اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

جلسه نقد سینمای اکشن در شیراز برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست انجمن سینمای جوان شیراز گفت: برای نخستین بار در کشور، بخش «نقد و تحلیل سینمای اکشن»، در شیراز برگزار و از ورزشکاران رزمی که سینما را گذرانده‌اند، استفاده می‌شود.

جلسه نقد سینمای اکشن در شیراز برگزار می‌شود

محمدحسین فخر دولتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: ساختار نخستین انجمن سینمایی جوانان ایران در سال 1350 تا 1360 در کشور شکل گرفت که تلاش این انجمن در ابتدا، مبتنی بر کم و کیف آموزشی بود که بتواند نیروهایی را برای بخش حرفه‌ای سینمای کشور، تربیت کند.

وی افزود: این طرح ادامه نیافت تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی با صمیمیت و همدلی به سمتی پیش رفت که با ماهیتی که امروز دارد به وجود آمد.

سرپرست انجمن سینمای جوان شیراز ادامه داد: در اساسنامه این انجمن سنین بین 16 تا 35 سال لحاظ شده است و افراد بسیاری از آن تا به حال وارد سینمای حرفه‌ای شده‌اند.

جوان‌ترین سرپرست دفتر استانی انجمن سینمای جوان، همچنین به معرفی این انجمن در شیراز پرداخت و گفت: در سال‌های 1363 و 1364 هم‌زمان با اتفاقی که در شهرهای بزرگ رخ داد، علاقمندان به فیلم و فیلم‌سازی، دفتر انجمن را در شیراز راه‌اندازی کردند.

فخر دولتی ادامه داد: در ابتدا به دلیل نوپا بودن این ارگان، ساختمان انجمن سینمای جوان شیراز، در مکان‌های متعددی در تغییر بود تا اینکه در سال 1388 تصمیم گرفته شد، دفتری برای این انجمن در شیراز و در خور فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان و ستاد مرکزی در تهران، تهیه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: جابه‌جایی‌های بسیار ساختمان این انجمن، مسائل بیشمار حاشیه‌ای به دنبال داشت و می‌توان گفت که این امر، بحث آموزش و تولید فیلم را با کندی مواجه کرد.

سرپرست انجمن سینمای جوان شیراز همچنین گفت: می‌دانیم که نتیجه استمرار آموزش، افزایش تولید است و این امر در دفتر شیراز محقق نشد و کسانی که می‌خواستند به جایگاه واقعی خودشان در این زمینه برسند به دلیل این وقفه، ناخواسته مجبور به توقف فعالیت شدند.

وی اضافه کرد: افراد اندکی بودند که از انجمن سینمای شیراز به سینمای حرفه‌ای جذب شدند اما بسیاری به دلیل جوی که در شیراز بود، موفقیتی را به دست نیاوردند.

فخر دولتی خاطرنشان کرد: هنوز به این توانمندی که فیلم‌ساز مطرح معرفی کنیم نرسیده‌ایم و همان‌طور که می‌دانید در کشور ما تمام توجه‌ها به سمت مرکز است و اگر فردی بخواهد به توانمندی در زمینه فیلم و فیلم‌سازی برسد باید با تهران در ارتباط باشد.

این فیلم‌ساز بیان داشت: به دلیل وجود فاصله‌ بین نهادهایی که باید از فیلم و فیلم‌سازی حمایت کنند، انجمن سینمای جوان شیراز، آنچنان که باید، معرفی نشده است.

وی اظهار دشت: زمانی من به سراغ دانشگاه غیرانتفاعی هنر شیراز که رشته‌هایی مانند تلویزیون و هنرهای دیجیتال دارد، می‌روم و با استادان صحبت می‌کنم، آنان هیچ‌گونه شناختی از انجمن سینمای جوان در کشور ندارند و مسلم است که از دفتر این انجمن در شیراز نیز مطلع نیستند.

فخر دولتی ادامه داد: گویی ما را فقط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و چند نفر از دوستان عضو این انجمن که خودشان مجموعه سینمایی به راه انداخته‌اند، می‌شناسند و شناخت نهادهایی مانند استانداری و شهرداری از ما بسیار کم است.

سرپرست انجمن سینمای جوان شیراز گفت: ما در راه معرفی انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر شیراز، به دستگاه‌هایی مانند دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه هنر و اداره محیط زیست فارس، گام‌هایی برداشته‌ایم.

جوان‌ترین سرپرست دفتر استانی انجمن سینمای جوان با اشاره به دوره‌های آموزشی این انجمن بیان داشت: ما برنامه‌ها را با ستاد آموزشی انجمن در تهران، پیش می‌بریم از جمله دوره بلندمدت فیلم‌سازی که 15 ماهه و شامل چهار ترم است.

وی افزود: هنرجویان در طول ترم‌ها با مبحث‌هایی مانند عکاسی، گزارش‌نویسی و داستان کوتاه، تاریخ سینما، تصویربرداری یک و دو، تدوین یک و دو که شامل آشنایی با نرم‌افزار و اصول ابتدایی و زیباشناسی در تدوین، فیلم‌نامه‌نویسی یک و دو، تصویربرداری یک و دو، کارگردانی یک و دو، صدا در سینما، نورپردازی، آشنایی با مبانی فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی و نقد و تحلیل گونه‌شناسی فیلم، آشنا می‌شوند.

فخر دولتی در ادامه تصریح کرد: در پایان دوره بلندمدت فیلم‌سازی، افراد توانایی ساخت فیلم کوتاه را پیدا می‌کنند و مدرک بین‌المللی فیلم‌سازی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنان ارائه می‌شود.

این هنرمند خاطرنشان کرد: این انجمن برای کسانی که تمایل به گذراندن دوره بلندمدت فیلم‌سازی را ندارند، تعدادی از این درس‌ها را به صورت تک‌درس در دوره سه ماهه برگزار می‌کند و مدرک بین‌المللی پایان این دوره‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود.

وی ابراز کرد: در انجمن سینمای جوان شیراز، کارگاه‌هایی با همت استادان و علاقمندان برگزار می‌شود از جمله روزهای شنبه، «انجمن داستان»، یک‌شنبه، «نشست فیلم صد»، دوشنبه، «تحلیل و بررسی فیلم اکشن» و پنج‌شنبه «نقد و تحلیل فیلم و عکاسی»، تشکیل می‌شود.

فخر دولتی ادامه داد: بخش «نقد و تحلیل سینمای اکشن»، برای نخستین بار در کشور برگزار و از ورزشکاران رزمی که سینما را گذرانده‌اند، استفاده می‌شود.

سرپرست انجمن سینمای جوان شیراز بیان کرد: اکنون شاهد ورود سومین گروه از هنرجویان هستیم که در حال گذراندن دوره‌های فیلم‌سازی هستند و درس‌ها متنوع‌تر و منسجم‌تر شده‌اند.

وی همچنین گفت: به فراخور این جریان برای اینکه هنرجوها در این چرخه انسجام داشته باشند، جشنواره‌ای به‌نام «فیلم اولی‌ها» در سطح کشور برگزار شد.

سرپرست انجمن سینمای جوان شیراز گفت: هنرجویانی که دوره بلندمدت فیلم‌سازی را در دفاتر مختلف کشور گذرانده‌اند، آثارشان را به دبیرخانه جشنواره در تهران ارسال می‌کنند و پس از داوری و انتخاب آثار شایسته و برجسته، جوایزی به آنان تعلق می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: دلیل برگزاری چنین جشنواره‌هایی، پی بردن به ظرفیت‌های دفاتر مختلف کشور در این زمینه است.

فخر دولتی اضافه کرد: در دوره پیشین جشنواره «فیلم اولی ها»، آثار ما در دفتر شیراز، کیفیت و کمیت مطلوبی نداشتند که جابه‌جایی دفتر در این عدم موفقیت بی‌تاثیر نبود.

این فیلم‌ساز بیان کرد: امسال انجمن سینمای جوان شیراز، یک جشنواره داخلی به‌نام «نارنجستان»، برگزار کرد و در آن آثار در دو بخش «فیلم پایان دوره یا فیلم اول» و «آثار کارگاهی» که پیوست کارگاه مستند «مهرداد اسکویی» بود، داوری شدند.

فخر دولتی ادامه داد: این جشنواره که با همکاری حوزه هنری فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد، تحرکی به بدنه این انجمن داد و ما شاهد پویایی در این مرحله هستیم.

سرپرست انجمن سینمای جوان شیراز در پایان ابراز داشت: اکنون در حال حرکت به سمت تولید فیلم به صورت جدی‌تر هستیم و امیدواریم که به جمع‌بندی خوبی برسیم و بتوانیم هنرجویانی که در این دوره، در حال گذراندن سرفصل‌ها هستند را به کار گیریم که در این زمینه نیازمند همدلی و همکاری مسولان این استان هستیم.

انتهای پیام/2448/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول