اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نظر هاشمی در مورد تظاهرات بدون مجوز

خبرگزاری فارس: علی اکبر هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در اطلاعیه ای تاکید کرد برای تظاهرات و راهپیمایی اجازه وزارت کشور لازم است . راهپیمایی و تظاهرات بایستی با نظم و آرامش لازم صورت گیرد بنحوی که موجبات سوء استفاده ضد انقلاب و فرصت طلبان را فراهم نسازد.

نظر هاشمی در مورد تظاهرات بدون مجوز

رخدادهای 12 دی1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با کارکنان جهاد سازندگی  و رادیو و تلویزیون تبریز بر ضرورت حفظ آرامش در کشور تاکید کرده و فرمودند : امروز روزی است که اگر ایران آرامش نباشد، هیچ کار اصلاحی را نمی‎شود انجام داد.

صادق قطب زاده وزیر امورخارجه امشب در پایان جلسه شورای انقلاب گفت : علیه جان کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد توطئه ای در شرف تکوین بود که شناسایی و خنثی شد و بهمین دلیل برنامه های بعد از ظهر وی متوقف ماند .

پیش از ظهر دیروز 2 تا سه هزار نفر از کارگران ، دانشجویان و روحانیون افغانی مقیم تهران در برابر سفارت شوروی اجتماع کردند . بگفته شاهدان عینی این عده در حالیکه شعار مرگ بر برژنف میدادند پرچم شوروی را بر فراز سفارت این کشور آتش زده و بجای آن پرچم سفیدی که روی آن نوشته شده بود لا اله الا الله نصب کردند .

خبر دیگر اینکه جنگ های شدید سربازان ارتش سرخ با مسلمانان مبارز افغانستان در مناطق مختلف این کشور که طی آن تلفات سنگینی به طرفین وارد آمده است همچنان ادامه دارد .

در حالی که درگیری های شدید میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دمکراتها و گروههای مسلح در سنندج همچنان ادامه دارد داریوش فروهر عضو هیئت حسن نیت و نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حوادث پیش آمده در این شهر اظهار تاسف کرد.

سرانجام پس از 6 شبانه روز 9 پاسدار انقلاب اسلامی تبریز که در محل ساختمان حزب جمهوری خلق مسلمان این شهر در گروگان بودند ساعت 4 بامداد امروز آزاد شدند .

از سوی دیگر سپاه پاسداران نیز با انتشار بیانیه ای موافقت نامه 4ماده ای با نماینده آیت الله شریعتمداری در تبریز که در روزنامه ها منتشر شده بود را تکذیب کرد.

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور اطلاعیه ای به گروههایی که با پخش اعلامیه خواستار خروج پاسداران از مناطق مختلف هستند هشدار داد و اعلام کرد هر گونه تعرض به پاسداران تعرض به ارتش تلقی خواهد شد .

سروان علی اصغر افاضلی شکنجه گر معروف قم و رئیس سابق کلانتری مرکز این شهر که در کشتار مردم مبارز قم دخالت مستقیم داشته است دیشب از پاکستان به ایران آورده شد و در فرودگاه مهرآباد به نماینده دادستان کل انقلاب تحویل شد .

علی اکبر هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در اطلاعیه ای تاکید کرد برای تظاهرات و راهپیمایی اجازه وزارت کشور لازم است .

به بهانه های مختلف ایجاد تشنج نکنند

رهبر انقلاب امروز در دیدار با کارکنان جهاد سازندگی  و رادیو و تلویزیون تبریز بر ضرورت حفظ آرامش در کشور تاکید کرده و فرمودند : وظیفه ما ایرانیها و همه مسلمانها و همه کسانی که علاقه به اسلام، علاقه به کشور اسلامی دارند، این است که اولاً به بهانه‎های مختلف، با ناراحتیهای شخصی و صنفی ایجاد تشنج نکنند.

ضرورت اصلاحات حفظ آرامش در کشور

امام خمینی ادامه دادند : امروز روزی است که اگر ایران آرامش نباشد، هیچ کار اصلاحی را نمی‎شود انجام داد. اصلاحات تابع این است که یک محیطی باشد که بشود در آن محیط کار کرد.(1)

رهبر انقلاب امروز در دیدار با کارکنان جهاد سازندگی  و رادیو و تلویزیون تبریز بر ضرورت حفظ آرامش در کشور تاکید کرده و فرمودند : وظیفه ما ایرانیها و همه مسلمانها و همه کسانی که علاقه به اسلام، علاقه به کشور اسلامی دارند، این است که اولاً به بهانه‎های مختلف، با ناراحتیهای شخصی و صنفی ایجاد تشنج نکنند.

توطئه ترور دبیرکل سازمان ملل ناکام ماند

صادق قطب زاده وزیر امورخارجه امشب در پایان جلسه شورای انقلاب گفت : علیه جان کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل متحد توطئه ای در شرف تکوین بود که شناسایی و خنثی شد و بهمین دلیل برنامه های بعد از ظهر والدهایم متوقف ماند . (2)

والدهایم : امیدوارم امام مرا بپذیرد

گفتنی است دبیر کل سازمان ملل متحد امروز در فرودگاه مهرآباد در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرد :از دولت ایران برای پذیرفتن تقاضای سفر تشکر میکنم و امیدوارم امام خمینی تقاضای ملاقات مرا بپذیرد .والدهایم صبح امروز با وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد .وزارت امورخارجه امروز اعلام کرد والدهایم تنها برای اطلاع از نظرات مقامات ایرانی به تهران سفر کرده است . (3)

آغاز جنگ همه جانبه در افغانستان / تجمع در مقابل سفارت شوروی در تهران

پیش از ظهر دیروز 2 تا سه هزار نفر از کارگران ، دانشجویان و روحانیون افغانی مقیم تهران در برابر سفارت شوروی اجتماع کردند . بگفته شاهدان عینی این عده در حالیکه شعار مرگ بر برژنف میدادند پرچم شوروی را بر فراز سفارت این کشور آتش زده و بجای آن پرچم سفیدی که روی آن نوشته شده بود لا اله الا الله نصب کردند .

پیش از ظهر دیروز 2 تا سه هزار نفر از کارگران ، دانشجویان و روحانیون افغانی مقیم تهران در برابر سفارت شوروی اجتماع کردند . بگفته شاهدان عینی این عده در حالیکه شعار مرگ بر برژنف میدادند پرچم شوروی را بر فراز سفارت این کشور آتش زده و بجای آن پرچم سفیدی که روی آن نوشته شده بود لا اله الا الله نصب کردند .

اجتماع کنندگان در مقابل سفارت شوروی بر روی دیوارهای آن شعارهایی مانند اسلام پیروز است ، چپ و راست نابود است و ارتش سرخ شوروی باید سرزمین رزمندگان افغان را ترک کند نوشتند . تظاهرکنندگان افغان شعارهایی نیز علیه حزب توده ایران سردادند . (4)خبر دیگر اینکه جنگ های شدید سربازان ارتش سرخ با مسلمانان مبارز افغانستان در مناطق مختلف این کشور که طی آن تلفات سنگینی به طرفین وارد آمده است همچنان ادامه دارد . (5)

هشدار فروهر در مورد توطئه در مناطق کردنشین

در حالی که درگیری های شدید میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دمکراتها و گروههای مسلح در سنندج همچنان ادامه دارد داریوش فروهر عضو هیئت حسن نیت و نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حوادث پیش آمده در این شهر اظهار تاسف کرده و نسبت به بروز توطئه در مناطق کردنشین هشدار داد .

وی گفت : من حمله به مقرهای سپاه را بشدت محکوم می کنم و گوشزد مینمایم که سپاه پاسداران انقلاب یکی از نهادهای قانونی کشور است و ارتش و نیروهای انتظامی در پشتیبانی از آنها وظیفه ای بعهده دارند که بی شک انجام خواهند داد . (6)

سپاه پاسداران با انتشار بیانیه ای موافقت نامه 4 ماده ای با نماینده آیت الله شریعتمداری در تبریز که در روزنامه ها منتشر شده بود را تکذیب کرده است .  در بیانیه سپاه آمده است :  حزب خلق مسلمان می خواهد با آزاد گذاشتن برادران پاسدار ما که به گروگان گرفته شده اند توسط اراذل و اوباش در مقابل ساختمان حزب به آنها حمله کرده و نیات شیطانی خود را جامه عمل بپوشاند .

خلق مسلمان : گروگان ها آزادند ولی حق خروج از کمیته را ندارند !

سرانجام پس از 6 شبانه روز 9 پاسدار انقلاب اسلامی تبریز که در محل ساختمان حزب جمهوری خلق مسلمان این شهر در گروگان بودند ساعت 4بامداد امروز آزاد شدند . (7) مسئولان حزب جمهوری خلق مسلمان تبریز پیش از این گفته بودند:  ماگروگان ها را آزاد گذاشته ایم تا این محل را ترک کنند ولی مردم این اجازه را به آنها نمی دهند ! (8)

از سوی دیگر سپاه پاسداران نیز با انتشار بیانیه ای موافقت نامه 4 ماده ای با نماینده آیت الله شریعتمداری در تبریز که در روزنامه ها منتشر شده بود را تکذیب کرده است .  در بیانیه سپاه آمده است :  حزب خلق مسلمان می خواهد با آزاد گذاشتن برادران پاسدار ما که به گروگان گرفته شده اند توسط اراذل و اوباش در مقابل ساختمان حزب به آنها حمله کرده و نیات شیطانی خود را جامه عمل بپوشاند . (9)

تعرض به سپاه تعرض به ارتش محسوب خواهد شد

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور اطلاعیه ای به گروههایی که با پخش اعلامیه خواستار خروج پاسداران از مناطق مختلف هستند هشدار داد و اعلام کرد هر گونه تعرض به پاسداران تعرض به ارتش تلقی خواهد شد . (10)

صادق قطب زاده وزیر امورخارجه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد سروان علی اصغر افاضلی شکنجه گر معروف قم و رئیس سابق کلانتری مرکز این شهر که در کشتار مردم مبارز قم دخالت مستقیم داشته است ساعت ده دیشب با پرواز مستقیم 811 هواپیمایی پاکستان به ایران آورده شد و در فرودگاه مهرآباد به نماینده دادستان کل انقلاب تحویل شد .

عامل کشتار مردم قم به دام افتاد

صادق قطب زاده وزیر امورخارجه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد سروان علی اصغر افاضلی شکنجه گر معروف قم و رئیس سابق کلانتری مرکز این شهر که در کشتار مردم مبارز قم دخالت مستقیم داشته است ساعت ده دیشب با پرواز مستقیم 811 هواپیمایی پاکستان به ایران آورده شد و در فرودگاه مهرآباد به نماینده دادستان کل انقلاب تحویل شد . (11)

برای تظاهرات اجازه وزارت کشور لازم است

علی اکبر هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در اطلاعیه ای تاکید کرد برای تظاهرات و راهپیمایی اجازه وزارت کشور لازم است . در این اطلاعیه تاکید شده است از برگزار کنندگان راهپیمایی ها در خواست می شود 48ساعت قبل از اعلام راهپیمایی از وزارت کشور مجوز دریافت کنند .

 هاشمی رفسنجانی که در آن دوره سرپرست وزارت کشور بود از ضرورت اخذ مجوز برای برگزاری راهپیمایی ها از سوی گروههای مختلف مردم سخن می گفت و استدلال می کرد که امکان دارد در میان راهپیمایان ضد انقلاب نفوذ کرده و از تجمعات سوء استفاده کند ولی خود وی 30سال بعد یعنی در 19خرداد ماه سال 88در نامه ای خطاب به رهبر معظم انقلاب می نویسد :« با اینهمه بر فرض اینکه اینجانب صبورانه به مشی گذشته ادامه دهم، بی‌شک بخشی از مردم و احزاب و جریانها این وضع را بیش از این بر نمی‌تابند و آتشفشان هایی که از درون سینه‌های سوزان تغذیه می‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌های آن را در اجتماعات انتخاباتی در میدانها، خیابانها و دانشگاهها مشاهده می‌کنیم.»

در این اطلاعیه آمده است : از آنجا که انجام راهپیمایی و تظاهرات بایستی با نظم و آرامش لازم صورت گیرد بنحوی که موجبات سوء استفاده ضد انقلاب و فرصت طلبان را فراهم نسازد و برای جلوگیری از هرگونه اشکال احتمالی اخذ مجوز ضروری است . (12)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 9

2- روزنامه انقلاب اسلامی ، 13دی 1358، صفحه 1

3- روزنامه انقلاب اسلامی ، 12دی1358، صفحه 12

4- روزنامه انقلاب اسلامی، 12دی 1358، صفحه 12

5- اطلاعات ، 12دی 1358، صفحه 12

6- انقلاب اسلامی ، 12دی1358، صفحه 12

7- اطلاعات ، 12دی1358، صفحه 3

8- اطلاعات ، 12دی1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 12دی1358، صفحه 2

10- اطلاعات ، 12دی 1358، صفحه 3

11- اطلاعات ، 12دی1358، صفحه 2

12- اطلاعات ، 12دی1358، صفحه 2 ،  آیت الله هاشمی رفسنجانی که در آن دوره سرپرست وزارت کشور بود از ضرورت اخذ مجوز برای برگزاری راهپیمایی ها از سوی گروههای مختلف مردم سخن می گفت و استدلال می کرد که امکان دارد در میان راهپیمایان ضد انقلاب نفوذ کرده و از تجمعات سوء استفاده کند ولی خود وی 30سال بعد یعنی در 19خرداد ماه سال 88در نامه ای خطاب به رهبر معظم انقلاب می نویسد :« با اینهمه بر فرض اینکه اینجانب صبورانه به مشی گذشته ادامه دهم، بی‌شک بخشی از مردم و احزاب و جریانها این وضع را بیش از این بر نمی‌تابند و آتشفشان هایی که از درون سینه‌های سوزان تغذیه می‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌های آن را در اجتماعات انتخاباتی در میدانها، خیابانها و دانشگاهها مشاهده می‌کنیم.» بی شک این اجتماعات و اردوکشی های خیابانی بعد از انتخابات هیچ کدام دارای مجوزی از سوی مراجع ذیصلاح که همانا وزارت کشور میباشد نبود و حال چگونه هاشمی قانون و اصلی که خود آن را برای اجرا به مردم ابلاغ کرده بود زیر پا گذاشته است سوالی است که باید بدان پاسخ داده شود .

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول