده‌ای محدود نیست؛ بلکه به معنی توسعه و پیشرفت توام با عدالت بوده و این امر، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آتی، بر مشارکت بیش از پیش مردم، تاکید کرد و افزود: بی‌شک در این انتخابات، از میان گروه‌ها و طیف‌های مختلف، ملت ایران فردی را انتخاب خواهند کرد که به دور از خط سازشگری، مسیر مقاومت، سرافرازی و شوکت نظام اسلامی را در پیش بگیرد.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول