اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

کودتاگری که مدعی اطاعت از رهبری بود

خبرگزاری فارس: قطب زاده در حالی از راه امام سخن گفته و ملاک عملکرد خود را اوامر رهبر انقلاب می دانست که بعدها و زمانی که سمت های خود را از دست داد به سمت کودتای نظامی علیه نظام نوپای اسلامی حرکت کرد .

کودتاگری که مدعی اطاعت از رهبری بود

رخدادهای 3دی 1358

چکیده

شورای انقلاب و دولت ایران از طریق وزات امورخارجه طی دو یادداشت جداگانه از دولت و رئیس جمهور پاناما بطور رسمی خواستار استرداد شاه سابق شدند .

سحرگاه دیروز 5 فرد مسلح به منزل مسکونی سفیر سوریه در تهران حمله کردند . در اطراف منزل ژنرال ابراهیم یونس سفیر سوریه کاغذهایی که در آن آدرس منزل سفیر و نیز سفارت فلسطین نوشته شده بود پیدا شده است .

بر اساس تصمیم شورای انقلاب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موظف نیستند برای حضور در انتخابات از سمت های خود استعفا دهند .

صادق قطب زاده گفت : من به عنوان مسئول وزارت امور خارجه در درجه اول اوامر رهبری را دقیقا اجرا می کنم و تعهد اولیه و قطعی من نسبت به ایشان است و در صورتی که امام تصمیمی در مورد برخی مسائل اتخاذ نکنند با تصمیم جمعی در شورای انقلاب عمل می کنیم .

روزنامه کویتی السیاسه در گزارشی نوشت آمریکا قصد دارد در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد از اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران خودداری کند به چهار بندر در خلیج فارس حمله نظامی کند .

آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران گفت : اگر نزیه و مقدم مراغه ای خود را به دادگاه انقلاب معرفی نکنند به صورت غیابی محاکمه خواهند شد . در پی صدور حکم مصادره اموال حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت از سوی دادگاه انقلاب اسلامی وی در یک تماس تلفنی با روزنامه اطلاعات به این حکم اعتراض کرد و گفت چرا باید اموال کسی که در صف اول انقلاب قرار داشته مصادره شود؟!

آیت الله مهدوی کنی عضو شورای انقلاب و سرپرست کمیته های مرکزی کشور  که در پی تحصن گروهی در استانداری اصفهان به این شهر سفر کرده است گفت : کمیته های اصفهان به هیچ وجه منحل نخواهند شد و تحصن در این موقعیت حرام است.

پس از سه روز ناآرامی و تشنج در زاهدان دیروز آرامش نسبی به این شهر بازگشت و انتظامات زاهدان توسط نیروی نظامی همچنان حفظ شد . دکتر جریری استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت : گروهی در این وقایع دستگیر و یا به گروگان گرفته شده اند .

دکتر ابراهیم یزدی نماینده اعزامی امام خمینی به سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت : خواستهای مردم این استان بررسی شده و نتیجه آن تقدیم امام خواهد شد . یزدی همچنین گفت : افرادی در زاهدان دستگیر شده اند که اعترافاتشان نشان می دهد که غیر ایرانی هستند.

درخواست رسمی ایران از پاناما

شورای انقلاب و دولت ایران از طریق وزات امورخارجه طی دو یادداشت جداگانه از دولت و رئیس جمهور پاناما بطور رسمی خواستار استرداد شاه سابق شدند.(1)

حمله افراد مسلح به خانه سفیر سوریه در تهران

سحرگاه دیروز 5 فرد مسلح به منزل مسکونی سفیر سوریه در تهران حمله کردند . پس از 5 دقیقه درگیری یکی از پاسدارهای محافظ منزل سفیر سوریه و یکی از مهاجمین زخمی شدند . در اطراف منزل ژنرال ابراهیم یونس سفیر سوریه کاغذهایی که در آن آدرس منزل سفیر و نیز سفارت فلسطین نوشته شده بود پیدا شده است . (2)

روزنامه کویتی السیاسه در گزارش نوشت آمریکا قصد دارد در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد از اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران خودداری کند به چهار بندر یعنی بندر عباس ، بندر بوشهر ، بندر خرمشهر و بندر شاپور در خلیج فارس حمله نظامی کند .

کاندیداهای ریاست جمهوری نیازی به استعفا ندارند

بر اساس تصمیم شورای انقلاب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موظف نیستند برای حضور در انتخابات از سمت های خود استعفا دهند .ابوالحسن بنی صدر نیز پس از جلسه شورای انقلاب در مورد نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت : هنوز درباره کاندیدا بودن خود نمی توانم اظهار نظری بکنم ، کاندیدای ریاست جمهوری باید مورد اعتماد ملت و از طرف مردم معرفی شود و باید کاندیدا از طرف احزاب معرفی شود .(3)

قطب زاده : فقط به حرف امام گوش میکنم

صادق قطب زاده گفت : من به عنوان مسئول وزارت امور خارجه در درجه اول اوامر رهبری را دقیقا اجرا می کنم و تعهد اولیه و قطعی من نسبت به ایشان است و در صورتی که امام تصمیمی در مورد برخی مسائل اتخاذ نکنند با تصمیم جمعی در شورای انقلاب عمل می کنیم .

قطب زاده در حالی از راه امام سخن گفته و ملاک عملکرد خود را اوامر رهبر انقلاب می دانست که بعدها و زمانی که سمت های خود را از دست داد به سمت کودتای نظامی علیه نظام نوپای اسلامی حرکت کرد . قطب‌زاده برای تحقق هدف خود حدود یک سال و نیم تلاش کرد.

قطب زاده در مورد روابط ایران با مغرب نیز گفت : آنچه روشن است این است که حسن دوم عامل موثر امپریالیزم آمریکا در منطقه است و وقتی من به عنوان وزیر خارجه این حرف را می زنم نشانه موضع دولت ایران در این مسئله است . (4)

طرح آمریکا برای محاصره دریایی ایران

روزنامه کویتی السیاسه در گزارش نوشت آمریکا قصد دارد در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد از اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران خودداری کند به چهار بندر در خلیج فارس حمله نظامی کند . السیاسه به نقل از منابع دیپلماتیک که نامی از آنها نبرد اینگونه گزارش داد که دولت کارتر این قصد خود را با متحدان اروپایی و آمریکایی در میان گذارده است .السیاسه چهاربندری که مورد حمله آمریکا قرار خواهند گرفت را اینگونه معرفی کرده است ؛ بندر عباس ، بندر بوشهر ، بندر خرمشهر و بندر شاپور . (5)

نزیه و مقدم مراغه ای غیابی محاکمه خواهند شد

آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران گفت : اگر نزیه و مقدم مراغه ای خود را به دادگاه انقلاب معرفی نکنند به صورت غیابی محاکمه خواهند شد . وی در مورد حسن نزیه نیز گفت : موارد اتهام مالی ایشان زیاد بود و اموال هدر رفته را به بیت المال برگرداندیم . (6)

امید نجف آبادی: تحصن حق شرعی و قانونی است و متحصنین باید حق خود را بگیرند زیرا عمل کمیته ها ضد انقلابی می باشد . وی در مورد حکم امام که آیت الله مهدوی کنی نیز بر آن تاکید کرده است گفت : وی حق اظهار نظر در مورد بنده را ندارد و حاکمین شرع زیر نظر آیت الله منتظری و آیت الله مشکینی می باشند .

نزیه : در صف اول انقلاب قرار داشتم

در پی صدور حکم مصادره اموال حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت از سوی دادگاه انقلاب اسلامی وی در یک تماس تلفنی با روزنامه اطلاعات به این حکم اعتراض کرد و گفت : من حقوقی از شرکت نفت نگرفته ام !

وی در مورد فروش نفت به اسرائیل نیز گفت : من از فروش نفت حتی یک قطره به این کشور[رژیم صهیونیستی] و آفریقای جنوبی جلوگیری کردم و بدهی اسرائیل به شرکت نفت مربوط به رژیم گذشته بوده است . وی ادامه داد : چرا باید اموال کسی که در صف اول انقلاب قرار داشته مصادره شود؟!(7)

نظرآیت الله مهدوی کنی درباره حوادث اصفهان

آیت الله مهدوی کنی عضو شورای انقلاب و سرپرست کمیته های مرکزی کشور  که در پی تحصن گروهی در استانداری اصفهان به این شهر سفر کرده است گفت : کمیته های اصفهان به هیچ وجه منحل نخواهند شد و تحصن در این موقعیت حرام است . (8)

بر اساس تصمیم شورای انقلاب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موظف نیستند برای حضور در انتخابات از سمت های خود استعفا دهند .ابوالحسن بنی صدر نیز پس از جلسه شورای انقلاب در مورد نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت : هنوز درباره کاندیدا بودن خود نمی توانم اظهار نظری بکنم ، کاندیدای ریاست جمهوری باید مورد اعتماد ملت و از طرف مردم معرفی شود و باید کاندیدا از طرف احزاب معرفی شود .

آیت الله مهدوی کنی درباره اختلافات کمیته های انقلاب و سپاه اصفهان گفت : دستور اکید رهبر انقلاب دائر بر تقویت کمیته ها می باشد و در حال حاضر صلاح در انحلال کمیته ها نیست . وی اضافه کرد : مسئله کمیته ها و سپاه نیازی به تحصن نداشته و نمی دانم به چه علت متحصنین این مسئله را بزرگ کرده اند .آیت الله مهدوی کنی همچنین در مورد امید نجف آبادی گفت : من در حضور امام بودم و ایشان فرمودند امید نجف آبادی دیگر به اصفهان بازنگردد . (9)

امید نجف آبادی : تحصن حق ما است

از سوی دیگر در حالی که امام خمینی در حکمی امید نجف آبادی را از سمت حاکم شرع اصفهان برکنار کرده اند وی در یک مصاحبه رادیو و تلویزیونی گفت : آیت الله مهدوی کنی حق ندارد در کارهای من مداخله کند .

وی گفت : تحصن حق شرعی و قانونی است و متحصنین باید حق خود را بگیرند زیرا عمل کمیته ها ضد انقلابی می باشد . وی در مورد حکم امام که آیت الله مهدوی کنی نیز بر آن تاکید کرده است گفت:وی حق اظهار نظر در مورد بنده را ندارد و حاکمین شرع زیر نظر آیت الله منتظری و آیت الله مشکینی می باشند.(10)

آیت الله مهدوی کنی درباره اختلافات کمیته های انقلاب و سپاه اصفهان گفت : دستور اکید رهبر انقلاب دائر بر تقویت کمیته ها می باشد و در حال حاضر صلاح در انحلال کمیته ها نیست . وی اضافه کرد :مسئله کمیته ها و سپاه نیازی به تحصن نداشته و نمی دانم به چه علت متحصنین این مسئله را بزرگ کرده اند .

زاهدان آرام شد

پس از سه روز ناآرامی و تشنج در زاهدان دیروز آرامش نسبی به این شهر بازگشت و انتظامات زاهدان توسط نیروی نظامی همچنان حفظ شد . دکتر جریری استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت : گروهی در این وقایع دستگیر و یا به گروگان گرفته شده اند .وی گفت : این موضوع از سوی مقامات دولتی صورت نگرفته است بلکه عده ای از برادران بلوچ افراد سیستانی را گروگان گرفته اند و در مقابل برادران سیستانی چندین نفر از افراد بلوچ را گرفته و بازداشت کرده اند .

آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران گفت : اگر نزیه و مقدم مراغه ای خود را به دادگاه انقلاب معرفی نکنند به صورت غیابی محاکمه خواهند شد . وی در مورد حسن نزیه نیز گفت :موارد اتهام مالی ایشان زیاد بود و اموال هدر رفته را به بیت المال برگرداندیم .

دکتر ابراهیم یزدی نماینده اعزامی امام خمینی به سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت : خواستهای مردم این استان بررسی شده و نتیجه آن تقدیم امام خواهد شد . (11) یزدی همچنین گفت : افرادی در زاهدان دستگیر شده اند که اعترافاتشان نشان می دهد که غیر ایرانی هستند . وی ادامه داد : عناصری که مرتبط به هیچ یکی از اقوام نیستند این درگیری ها را بوجود آورده اند ، در جامعه اسلامی بومی و غیر بومی مطرح نیست . (12)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 3دی1358، صفحه 11

2- کیهان ، 3دی1358، صفحه 12

3- اطلاعات ، 3دی1358، صفحه 1

4- اطلاعات ، 3دی1358، صفحه 12، قطب زاده در حالی از راه امام سخن گفته و ملاک عملکرد خود را اوامر رهبر انقلاب می دانست که بعدها و زمانی که سمت های خود را از دست داد به سمت کودتای نظامی علیه نظام نوپای اسلامی حرکت کرد . قطب‌زاده برای تحقق هدف خود حدود یک سال و نیم تلاش کرد. ارتباط با برخی از کشورهای منطقه، ارتباط با تنی چند از نظامیان و ارتباط با شماری از روحانیون مخالف، نمونه‌ای از فعالیت‌های خام و حساب نشده‌ی وی بود که قبل از آن که تعداد بیش‌تری را آلوده کند، دستگیر شد. سرانجام وی 24شهریور سال 61اعدام شد .

5- کیهان ، 3دی1358، صفحه 4

6- اطلاعات ، 3دی1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 3دی1358، صفحه 10

8- کیهان ، 3دی1358، صفحه1

9- اطلاعات ، 3دی1358، صفحه 3

10- اطلاعات ، 4دی1358، صفحه 2

11- اطلاعات ، 3دی1358، صفحه 3

12- جمهوری اسلامی ، 3دی1358، صفحه 5

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول