اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کردستان:

میانگین سرانه سرمایه‌گذاری اشتغال در کردستان یک میلیارد ریال است

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان با بیان اینکه در سند اشتغال استان ایجاد 132 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده است، گفت: میانگین سرانه سرمایه‌گذاری اشتغال در کردستان یک میلیارد ریال است.

میانگین سرانه سرمایه‌گذاری اشتغال در کردستان یک میلیارد ریال است

به گزارش خبرگزاری فارس ازسنندج، ارسلان ازهاری در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه آمایش محیط زیست و توسعه پایدار در سنندج، اسناد توسعه استان را مبنای برنامه‌ریزی و کارهای عملیاتی در استان خواند و اظهار کرد: اهداف موجود در سند ملی توسعه استان مصوب سال 84 به عنوان هدف‌های بلند مدت و توسعه و بهر‌ه‌برداری در نظر گرفته می‌شود.  

وی با اشاره به شاخص‌های  توسعه و  بهره‌برداری در سند ملی توسعه، تصریح کرد: توسعه و بهره‌برداری از منابع  آب‌های سطحی، حفاظت از حوزه‌های آب خیز  و توسعه و نوسازی زیرساخت‌های کشاورزی و دامپروری استان بخشی از اهداف بلند مدت سند توسعه  استان است.

وی توسعه و گسترش خدمات بازرگانی، فراهم نمودن بسترهای لازم برای استفاده از قابلیت‌های گردشگری استان، تقویت شبکه‌های زیربنایی ارتباط زمینی، هوایی، انرژی ارتباطات و حمایت از تولید پراکنده برق، مهار آب‌های سطحی با احداث سد و توسعه و گسترش فعالیت‌های اکتشافی، افزایش ظرفیت آموزش عالی و بهره‌گیری از قابلیت مرزی را از دیگر اهداف بلند مدت در سند ملی توسعه استان ذکر کرد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان با بیان اینکه در سند ملی توسعه استان به اصلی‌ترین قابلیت‌های توسعه استان پرداخته شده است، عنوان کرد:  در این سند هم چنین به عمده‌ترین تنگناها و محدودیت‌های توسعه استان، مسائل اساسی و هدف‌ها و راهبردهای بلند مدت نیز پرداخته شده است.

ازهاری اضافه کرد: توسعه مراکز آموزش عالی در استان روند خوبی داشته به طوری که اکنون بیش از 60 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی استان در حال تحصیل هستند.

وی یکی دیگر از اهداف بلند مدت این سند را توسعه راه‌های اصلی استان خواند و افزود: بزرگراه شمال به جنوب، بزرگراه همدان سنندج، سنندج مریوان، مریوان باشماق،دیواندره به مریوان و  کامیاران به مریوان از راه‌های اصلی استان هستند.

به گفته وی، مهار آب‌های سطحی یکی از اهداف برنامه‌های  بلند مدت سند توسعه استان است که خوشبختانه در  این بخش اقدامات اساسی صورت گرفته و سدهای بزرگی در استان اجرایی شدند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان ارتقای سطح مبادلات تجاری را از دیگر اهداف بلند مدت سند ملی توسعه استان خواند و بیان داشت: حجم مبادلات تجاری استان با کشور عراق در سال 85، 250 میلیون دلار بود که به طور قابل ملاحظه‌ای در چند سال اخیر افزایش داشته است.

ازهاری ادامه داد: با توجه به رسمی شدن مرز باشماق مریوان و اعمال رویه‌های گمرکی و ایجاد  زیرساخت‌های مناسب حجم مبادلات تجاری استان در سال 90 به 5.5 میلیارد دلار رسید.

وی اظهارداشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌های مرزی بانه و مریوان مطالعات ویژه مناطق اقتصادی در این دو شهرستان انجام و تصویب هم شده است.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده سرمایه‌گذار منطقه ویژه اقتصادی مریوان مشخص شده و بعد از نهایی شدن عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

به گفته معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان، یکی دیگر از اسناد تهیه شده استان، سند توسعه اشتغال است که از لحاظ کارشناسی و محتوایی از اسناد محکم و قابل اطمینان محسوب می‌شود.

ازهاری عنوان کرد: از جمله اهداف پیش‌بینی شده در سند توسعه اشتغال ایجاد 132 هزار فرصت شغلی در طول سال‌های برنامه پنجم وسرمایه‌گذاری 11 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: سهم بخش‌های مختلف در ایجاد اشتغال در این سند مشخص شده و بخش دولتی باید 19/8 درصد، بخش خصوص 5.76 درصدو تعاونی‌ها هم 7.3 درصد شغل ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های اجرایی در قالب دسته‌بندی طرح‌های سرمایه‌گذاری در قالب 15 شبکه شناسایی شده‌اند، یادآور شد: بیش از 3 هزار طرح دراین سند در بخش‌های مختلف کشاورزی، خدمات، بازرگانی،صنعت و غیره مشخص شده است.

وی میانگین سرانه سرمایه‌گذاری اشتغال استان را 100 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: سرانه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی 329 میلیون ریال، بخش صنعت 370 میلیون تومان و بخش خدمات هم 81 میلیون و 500 هزار تومان در سند اشتغال مشخص شده است.

انتهای پیام/79003/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول