اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مروری بر فیلم‌های جشنواره عمار/

«آخوند چینی» مارکوپولو می‎شود / مبلغی که در راه عشق خطر می‎کند

خبرگزاری فارس: «آخوند چینی» عنوان فیلمی است که در سومین جشنواره مردمی عمار اکران شده است، آخوند چینی نگاهی اجمالی به زندگی طلبه سخت کوشی است که در راه عشق سفر و خطر می‎کند.

«آخوند چینی» مارکوپولو می‎شود / مبلغی که در راه عشق خطر می‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، «آخوند چینی دات‌کام» عنوان فیلم مستندی است که در سومین جشنواره مردمی عمار در مسجد فرشته اصفهان، اکران عمومی شد و به علت حضور حجت‌الاسلام عسگر آقایی (آخوند چینی) با استقبال خوب مردم مواجه شد.

«آخوند چینی دات کام» در لیست برنامه‎های اکران مردمی شهرستان‎های استان اصفهان نیز قرار دارد، اما عده زیادی از مخاطبان فیلم معتقد بودند که اکران این مستند در جشنواره مردمی عمار باید با اطلاع رسانی بیشتری صورت می‎گرفت.

این مستند در بیشتر شهرهای میزبان جشنواره عمار اکران می‎شود و حجت‌الاسلام عسگر آقایی با حضور در شهرهای مختلف به سئوالات مردم پیرامون فیلم و نظام حاکم بر چین سخن می‎گوید.

آخوند چینی دات کام مستندی 25 دقیقه‎ای به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدتقی رحمتی است که پیش از این  در دومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار توانست با عنوان مستند «نماز جمعه تاریخی» فانوس بلورین بخش «فتنه 88» جشنواره را از آن خود کند.

آخوند چینی دات کام ماجرای طلبه‎ای که برای ابلاغ دین اسلام به چین سفر کرده است، مبلغی که زبان چینی آموخته و به جوانان چینی قرآن آموزش می‎دهد. 

حجت‌الاسلام عسگر آقایی در این مستند معتقد است، کشور چین کشوری با جمعیت میلیاردی است، کشوری در آن مسلمانان زیادی زندگی می‎کنند، اما مسلمانان چینی در محرومیت فکری و فرهنگی قرار دارند، به همین دلیل ضرورت حضور فرهنگی ایران در این کشور بیش از پیش احساس می‎شود.

وی گفت: به همین دلیل تعداد طلاب و مبلغانی که مسلط به زبان چینی هستند، کم است به همین دلیل بر خود واجب دانستم که زبان را فرا بگیرم و به چین سفر کنم.

آخوند چینی در این مستند تعداد روحانیانی که برای تبلیغ به این کشور اعزام می‎شوند، را بسیار کمتر از تعداد مبلغانی که به کشورها عربی و اروپایی اعزام شده‌اند، می‎داند.

مستند آخوند چینی دات کام از تلاش‎های حجت‌الاسلام عسگر آقایی در تبلیغ دین اسلام می‎گوید، این مستند تلنگری است به همه مدعیان اسلام که گامی هر چند کوچک را در تبلیغ این دین الهی مغتنم بشمارند.

کارگردان این مستند قصد دارد نه تنها به مبلغان بلکه به همه آنهایی که عنوان مسلمان را با خود یدک می‎کشند و گاهی ارزش‎ها و اصول این ودیعه الهی را نادیده می‎گیرند، خاطرنشان کند برای عمل به وظیفه که خدا بر دوش هر مسلمانی گذاشته است، باید از خودگذشتگی کرد، زبان بیگانه آموخت و خطرها کرد و به قول یکی از مخاطبان این فیلم که به طنز می‎گفت آخوند چینی در تبلیغ دین مارکوپولو شده است، باید برای به دست آوردن گنج واقعی راه عشق پیمود و  از برچسب شدن عنوان مارکوپولو بر پیشانی هراسی نداشت.

امید است مستندسازان و کارگردانان در پرداخت به چنین مضامین بکر و پویایی اهتمام بیشتری ورزند.

پیام مستند آخوند چینی را شاید تنها بتوان در این ابیات خلاصه کرد:

در سفر عشق خطر باید کرد              سینه را بر سر مقصود سپر باید کرد

از شب و ظلمت و از ظلم نباید ترسید   تا به خورشید فقط ذکر سحر باید کرد

به وصال دل از این راه خبر باید داد       و جهان را هم از این راز خبر باید کرد

تیغه‌ درد اگر از رگ و جان داشت گذر    عاقبت از لبه تیغ گذر باید کرد

موج در موج اگر شاهد دریا باشی       قطره قطره به دل دوست اثر باید کرد

از سفر جز هنر عشق نباید آموخت     از دل خود به دل دوست سفر باید کرد.

...................................

یادداشت از مریم سرلک

..................................

انتهای پیام/2301/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول