اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ابطال گذرنامه مأمور سیا

خبرگزاری فارس: سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا گذرنامه فیلیپ اگی مامور سابق سازمان سیا که پیشنهاد کرده بود پرونده های سیا درباره ایران با 50 گروگان سفارت آمریکا در تهران مبادله شوند را بی اعتبار کرد .

ابطال گذرنامه مأمور سیا

رخدادهای 4 دی1358 

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با گروهی از کشیش های مسیحی بر وظایف و رسالت روحانیت مسیح در مقابله با ظلم تاکید و از مواضع پاپ انتقاد کردند . امام خمینی در این دیدار فرمودند :آیا صدای ما به آقای پاپ می‎رسد؟ می‎گذارند برسد؟ اگر رسید ترتیب اثر به صدای مظلوم می‎دهد ایشان؟ ایشان نمی‎دانند در فلسطین و لبنان و ویتنام و سایر جاها چه می‎گذرد و از کی این مظالم واقع می‎شود؟

رهبر انقلاب : جامعه توحیدی معنایش این است که در عین حالی که ـ فرض کنید ـ سرلشکر هست و دیگران باید از سرلشکر اطاعت بکنند ...در عین حال همه اینها به خدا فکر کنند؛ توجه به خدا داشته باشند .

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک برنامه تلویزیونی اسناد تازه ای از ارتباط و همکاری نهضت آزادی و یکی از اعضای این گروه یعنی عباس امیر انتظام  با آمریکا را فاش ساختند .  امیر انتظام قبل از سقوط شاه از طرف نهضت آزادی با مامور سفارت آمریکا تماس می گیرد و قول همکاری می دهد برای اینکه امام خمینی را وادار کند تا تظاهرات عظیم خیابانی را کنترل کرده و این تظاهرات را در مسیر قانون اساسی رژیم شاه هدایت کنند.

احزاب و جمعیت ها امروز هم چون روزهای گذشته درباره معرفی کاندیداهایی برای انتخابات ریاست جمهوری مشغول بحث و مذاکره بودند . حزب موسوم به توحیدی از جمله احزابی است که کار بررسی و مشورت را به پایان رسانده و ده کاندیدا برای تصدی یک سمت و آن هم ریاست جمهوری معرفی کرده است .

امروز همچینن گفته شد که نهضت آزادی ایران برای انتخابات ریاست جمهوری کسی را معرفی نخواهد کرد و مهندس بازرگان به عنوان کاندیدای منفرد در انتخابات شرکت خواهد کرد . جبهه ملی ایران سرانجام پس از 6جلسه بحث و گفتگو امشب به این نتیجه رسید که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند و کاندیدایی نداشته باشد .

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه طی پیامی خطاب به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تاکید کرد : بر حسب گزارشات رسیده از طرف مقامات مسئول در بعضی از بسته هایی که به نام هدیه برای گروگان ها در لانه جاسوسی آمریکا ارسال شده بمب و مواد منفجره پیدا شده است.

آمریکا رسما از شورای امنیت سازمان ملل تقاضا کرد که برای آزادی 50گروگان آمریکایی دست به تحریم اقتصادی ایران بزند.

اعضای شورای کمیته لنجان اصفهان با ارسال نامه ای خطاب به آیت الله مهدوی کنی سرپرست کمیته های انقلاب کشور دسته جمعی استعفا کردند.

سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا گذرنامه فیلیپ اگی مامور سابق سازمان سیا که پیشنهاد کرده بود پرونده های سیا درباره ایران با 50گروگان سفارت آمریکا در تهران مبادله شوند را بی اعتبار کرد .

دولت های آمریکا و ترکیه اعلام کردند تلاش های خود را جهت امضای موافقت نامه تازه جهت استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در خاک ترکیه افزایش خواهند داد .

سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد نیروهای لیبی به مراکز و دفاتر سازمان فتح در طرابلس حمله کرده و ضمن توقیف اسناد و مدارک دفاتر را مهر و موم کرده اند .

وظیفه روحانیت مسیح

رهبر انقلاب امروز در دیدار با گروهی از کشیش های مسیحی بر وظایف و رسالت روحانیت مسیح در مقابله با ظلم تاکید و از مواضع پاپ انتقاد کردند . اهم بیانات امام در این دیدار عبارت است از :

1- شما روحانیت مسیح باید مسیح را از این تنگنایی که ایجاد کرده‎اند رؤسای جمهور شما، نجات بدهید. مسیح چشمش به علمای مسیحیین و سایر قشرها، روشن است. مسیح چشمش این است، مطالعه می‎کند، تحت نظر قرار داده است شما را، که شما با این ظالمهایی که با بشر اینطور کردند چه رفتار می‎کنید. آیا در کلیساهای شما هیچ وقت راجع به این جرایم صحبتی شده است؟ آیا از پاپ انکاری راجع به این مصایب شده است؟

امام خمینی در دیدار با کشیشان  مسیحی:[آیا] صدای ما به آقای پاپ می‎رسد؟ می‎گذارند برسد؟ اگر رسید ترتیب اثر به صدای مظلوم می‎دهد ایشان؟ بنای ایشان هست که با مظلومها، با آن اشخاصی که تحت ظلم هستند و برخلاف دستورات حضرت مسیح با آنها عمل می‎شود یک معارضه‎ای بکند؟ ایشان از این مظالمی که الآن در دنیا واقع می‎شود و با دست رئیس جمهور امریکا واقع می‎شود و قبلاً شد و به دست رؤسای جمهور واقع شد، ایشان بی‎اطلاع هستند؟ ایشان نمی‎دانند در فلسطین و لبنان و ویتنام و سایر جاها چه می‎گذرد و از کی این مظالم واقع می‎شود؟

آیا پاپ می داند در فلسطین چه می گذرد؟

2- [آیا] صدای ما به آقای پاپ می‎رسد؟ می‎گذارند برسد؟ اگر رسید ترتیب اثر به صدای مظلوم می‎دهد ایشان؟ بنای ایشان هست که با مظلومها، با آن اشخاصی که تحت ظلم هستند و برخلاف دستورات حضرت مسیح با آنها عمل می‎شود یک معارضه‎ای بکند؟ ایشان از این مظالمی که الآن در دنیا واقع می‎شود و با دست رئیس جمهور امریکا واقع می‎شود و قبلاً شد و به دست رؤسای جمهور واقع شد، ایشان بی‎اطلاع هستند؟ ایشان نمی‎دانند در فلسطین و لبنان و ویتنام و سایر جاها چه می‎گذرد و از کی این مظالم واقع می‎شود؟(1)

معنای جامعه توحیدی چیست ؟

رهبر انقلاب امروز در دیدار با کارگزاران مسجد قبا و دانشجویان مریوانی به معنای جامعه توحیدی پرداخته و معنای حقیقی این جامعه را تبیین کردند .امام خمینی فرمودند : جامعه توحیدی معنایش این است که در عین حالی که ـ فرض کنید ـ سرلشکر هست و دیگران باید از سرلشکر اطاعت بکنند و در عین حالی که سپهبد ـ فرض کنید اگر باشد ـ هست و در عین حالی که حکومت هست، همه اینها یک فکر داشته باشند. جامعه توحیدی معنایش این است که همه اینها به خدا فکر کنند؛ توجه به خدا داشته باشند نه هرج و مرج باشد.

می خواهند ما را تحت سیطره آمریکا قرار دهند

رهبر انقلاب افزودند : یک کلمه جامعه توحیدی به گوششان خورده است، معنایش را نفهمیدند. یا آنهایی که در کار هستند و در کمین هستند که می‎خواهند این کشور را به هم بزنند، و می‎خواهند باز ما را تحت سیطره امریکا و امثال امریکا قرار بدهند. آنها افتاده‎اند توی اینها. جامعه توحیدی! از آنها بپرسید جامعه توحیدی مقصودتان چیست؟ مقصود این است که ما درجه‎دار و افسر و سرباز نمی‎خواهیم! همه‎مان سرباز، اطاعت نمی‎خواهیم. وقتی که یک کسی فرمان بدهد هیچ کس نباید از او اطاعت کند. یا همه فرمان بده فرمانبر نداشته باشیم. یا همه فرمانبر، فرمانده نداشته باشیم. این کشور می‎شود؟ این مملکت می‎شود؟(2)

حزب موسوم به توحیدی از جمله احزابی است که کار بررسی و مشورت را به پایان رسانده و ده کاندیدا برای تصدی یک سمت و آن هم ریاست جمهوری معرفی کرده است . امام خمینی ، آیت الله شریعتمداری ، آیت الله روحانی ، آیت الله سید حسن طباطبایی قمی ، مهندس کاظم روحانی ، داریوش فروهر ، سرتیپ امیررحیمی ، دریادار مدنی، دکتر سیف الدین نبوی و جلال الدین فارسی نامزدهای این حزب برای ریاست جمهوری هستند .

تماس امیرانتظام از سوی نهضت آزادی با سفارت آمریکا

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک برنامه تلویزیونی اسناد تازه ای از ارتباط و همکاری نهضت آزادی و یکی از اعضای این گروه یعنی عباس امیر انتظام  با آمریکا را فاش ساختند . در ادامه این افشا گری آمده است : امیر انتظام قبل از سقوط شاه از طرف نهضت آزادی با مامور سفارت آمریکا تماس می گیرد و قول همکاری می دهد برای اینکه امام خمینی را وادار کند تا تظاهرات عظیم خیابانی را کنترل کرده و این تظاهرات را در مسیر قانون اساسی رژیم شاه هدایت کنند.

نهضت آزادی با شورای سلطنت مشکل نداشت

بر اساس این گزارش امیرانتظام دو روز قبل از فرار شاه با مامور سفارت دیدار کرده و در این دیدار مامور آمریکایی از امیرانتظام در باره موضع نهضت آزادی در قبال شورای سلطنت می پرسد و وی پاسخ می دهد ما مشکلی با این شورا نداریم .

پیشنهاد ادغام شورای انقلاب و شورای سلطنت

در بخش دیگری از افشاگری دانشجویان آمده است : فرد دیگری از این جریان پیشنهاد کرده بود که شورای انقلاب با شورای سلطنت ادغام شوند که در این صورت از حمایت قوی برخوردار خواهد بود.بر اساس این گزارش امیرانتظام روز خروج شاه از کشور با سفارت آمریکا تماس می گیرد و اطلاع می دهد که امام خمینی به زودی و بنا به دلایل امنیتی به کشور نخواهند آمد . سولیوان در ادامه این سند می نویسد : نهضت آزادی این روزها اصراری به بازگشت [امام ] خمینی به کشور ندارد . (3)

احزاب و گروهها نامزدهای خود را معرفی می کنند

احزاب و جمعیت ها امروز هم چون روزهای گذشته درباره معرفی کاندیداهایی برای انتخابات ریاست جمهوری مشغول بحث و مذاکره بودند . حزب ملت ایران درباره معرفی داریوش فروهر به عنوان کاندیدای این حزب بیانیه ای صادر خواهد کرد .نام دکتر سنجابی دبیر کل سابق و عضو فعلی شورای رهبری جبهه ملی بعد از پیروزی انقلاب همواره به عنوان نامزد رئیس جمهوری برده میشد اما وی اعلام کرد که کاندیدای این مقام نیست . وی گفت : من عضو جبهه ملی هستم و با شورای رهبری جبهه ملی است که در این باره تصمیم بگیرد .

آمریکا رسما از شورای امنیت سازمان ملل تقاضا کرد که برای آزادی 50گروگان آمریکایی دست به تحریم اقتصادی ایران بزند. نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت ما آمادگی داریم پس از آزادی گروگان ها در باره شکایت های ایران مذاکره کنیم .

یک حزب ، یک انتخابات و ده نامزد !

حزب موسوم به توحیدی از جمله احزابی است که کار بررسی و مشورت را به پایان رسانده و ده کاندیدا برای تصدی یک سمت و آن هم ریاست جمهوری معرفی کرده است . امام خمینی ، آیت الله شریعتمداری ، آیت الله روحانی ، آیت الله سید حسن طباطبایی قمی ، مهندس کاظم روحانی ، داریوش فروهر ، سرتیپ امیررحیمی ، دریادار مدنی، دکتر سیف الدین نبوی و جلال الدین فارسی نامزدهای این حزب برای ریاست جمهوری هستند .

امروز همچینن گفته شد که نهضت آزادی ایران برای انتخابات ریاست جمهوری کسی را معرفی نخواهد کرد و مهندس بازرگان به عنوان کاندیدای منفرد در انتخابات شرکت خواهد کرد . دریادار مدنی از جمله کاندیداهایی است که فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده است ، طرفداران وی دو پوستر در شهر کرج و یک پوستر در تهران توزیع کردند ، در این پوسترها آمده است ؛ رهبر امام خمینی ، رئیس جمهور دکتر مدنی . (4)جبهه ملی ایران سرانجام پس از 6جلسه بحث و گفتگو امشب به این نتیجه رسید که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند و کاندیدایی نداشته باشد . (5)

دولت های آمریکا و ترکیه اعلام کردند تلاش های خود را جهت امضای موافقت نامه تازه جهت استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در خاک ترکیه افزایش خواهند داد . در بیانیه مربوط گفته شده است که مذاکرات در این زمینه طی دو هفته آینده تکمیل خواهد شد و آمریکا خواهد توانست از پایگاه های ترکیه استفاده کند .

کشف بمب در بعضی از بسته های ارسالی برای گروگانها

صادق قطب زاده طی پیامی خطاب به دانشجویان پیرو خط امام از احتمال وجود بمب و مواد منفجره در بسته های ارسالی برای گروگان ها بعنوان هدیه کریسمس خبر داد و نسبت به خدعه دشمنان در ایجاد اختلاف نظر میان وی و دانشجویان پیرو خط امام به آنان هشدار داد .

در نامه قطب زاده آمده است : بر حسب گزارشات رسیده از طرف مقامات مسئول در بعضی از بسته هایی که به نام هدیه برای گروگان ها در لانه جاسوسی آمریکا ارسال شده بمب و مواد منفجره پیدا شده است .قطب زاده خواستار شد در بازبینی بسته های هدایایی که به آنجا ارسال می شود نهایت دقت و مراقبت بعمل آید تا بار دیگر از انجام نقشه های شوم دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی ما جلوگیری بعمل آید . (6)

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در یک برنامه تلویزیونی اسناد تازه ای از ارتباط و همکاری نهضت آزادی و یکی از اعضای این گروه یعنی عباس امیر انتظام  با آمریکا را فاش ساختند . در ادامه این افشا گری آمده است : امیر انتظام قبل از سقوط شاه از طرف نهضت آزادی با مامور سفارت آمریکا تماس می گیرد و قول همکاری می دهد برای اینکه امام خمینی را وادار کند تا تظاهرات عظیم خیابانی را کنترل کرده و این تظاهرات را در مسیر قانون اساسی رژیم شاه هدایت کنند.

آمریکا رسما خواستار تحریم اقتصادی ایران شد

آمریکا رسما از شورای امنیت سازمان ملل تقاضا کرد که برای آزادی 50گروگان آمریکایی دست به تحریم اقتصادی ایران بزند. نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت ما آمادگی داریم پس از آزادی گروگان ها در باره شکایت های ایران مذاکره کنیم .

خبر دیگر در این زمینه اینکه وولسکی مفسر سیاسی نیوتایمز نشریه شوروی برای اموربین الملل چاپ مسکو در شماره اخیر این نشریه نوشت : حمله آمریکا به ایران تهاجم به منطقه تلقی خواهد شد .وولسکی خاطرنشان کرده است : حمله به ایران راهی نیست که کمکی به آزاد شدن گروگان های آمریکایی بکند . (7)

استعفای دسته جمعی اعضای کمیته لنجان اصفهان

اعضای شورای کمیته لنجان اصفهان با ارسال نامه ای خطاب به آیت الله مهدوی کنی سرپرست کمیته های انقلاب کشور دسته جمعی استعفا کردند .در بخشی از نامه اعضای شورای کمیته لنجان اصفهان آمده است : کمیته انقلاب مرکزی اصفهان با استخدام جمشید ایران پور عضو رسمی سازمان سیا آلوده گشته و شرافت انقلاب را لکه دار و در برابر ملت مسلمان ایران و رهبر انقلاب خجالت زده و شرمنده ایم . (8)

آمریکا همواره سعی داشت منابع جاسوسی خود را در کمیته ها مستقر کرده و از افراد ایرانی سرسپرده استفاده و از این طریق اطلاعات لازم را کسب کند . وجود جمشید ایرانپور در کمیته انقلاب اسلامی اصفهان دال بر این قضیه است .

گذرنامه مامور سیا باطل شد

سایروس ونس وزیر امورخارجه آمریکا گذرنامه فیلیپ اگی مامور سابق سازمان سیا که پیشنهاد کرده بود پرونده های سیا درباره ایران با 50 گروگان سفارت آمریکا در تهران مبادله شوند را بی اعتبار کرد .

مامور سابق سیا ضمن مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفته بود که مبادله پرونده های سیا درباره ایران از سال 1950به بعد با 50گروگان آمریکایی بهترین راه رفع بحران روابط ایران و آمریکا است . اگی که در سال 1968از عضویت سازمان سیا استعفا داده است در سال 1975در کتاب خاطراتش اسامی بسیاری از جاسوسان سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا را فاش کرده است . (9)

تلاش آمریکا برای استفاده از پایگاه های نظامی ترکیه

دولت های آمریکا و ترکیه اعلام کردند تلاش های خود را جهت امضای موافقت نامه تازه جهت استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در خاک ترکیه افزایش خواهند داد.در بیانیه مربوط گفته شده است که مذاکرات در این زمینه طی دو هفته آینده تکمیل خواهد شد و آمریکا خواهد توانست از پایگاه های ترکیه استفاده کند.(10)

لیبی دفاتر سازمان آزادیبخش فلسطین را مهروموم کرد

سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد نیروهای لیبی به مراکز و دفاتر سازمان فتح در طرابلس حمله کرده و ضمن توقیف اسناد و مدارک دفاتر را مهر و موم کرده اند . ماموران امنیتی لیبی همچنین فرستنده رادیویی سازمان فتح در طرابلس را نیز اشغال کرده اند . (11)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 406

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 413

3- اطلاعات ، 5دی1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 5آذر1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 2، آمریکا همواره سعی داشت منابع جاسوسی خود را در کمیته ها مستقر کرده و از افراد ایرانی سرسپرده استفاده و از این طریق اطلاعات لازم را کسب کند . وجود جمشید ایرانپور در کمیته انقلاب اسلامی اصفهان دال بر این قضیه است .

9- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 12

10- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 12

11- اطلاعات ، 4دی1358، صفحه 12

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول