اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

نهالستان‌های کهگیلویه ‌و ‌بویراحمد زیرپوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار دارند

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه نهالستان‌های کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار دارند.

نهالستان‌های کهگیلویه ‌و ‌بویراحمد زیرپوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار دارند

منور صفایی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج به فعالیت‌ها و برنامه‌های مدیریت حفظ نباتات اشاره و اظهار داشت: این مرکز  فعالیت‌های خود را در محور پیشگیری، پیش‌آگاهی و مبارزه و کنترل به منظور حفظ نباتات در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده و خدمات‌رسانی لازم را ارائه می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به تشریح اهداف بخش پیشگیری پرداخت و گفت: هدف از اجرای این بخش جلوگیری از ورود عوامل خسارت‌زای جدید به باغات و مزارع این استان بوده که در این راستا این واحد به عنوان اعضای کمیته فنی نهال بر تولید و عرضه آن نظارت دارد.

وی ادامه داد: تمام نهالستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تحت نظارت این کمیته فعالیت می‌کند و در صورت وارد کردن نهال به استان کمیته فنی از نهالستان‌های خارج استان بازدید و مجوز خرید نهال را صادر و ارائه می‌کند.

صفایی‌نیا تاکید کرد: به منظور ارائه نهال‌های سالم و عاری از آفات و بیماری‌ها هرساله مدیریت حفظ نباتات گواهی بهداشتی صادر کرده و در فصل خرید و فروش نهال در سه پست قرنطینه گیاهی در محورهای ورودی به مرکز کهگیلویه و بویراحمد از جمله (تنگ سرخ، پل بریم، میمند)مستقر هستند.

این مسئول نکته مهم در کنترل آفات و بیماری‌ها را تعیین زمان دقیق مبارزات عنوان کرد و گفت: این واحد مهم‌ترین عملیات پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا را مدیریت و زمان دقیق انجام عملیات اعم از ‌(هرس، روغن‌پاشی، سم‌پاشی و...) را از طریق اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی، شبکه استانی خبر و زیرنویس تلویزیون به اطلاع باغداران و کشاورزان می‌رساند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به بخش کنترل و مبارزه این واحد اشاره و اضافه کرد: این واحد در مراحل مختلف بر مبارزه و کنترل آفات نظارت داشته و سیاست اصلی در این بخش مدیریت تلفیقی آفات یا IPM بوده که مقرر شد تا پایان برنامه پنجم توسعه 25 درصد محصولات کشاورزی زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

وی اذعان داشت: وظیفه مبارزه جهت آفات عمومی (موش و ملخ) به صورت کلی با دولت بوده و مدیریت حفظ نباتات وظیفه تامین سم و سمپاشی و... را بر عهده دارد که امیدواریم کشاورزان همکاری لازم در این خصوص را داشته باشند.

صفایی‌نیا تاکید کرد: مبارزه با آفات همگانی و خصوصی بر عهده کشاورزان بوده، ولی با این وجود مدیریت حفظ نباتات با نظارت بر چرخه توزیع سموم، اعلام زمان دقیق مبارزه و... جامعه هدف را راهنمایی و اطلاع‌رسانی لازم نیز صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/82011/ن30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول