اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

برنامه های مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری

خبرگزاری فارس: با آغاز به کار ستاد انتخاباتی صادق قطب زاده و حبیبی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها برای پیشی گرفتن از رقیب فعالیت های خود را سرعت بخشیده اند . جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حالی که پیش از این از بنی صدر حمایت کرده بود با انتشار بیانیه ای جدید از جلال الدین فارسی حمایت کرد .

برنامه های مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری

رخدادهای 13 دی 1358

چکیده

آیت الله دکتر بهشتی دبیر شورای انقلاب در یک کنفرانس خبری در مورد مداخله شوروی در افغانستان گفت : ما این دخالت را علیه استقلال افغانستان و سایر کشورها تلقی می کنیم و آنرا بعنوان یک عمل تجاوزکارانه علیه دنیای اسلام میدانیم .

مقدار زیادی از انواع مختلف سلاح و مهمات و مواد منفجره از داخل یک اتومبیل و زیرزمین خانه ای واقع در خیابان گوته کشف شد . 

با آغاز به کار ستاد انتخاباتی صادق قطب زاده و حبیبی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها برای پیشی گرفتن از رقیب فعالیت های خود را سرعت بخشیده اند . جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حالی که پیش از این از بنی صدر حمایت کرده بود با انتشار بیانیه ای جدید از جلال الدین فارسی حمایت کرد .

امروز در سطح کشور شایع شد که شورای انقلاب با خروج پاسداران از شهرهای کردستان موافقت کرده است ، داریوش فروهر با تکذیب این شایعه گفت : خروج پاسداران انقلاب اسلامی از هر یک از شهرهای تابعه استان کردستان و مراجعت آنها به پایگاه های اصلیشان موکول به استقرار نظم در این شهر ها است .

ساعت 3بامداد امروز برای چندمین بار از سوی دمکراتها به شهر سنندج حمله شد ، پس از تیراندازی های شدید دمکراتها ساختمان اداره بهداری و بهزیستی را که در آن یک مرکز بی سیم وجود دارد و بسیار حساس است تصرف کردند .

دادستان کل انقلاب امروز مدارک تازه ای مبنی بر سوء استفاده های مالی حسن نزیه از بابت دریافت حقوق های کلان از سازمان های دولتی در اختیار رسانه های گروهی قرار داد .

دومین دور مجمع عمومی فوق العاده کانون نویسندگان ایران پس از 5 ساعت بحث و بررسی با  81 رای موافق و 42رای مخالف حکم اخراج 5 عضو معلق خود را صادر کرد .  این 5 نفر عبارتند از : به آذین ، تنکابنی ، کسرایی ، سایه ، برومند.

9پاسداری که سحرگاه دیروز از سوی کمیته مسلح مستقر در حزب خلق مسلمان تبریز آزاد شده بودند در نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری نوشتند : آیا شما بعنوان یک مرجع تقلید به مقلدین خود دستور داده اید که زندانیان را شکنجه کنند؟

جلال الدین فارسی نامزد حزب جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری گفت : دوران حکومت برادر ارجمندمان جناب مهندس بازرگان یک تجربه خوب است ، برای اینکه بدانیم چه کسانی را به ریاست جمهوری برگزینیم.

توطئه سوء قصد به دبیر کل سازمان ملل متحد که برای بررسی بحران ایران و آمریکا به تهران آمده است ناکام ماند و امروز خبر رسید که عاملان این توطئه که به احتمال قوی از اعضای گروهک تروریستی فرقان هستند دستگیر شده اند .

آیت الله بهشتی :سیاست ایران در رابطه با دنیا موازنه منفی است 

آیت الله دکتر بهشتی دبیر شورای انقلاب در یک کنفرانس مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد و به پرسش های گوناگون آنان پاسخ گفت . آیت الله بهشتی در مورد حضور والدهایم در ایران و احتمال دیدار او با امام خمینی نیز گفت : امکان خیلی کمی وجود دارد ، چون برنامه ای برای انجام این ملاقات از قبل پیش بینی نشده است ، ولی هر چیزی امکان دارد .

دکتر بهشتی در مورد مداخله شوروی در افغانستان نیز گفت : ما این دخالت را علیه استقلال افغانستان و سایر کشورها تلقی می کنیم و آنرا بعنوان یک عمل تجاوزکارانه علیه دنیای اسلام میدانیم .

آیت الله خامنه ای سرپرست سپاه و عضو شورای انقلاب نیز در این زمینه فرمودند:در صورت خروج گروه های مسلح ازسنندج پاسداران نظم شهر را به نیروهای شهربانی و دژبانی لشکر خواهند سپرد.ایشان ادامه دادند:تا وقتی که گروههای مسلح از شهر خارج نشده باشند سپاه همچنان در سنندج خواهد ماند.

آیت الله بهشتی درباره روابط ایران با کشورهای سوسیالیستی نیز گفت : هیچوقت کار ما گرایش به سمت یک کشور یا گروه یا نظام خاص نیست ، در گذشته تاکید روی رابطه با دنیای سرمایه داری و کاستن روابط و مشروط کردن روابط با کشورهای دیگر دنیا بود که در رابطه با کشورهای سوسیالیستی مبنا روابط تهاتری اقتصادی بود و در رابطه با کشورهای سرمایه داری مبنا واردات هر چه بیشتر از این کشورها بود .وی ادامه داد : در گذشته سیاست ایران یکطرفه بوده و ما حالا سیاست موازنه منفی را دنبال میکنیم و به هیچ قدرت خارجی بهای خاصی نمی دهیم . (1)

کشف انبار بزرگ مهمات و اسلحه در تهران

مقدار زیادی از انواع مختلف سلاح و مهمات و مواد منفجره از داخل یک اتومبیل و زیرزمین خانه ای واقع در خیابان گوته کشف شد . اسلحه و مهمات کشف شده شامل 150قبضه کلاشینکف ، تیربار ، ژ3، شکاری، ام 1 و مقدار زیادی مواد منفجره و سه جعبه خشاب فشنگ ژ-3 پر و وسائل دیگر است . تحقیقات بیشتر برای روشن شدن علت و انگیزه جمع آوری اینهمه سلاح و مهمات ادامه دارد . (2)

برنامه های مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری

با آغاز به کار ستاد انتخاباتی صادق قطب زاده و حبیبی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها برای پیشی گرفتن از رقیب فعالیت های خود را سرعت بخشیده اند . جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حالی که پیش از این از بنی صدر حمایت کرده بود با انتشار بیانیه ای جدید از جلال الدین فارسی حمایت کرد . از سوی دیگر انجمن اسلامی مهندسین در نامه ای از امام خمینی خواست به مهندس بازرگان امر کند که وی در انتخابات شرکت نماید . (3)

شرایط خروج نیروهای مسلح از شهر سنندج اعلام شد

امروز در سطح کشور شایع شد که شورای انقلاب با خروج پاسداران از شهرهای کردستان موافقت کرده است ، داریوش فروهر با تکذیب این شایعه گفت : شورای انقلاب در رابطه با مسائل کردستان کلیه اختیارات خود را به هیئت ویژه تفویض کرده است ، بر این اساس باید بگویم خروج پاسداران انقلاب اسلامی از هر یک از شهرهای تابعه استان کردستان و مراجعت آنها به پایگاه های اصلیشان موکول به استقرار نظم در این شهر ها است .

آیت الله بهشتی در مورد حضور والدهایم در ایران و احتمال دیدار او با امام خمینی نیز گفت : امکان خیلی کمی وجود دارد ، چون برنامه ای برای انجام ای       ن ملاقات از قبل پیش بینی نشده است ، ولی هر چیزی امکان دارد .

     آیت الله خامنه ای سرپرست سپاه و عضو شورای انقلاب نیز در این زمینه فرمودند : در صورت خروج گروه های مسلح از سنندج پاسداران نظم شهر را به نیروهای شهربانی و دژبانی لشکر خواهند سپرد . ایشان ادامه دادند : تا وقتی که گروههای مسلح از شهر خارج نشده باشند سپاه همچنان در سنندج خواهد ماند .(4)

     دمکراتها ساختمان بهداری سنندج را تصرف کردند

صبح امروز مسئول روابط عمومی سپاه گفت : ساعت 3بامداد امروز برای چندمین بار از سوی دمکراتها به شهر سنندج حمله شد ، پس از تیراندازی های شدید دمکراتها ساختمان اداره بهداری و بهزیستی را که در آن یک مرکز بی سیم وجود دارد و بسیار حساس است تصرف کردند . بر اساس این گزارش دمکرات ها همچنین در پی حمله به شهر سنندج دو آمبولانس و دو جیپ ژاندارمری را گرفتند . (5)

مدارک تازه دادستانی علیه نزیه

دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی امروز مدارک تازه ای مبنی بر سوء استفاده های مالی حسن نزیه از بابت دریافت حقوق های کلان از سازمان های دولتی در اختیار رسانه های گروهی قرار داد .

دادستان کل کشور:حسن نزیه در روزهای حساس 18تا 21بهمن ماه سال گذشته یعنی حساس ترین زمان جدال و مبارزه خون با شمشیر فقط به سوء استفاده از بیت المال پرداخته است و حق ادعای مبارزات ملی و داشتن گذشته افتخار آمیز ندارد زیرا این چنین گذشته ای نه تنها افتخار آمیز نیست بلکه شرم آور نیز هست .

در بیانیه دادستان انقلاب آمده است: حسن نزیه در روزهای حساس 18تا 21بهمن ماه سال گذشته یعنی حساس ترین زمان  جدال و مبارزه خون با شمشیر فقط به سوء استفاده از بیت المال پرداخته است و حق ادعای مبارزات ملی و داشتن گذشته افتخار آمیز ندارد زیرا این چنین گذشته ای نه تنها افتخار آمیز نیست بلکه شرم آور نیز هست . (6)

اخراج 5 عضو کانون نویسندگان

دومین دور مجمع عمومی فوق العاده کانون نویسندگان ایران پس از 5 ساعت بحث و بررسی با 81 رای موافق و 42رای مخالف حکم اخراج 5 عضو معلق خود را صادر کرد . این 5 نفر عبارتند از : به آذین ، تنکابنی ، کسرایی ، سایه ، برومند. (7)

گفتنی است اخراجی های کانون نویسندگان همگی اعضای حزب توده بوده و این اخراج کودتای بخش لیبرال و وابسته به آمریکای کانون علیه چپ های وابسته به شوروی تلقی می شود . (8)

تحصن پاسداران آزادشده تبریز

9پاسداری که سحرگاه دیروز از سوی کمیته مسلح مستقر در حزب خلق مسلمان تبریز آزاد شده بودند در منزل آیت الله شربیانی تحصن کردند . (9)این 9پاسدار همچنین در نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری نوشتند : آیا شما دستور فرموده بودید که پاسداران را دستگیر نموده و زندانی کنند ؟ چون اعضای حزب اعلام میکنند که بدستور آیت الله شریعتمداری زندانیان را آزاد میکنیم ، روشن است دستور آزادی را کسی می دهد که دستور دستگیری را بدهد .در ادامه این نامه آمده است : آیا شما بعنوان یک مرجع تقلید به مقلدین خود دستور داده اید که زندانیان را شکنجه کنند؟ و آیا شما دستور داده اید مقلدانتان هر هفته به نماز جمعه حمله کنند؟(10)

9پاسدارآزادشده تبریز ازدست حزب خلق مسلمان در نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری نوشتند : آیا شما دستور فرموده بودید که پاسداران را دستگیر نموده و زندانی کنند ؟ چون اعضای حزب اعلام میکنند که بدستور آیت الله شریعتمداری زندانیان را آزاد میکنیم ، روشن است دستور آزادی را کسی می دهد که دستور دستگیری را بدهد .در ادامه این نامه آمده است : آیا شما بعنوان یک مرجع تقلید به مقلدین خود دستور داده اید که زندانیان را شکنجه کنند؟ و آیا شما دستور داده اید مقلدانتان هر هفته به نماز جمعه حمله کنند؟

      جلال الدین فارسی: تجربه دولت موقت تجربه خوبی است

      جلال الدین فارسی نامزد حزب جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری گفت : دوران حکومت برادر ارجمندمان  جناب مهندس بازرگان یک تجربه خوب است ، برای اینکه بدانیم چه کسانی را به ریاست جمهوری برگزینیم ، این دقت ز آن جهت لازم است که این رئیس جمهور علاوه بر اینکه میان سه قوه مقننه،قضائیه و مجریه هماهنگی ایجادکند باید میان این هرسه قوه و ولایت امر نیز هماهنگی و انسجام بوجود آورد .

      وی ادامه داد : در برخورد با ضد انقلاب و تجزیه طلبان در کردستان دولت موقت بد عمل کرد و رهبر انقلاب در  نهایت مجبور شد با قاطعیت ورود کند و سپس این برخورد قاطعانه را با عطوفت و مهر پدرانه درهم آمیخت . (11)

      عاملان توطئه سوء قصد به والدهایم دستگیر شدند

     توطئه سوء قصد به دبیر کل سازمان ملل متحد که برای بررسی بحران ایران و آمریکا به تهران آمده است ناکام ماند و ا

     امروز خبر رسید که عاملان این توطئه که به احتمال قوی از اعضای گروهک تروریستی فرقان هستند دستگیر شده اند . براساس بیانیه وزارت امورخارجه قرار بود والدهایم در باشگاه افسران و به هنگام حضور در همایش معلولین انقلاب ترور شود که عاملین دستگیر شدند . (12)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 13دی 1358، صفحه 10

2- اطلاعات ، 13دی1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 13دی 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 13دی1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 13دی1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 13دی 1358، صفحه 3

7- اطلاعات ، 13دی 1358، صفحه 8

8- چرا توده‌ای های کانون نویسندگان اخراج شدند؟ ، بی بی سی فارسی ، 14بهمن 1390

9- اطلاعات ، 13دی 1358، صفحه 12

10- اطلاعات ، 13دی 1358، صفحه 11

11- اطلاعات ، 13دی1358، صفحه 1

12- کیهان ، 13دی1358، صفحه 2

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول