اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان:

مسجد گوهر شاد نقش مهمی در آموزش طلاب دارد

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان گفت: مسجد گوهر شاد به عنوان یک مرکز آموزشی نقش مهمی در برگزاری کلاس‌های درسی حوزویان و تربیت آنان دارد.

مسجد گوهر شاد نقش مهمی در آموزش طلاب دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام علی اکبر فرجام عصر امروز در اجلاسیه سراسری مدیران و مسئولان حوزه علمیه خراسان در اردوگاه مازندران در مشهد، اظهار کرد: از صدر اسلام تا کنون علمایی دلسوز و مدافع دین مبین اسلام وجود داشته است؛ می‌توان از شیخ مفید به عنوان یکی از علمای برجسته جهان اسلام یاد کرد، وی با توجه به اینکه برخی اوقات آسیب‌های جدی را متحمل شد اما توانست در زمان‌های متمادی از کیان تشیع دفاع کند.

وی افزود: مهم‌ترین منابع فقهی و یا بخشی از عمده‌ترین منابع فقهی اسلام توسط افرادی به رشته تحریر در آمده است که ملقب به شهید هستند.

فرجام تاکید کرد: امروز ما در وضعیتی به سر می‌بریم که طرفداران خشونت سلفی‌ها در لبنان، سوریه و برخی نقاط جهان مشاهده می‌شود.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: تفکر افراطی سلفی در مقابل علوم اهل البیت عصمت و طهارت(ع) قرار دارد که امروز مهم‌ترین منابع فقهی ما توسط شهدا پاسداری شده است.

وی گفت: سلفی‌ها موضع‌گیری در مقابل ائمه معصومین (ع) را یکی از مهم‌ترین تفکرات دینی خود محسوب می‌کنند و آنچه در مقابل این  اندیشه‌های افراطی از مسلمانان و شیعیان دفاع می‌کند همین حوزه‌های علمیه است.

فرجام خاطرنشان کرد: مسئولان حوزه های علمیه وظیفه دارند برای طلبه‌هایی که تازه به حوزه‌های علمیه ورود پیدا می‌کنند انگیزه‌های مهم علمی و پژوهشی ایجاد کنند.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: هدف مهم مسئولان در حوزه‌های علمیه باید باز گرداندن مسیر حق و شایسته برای طلاب باشد باید آنان را از گمراهی و نوشته‌های غلط آگاه سازیم.

وی افزود: ما از این منظر که حوزه‌های علمیه کهن پرچمدار دفاع از معارف دینی مبتنی بر آموزه‌های عصمت و طهارت(ع) است، ورود پیدا کردیم بنابراین باید در حوزه‌های علمیه سراسر کشور تلاش گسترده ای برای تربیت طلاب صورت گیرد.

فرجام اظهار کرد: در سال‌های اخیر با همکاری و همیاری مجموعه های حوزه به نظر می‌رسد گام‌های مثبتی در عرصه آموزش و ساخت و ساز مدارس علمیه انجام شده است؛ اما برای دستیابی به نتایج بهتر نیاز به کمک و هم‌اندیشی تمامی مسئولان مدارس حوزه‌های علمیه داریم.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه‌های علمیه نسبت به گذشته به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند؛ امروز ما        می‌توانیم پیشرفت‌های طلاب را در یک سال تحصیلی بسنجیم  و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم و همه زوایای پیدا و پنهان این عرصه قابل ارزیابی است این در حالی است که در گذشته این امر به صورت مطلوب مقدور نبود.

وی ادامه داد: در گذشته اگر 1000 نفر طلبه پذیرش می‌شد ما در پایان سال نمی‌توانستیم آماری از ریزش، قبولی و سطح تحصیل آنها را برآورد کنیم اما امروز این مشکل برطرف شده است.

فرجام تاکید کرد: امروز ما دریافته‌ایم که بیشترین ریزش در سطوح حوزوی متعلق به سال‌های نخست ورود به حوزه است که این موضوع دارای پیام مهمی است.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: گرچه گمان می‌رفت پذیرش شدگان حوزه دارای مدارک تحصیلی مقطع راهنمایی از ریزش کمتری برخوردارند اما کاملا برعکس بود و ما را به فکر فرو برد.

وی خاطرنشان کرد: معدل پذیرش شدگان راهنمایی نمره 10 است؛ اما پذیرش شدگان دیپلم به بالا دارای نمره 15 است که این موضوع نیز دارای پیام مهمی برای مسئولان مدارس حوزه علمیه است.

فرجام گفت: نبود کنترل بر طلاب حوزه علمیه سبب شد در یک سال تحصیلی 54 درصد مردودی داشته باشیم یعنی از 1000طلبه 54 طلبه قبول نشدند بنابراین با وجود اینکه در وضعیت سختی هستیم اما توانستیم دروس سطح دو  و سه را مورد برنامه‌ریزی قرار دهیم.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: مسجد گوهر شاد به عنوان یک مرکز آموزشی مهم در کنار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) نقش مهمی در برگزاری کلاس‌های درسی حوزویان دارد.

انتهای پیام/70001/ب30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول