اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از برگزاری جشنواره عمار

عمار در سکوت رسانه‎ای محو شد

خبرگزاری فارس: سومین جشنواره مردمی عمار اصفهان، به سبب عدم برنامه ریزی در زمان‌بندی اکران فیلم‎ها مورد انتقاد مخاطبان واقع شد و در سکوت رسانه‎ای محو شد.

عمار در سکوت رسانه‎ای محو شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پس از آغاز اکران فیلم‎های مردمی در تهران، سایر شهرستان‎ها در یک حرکت خودجوش اقدام به اکران عمومی فیلم‎های جشنواره عمار در مراکز مختلف شهر خود کردند.

در بسیاری از استان‎ها، اداره فرهنگ و ارشاد و یا حوزه هنری از این جشنواره استقبال کرده و به عنوان حامیان این جشنواره به اکران فیلم ‎پرداختند.

اصفهان نیز از این امر مستثنی نبود، اما میزبانی جشنواره عمار در اصفهان به هیچ وجه شایسته این جشنواره نبود چرا که به جز چند پایگاه بسیج و مسجد محل هیچ دانشگاه، مراکز آموزش عالی و مراکز دولتی و غیر دولتی در اکران مردمی جشنواره عمار سهیم نبودند.

حال جای این پرسش وجود دارد مسئولان فرهنگی اصفهان که برای هر جشنواره کوچک و کم اهمیتی اعلام آمادگی می‎کنند، چرا برای چنین جشنواره‎ای که با موضوعات نظیر نقد درون گفتمانی، جنگ نرم، فتنه 88، ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب، تسلط صهیونیسم بر رسانه‎ها، امپریالیسم رسانه‌ای، توطئه‌های سیاسی ـ اقتصادی و فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی، بایکوت و سانسور و تحریف انقلاب اسلامی برگزار شد، اعلام آمادگی نکرده و میزبان شایسته‎ای برای آن نبودند.

* استفاده از لفظ جاسوس برای خبرنگاران

سومین جشنواره عمار در استان اصفهان توسط چند مسجد و پایگاه بسیج که البته به تعداد انگشتان دست هم نمی‎رسد، برگزار شد که البته تنها مسجد فرشته اصفهان در موعد مقرر به اکران فیلم پرداخت و کار خود را پایان داد، اما سایر مراکزی که اکران فیلم را بر عهده گرفته بودند از اکران تمام فیلم‎ها خودداری کردند.

عده‎ای نیز در واپسین روزهای برگزاری جشنواره فیلم عمار و در تماس‎های تلفنی که با آنها برقرار شد اظهار می‎کردند، سی‎دی‎های فیلم در اختیارشان قرار نگرفته است.

برخی دیگر از برگزار کنندگان نیز از اطلاع رسانی برنامه اکران فیلم‎ها به خبرنگاران ممانعت می‎کردند، تا جایی که با برخوردهای نامناسب و استفاده از لفظ جاسوس برای خبرنگاران از در اختیار قرار دادن اطلاعات به آنان خودداری می‎کردند.

در این بین شنیده می‎شد، تعدادی از مسئولان مساجد که برای اکران عمومی فیلم اعلام آمادگی کرده بودند، شماری از فیلم‎ها را در شأن اکران در مسجد نمی‎دانستند و از پخش فیلم در مسجد جلوگیری می‎کردند.

تنی چند از برگزار کنندگان جشنواره هم که به اکران فیلم آن هم نه در زمان مشخص، بلکه به سلیقه خود و به وسیله امکاناتی ناچیزی نظیر لپ تاپ بسنده کردند.

سومین جشنواره عمار در اصفهان و مسئولیت برگزاری آن به دست افرادی سپرده شده بود که هیچ گونه پیش زمینه و مهارتی در این خصوص نداشتند، به نوعی می‎توان گفت یکی از دلایل انزوا و تباه شدن این جشنواره در اصفهان عدم آگاهی و مهارت مسئولان برگزار کننده آن بود.

و حال جای  پرسش وجود دارد آیا عنوان اکران فیلم در اماکن نامشخص آن هم بدون برنامه ریزی، مدیریت و پشتیبانی را می‎توان جشنواره گذاشت؟

بسیاری از صاحب نظران و همچنین مسئولان فرهنگی کشور گستردگی و همه گیر بودن این جشنواره را دلیل بر تأثیر و جذب مردم دانسته و بر آن تأکید ورزیدند، زیرا  پیام عمار پیام ارزشمندی است و در جامعه ما مورد نیاز است و  افرادی که پرچم‌دار این جشنواره  هستند باید این امر را مدنظر بگیرند.

* مسئولان اکران فیلم در شهرستان با نحوه اطلاع رسانی آشنا نبودند

دبیر اجرایی سومین جشنواره فیلم عمار اظهار کرد: پایان جشنواره فیلم عمار منوط به برگزاری اختتامیه نیست و برخی از شهرستان‎ها در طول سال اقدام به اکران عمومی فیلم خواهند کرد.

وی افزود: علت عدم همکاری نهادهای دولتی با جشنواره عمار این است که مسئولان برگزاری این جشنواره می‎خواستند عمار به طور کامل توسط مردم حمایت برگزار شود، اما از همکاری مسئولان با این جشنواره استقبال می‎کردند.

حامد بامروت‌نژاد گفت: مسئولان مردمی این جشنواره به علت عدم آگاهی در نحوه برخورد با خبرنگاران، و مهارت در اکران فیلم،  قادر به اطلاع رسانی صحیح در خصوص زمان بندی اکران فیلم‎های جشنواره عمار نبودند.

* برای برگزاری چهارمین جشنواره عمار اعلام آمادگی می‎کنیم

اداره فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری به عنوان دو نهادی که می‎بایست از این جشنواره حمایت می‎کردند، اما از آن خودداری کردند مورد انتقاد هستند، که البته مسئولان ارشاد اصفهان نسبت به این امر پاسخگو نبودند، اما رئیس حوزه هنری اصفهان در این خصوص گفت: عرف هر جشنواره‎ این است که مسئولان برگزاری آن به نهادها و ارگان‎ها پیشنهاد میزبانی بدهد و مسئولان جشنواره عمار می‎بایست قبل از آغاز به کار جشنواره از حوزه هنری و سایر نهادها درخواست میزبانی می‎کردند.

وی افزود: جشنواره مردمی عمار جشنواره بزرگ و مهمی است و  با توجه به موضوعات حساس و اساسی که داشت باید بیشتر به آن پرداخته می‎شد، اما نوک پیکان انتقاد نباید به سمت حوزه هنری باشد، زیرا مسئولان برگزاری جشنواره عمار کوتاهی کردند.

سید مهدی سیدین‌نیا ادامه داد: حوزه هنری برای همکاری با جشنواره مردمی عمار مشکلی نداشت و می‎توانست با یک برنامه‌ریزی صحیح این جشنواره را هدایت کند، اما همان‌طور که گفته شد کسی از ما درخواست همکاری نکرد.

وی بیان داشت: جشنواره عمار نباید در سکوت و انزوا برگزار می‎شد، اما ما برای جشنواره‎های آینده عمار اعلام آمادگی می‎کنیم تا چهارمین جشنواره عمار در اصفهان به شیوه بهتری برگزار شود و تمامی مردم بتوانند از موضوعات آن بهر‌ه‌مند شوند.

...............................

گزارش از مریم سرلک

...............................

انتهای پیام/2301/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول