اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهر صدرای شیراز

دهلی که شنیدن آوازش از دور خوش است

خبرگزاری فارس: شهر صدرا که در 15 کیلومتری محور شمال غرب شیراز قرار دارد، هنوز متولد نشده در حال استخوان ترکاندن است.

دهلی که شنیدن آوازش از دور خوش است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، منطقه صدرای شیراز به شهری تبدیل شده که همگان بر این اعتقادند، آنقدر وسعت دارد که بتوان بدون شک و تردید آن را شهر نام نهاد.

زمانی نه چندان دور بیشتر مردم در شهر شیراز بر این باور بودند که صدرا را باید یک شهرک اقماری در محور شمال غرب شیراز قلمداد کرد اما اکنون هر کسی که برای یک بار در این شهر قدم بزند بر شهر شدن آن صحه می‌گذارد، اما سئوال اینجاست که آیا این شهر با بزرگ شدن خود مدیرانش را بزرگ کرده یا مدیران بزرگ و کارآمد توانسته‌اند با توان خود به بزرگ شدن آن کمک کنند.

به‌یقین اگر  قرار باشد نخستین گزینه را انتخاب کنیم از زمان انتشار این گزارش باید روزها و یا ماه‌ها و شاید سال‌ها زمان را برای دریافت جوابیه‌ها و پاسخ‌های مدیران این شهر فرصت‌سوزی کنیم، بنابراین چه بهتر که فرض دوم را به عنوان حکم در نظر بگیریم و بدون هیچ‌گونه قضاوتی مدیران بزرگ را عامل رشد و ترقی این شهر بدانیم.

اکنون پذیرفته‌ایم که مدیران شایسته و کارآمد صدرا را رشد و ترقی داده‌اند و همین موضوع نیز باعث شده است سال‌های سال بر صندلی‌های مدیریتی آن تکه بزنند چراکه اگر نباشند بار این شهر نوزاد بر زمین می‌ماند و ناخودآگاه به بیغوله‌ای تبدیل می‌شود.

صدرا شهری است که قرار بود شهر باشد و در مصوبات قانونی آمده است وسعت محدوده قانونی شهر جدید صدرا حدود 2 هزار و 100 هکتار و حوزه استحفاظی آن بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 18 هزار هکتار تعیین می‌شود.

در مورد تاریخچه پیدایش این شهر باید گفت با توجه به ورودی اصلی آن که از طریق تنگ جلاب صورت می‌گیرد نخستین مکان برای آماده‌سازی در زمینی به وسعت 200 هکتار تعیین شد که به شکل خطی و پاندولی به سمت شرق و غرب این ناحیه گسترش پیدا می‌کند.

درحال حاضر مناطق مسکونی شهر جدید صدرا به دو فاز یک و دو تقسیم شده است که فاز یک در قسمت شرقی و فاز دو مسکونی در قسمت غرب قرار گرفته است.

در واقع در گذشته به دلیل  نیاز به ایجاد یک شهر جدید در نزدیکی شیراز، باید مکانی انتخاب می‌شد که علاوه بر نزدیکی به شهر شیراز، امکان دسترسی به مراکز صنعتی و کشاورزی شهرهای مجاور از جمله مرودشت، زرقان و بیضا را  نیز داشته باشد، بنابراین بهترین مکان برای نیل به این مقصود نقطه‌ای انتخاب شد که از سمت جنوب و از طریق دو مسیر تنگ جلاب و تنگ قره پیری به شهر شیراز و مراکز صنعتی صنایع الکترونیک و صنایع قطعات الکترونیک، از سمت شرق و از طریق باجگاه به  جاده شیراز – مرودشت و  به مناطق کشاورزی باجگاه و مرودشت و همچنین به مراکز صنعتی پالایشگاه، پتروشیمی، کارخانجات آزمایش و کاشی حافظ و قند مرودشت، از سمت شمال به شهرک صنعتی ملوس جان و اراضی کشاورزی بیضا و از سمت غرب به جاده شیراز – سپیدان و مناطق کشاورزی قصرقمشه ـ دوکوهک ـ گویم و قلات مرتبط شود.

صدرا چگونه متولد شد

در مورد تاریخچه پیدایش شهر جدید صدرا باید گفت مطالعات و طراحی این شهر در ابتدای سال 1368 آغاز و  این مطالعات بر پایه موقعیت مکانی شهر شیراز و شهرهای اقماری آن و همچنین دورنمای توسعه این مناطق استوار شد.

با توجه به هویت پیش‌بینی شده برای شهر جدید صدرا با عملکردی فرهنگی، علمی و تحقیقاتی، طراحی نواحی مختلف آن روی کاغذ بر این پایه استوار شده به طوری که بخش قابل توجهی از شهر به مراکز آموزش عالی فرهنگی، اجتماعی، پارک پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص یافته است.

با توجه به توسعه خطی شهر جدید صدرا، طراحی تئوریک  آن به نحوی صورت گرفته است که توسط یک محور مجهز شهری در ستون فقرات شهر از شرق به غرب، ضمن امکان دسترسی سهل و آسان به تمام نواحی، ارائه خدمات شهری از جمله فضاهای تجاری، خدماتی، درمانی، آموزشی، ورزشی و تفریحی، پارک‌ها و فضاهای سبز در حاشیه این محور قرار گرفته است.

اما آیا به‌واقع اکنون پس از 23 سال گذر، مدیران آن نتوانسته‌اند این نوزاد غول‌آسای شهری را به خوبی پروش دهند.

باز هم برای جلوگیری از هرگونه تنش و ارسال جوابیه و ... پاسخ مثبت می‌دهیم و در واقع چشم خود را می‌بندیم و معتقد می‌شویم که توانسته‌ایم باور کنیم صدرا با کمک مدیران آن توانسته تا امروز به مدینه فاضله خود دست یابد.

آرزوهای شهر صدرا کم‌کم به باد می‌رود

پروژه باغ‌شهرها، احداث باغ زیتون، پروژه قصر سبز، مجتمع فرهنگی بانوان، مجموعه تفریحی، ورزشی کوه‌گشت، مجتمع فرهنگی توریستی داووس، دهکده تفریحی، ورزشی و اقامتی مانوش، سایت‌های گردشگری، موزه آبزیان آتیس، مجتمع بین‌المللی پژوهشی، درمانی پیوند اعضای ابوعلی سینا و تعریف شهر صدرا به عنوان بزرگترین قطب آموزش عالی منطقه جنوب کشور از بزرگترین آرزوهای این نوزاد ناکام است که قرار بوده به دست مدیران کارآمد خود به کام برسد.

مکان‌یابی مناسب، راه‌های دسترسی فراوان، آب گوارا، هوای دلپذیر و طراحی مدرن شهری نویددهنده آینده‌ای روشن برای این شهر بوده است و از آنجا که هویت شهر جدید صدرا «سبز و فرهنگی» تعریف شده است، علاوه بر پروژه «باغ‌شهر» که یکی از ویژگی‌های برجسته و راهکاری هوشمندانه برای سالم‌سازی محیط زیست و آشتی انسان با طبیعت و به مثابه کمربند زمردین شهر صدرا است، برنامه‌ریزی وسیعی نیز در راستای گسترش فضای سبز تفریحی و توسعه صنعت گردشگری در نظر گرفته شده است.

اما هرچه سعی می‌کنیم تا به این باور برسیم که صدرا در مسیر رشد و تعالی خود به خوبی پرورش یافته است عنصری به‌نام حقیقت اجازه نمی‌دهد تا خود را گمراه و سرمان را در برف فرو کنیم.

صدرای امروز یک شهر نیست بلکه روستایی است با ویژگی‌های دهه 60

صدرای امروز روستای بزرگی است که تنها به منبع درآمدی برای برخی ادارات و ارگان‌ها تبدیل شده است و این جمله سخن برخی از ساکنان این روستای برگ و جدید است.

«ایران ـ ج» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان می‌کند: نخستین موضوعی که در هر یک از ادارات شهر صدرا مالکان مسکن با آن روبه‌رو می‌شوند پرداخت هزینه‌هایی است که گاهی روزانه تغییر می‌کند به‌طور مثال چندی پیش برای گرفتن کنتور گاز به اداره گاز مراجعه کرده و مبلغی پول برای انشعاب پرداخت کردم اما در کمال تعجب چند نفر از درخواست‌کنندگان که تنها دو یا سه ساعت دیرتر درخواست خود را تنظیم و تحویل دادند مجبور شدند مبلغ بیشتری را پرداخت کنند.

این شهروند ادامه می‌دهد: انشعاب گاز در صدرا بر خلاف تبلیغات مدیران اداره گاز این استان با تاخیر چهار ماهه به مردم ارائه می‌شود و شاید اگر آشنایی نداشته باشید تمام زمستان سرد را مجبور شوید با سیلندرهای گاز یا چراغ‌های نفتی سر کنید.

این ساکن شهر صدرا اضافه می‌کند: هنگامی علت این تاخیر را از آقایان می‌پرسید می‌گویند که دستور اکید داده شده و ابتدا باید انشعابات مسکن مهر وصل شود.

وی در مورد خدمات شهرداری هم‌چنین بیان می‌کند: برای کشیدن یک جوی آب بیش از یک سال با مدیران مختلف شهرداری مکاتبه کرده‌ایم و به دلیل تغییرات متعدد آنان تا کنون این درخواست روی زمین مانده و در روزهای بارانی خانه‌های مردم به آبگیری تبدیل می‌شود که می‌توان در آن به قایقرانی پرداخت.

«خشایار – ص» نیز در همین زمینه می‌گوید: چاله چوله‌های روستای بزرگ صدرا کم نیست این شهرک که بیشتر به روستا می‌ماند در زمینه فاضلاب شهری، تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن با مشکل روبه‌رو است و جدول‌کشی‌های خیایان‌ها مردم را به دردسر انداخته و مشخص نیست هزینه‌هایی که در هنگام صدور پروانه‌های ساختمان از مردم اخذ می‌شود سر از کجا در می‌آورد.

وی بیان می‌کند: مشکل آنقدر بزرگ است که بتوان از سازمان بازرسی خواست تا در کنار بازرسی‌های خود سرکی نیز به حیاط خلوت برخی افراد در صدرا بزند.

این شهروند ادامه می‌دهد: آنچه برای شهروندان مسجل است اینکه درآمدهای این شهر با دخل و خرجش هم‌خوانی ندارد و انگار مسئولان در فرمانداری شهرستان شیراز نیز در مورد وضعیت این شهر نمی‌خواهند عکس‌العملی از خود نشان دهند.

صدرای امروز در زمینه‌های مختلفی از جمله حمل و نقل همگانی، مراکز آموزشی، دسترسی به مراکز خدماتی، پارک‌ها و فضای سبز، قبرستان، دفع زباله و فاضلاب و ..... با مشکل روبه‌رو است.

خبرگزاری فارس در گزارش‌های هفتگی خود به بررسی معضلات این شهر به صورت جز به جز می‌پردازد چراکه این شهر اکنون به عنوان خوابگاهی برای شیراز به شمار می‌آید و اگر هم‌اینک جلو کمبودهای آن گرفته نشود ممکن است در سال‌های آینده چالش‌های جدی در زمینه‌های بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی پیش روی مسئولان قرار دهد.

انتهای پیام/2448/غ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول