اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

کاهش وابستگی دولت به نفت در بودجه 92

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است که با کاهش وابستگی دولت به نفت در بودجه 92 و اتکای بیشتر به درآمدهای مالیاتی می‌توان از سد تحریم‌ها عبور کرد.

کاهش وابستگی دولت به نفت در بودجه 92

محمدمهدی املشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر با اشاره به تغییرات عمده و مهم بودجه سال 92 دولت اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی به صورت غیررسمی با هم جلساتی داشته‌اند تا تفاهم اولیه‌ای برای تعیین قیمت دلار و مقدار صدور نفت داشته باشند و در این نشست‌های مشترک بحث‌ها و پیشنهادهای زیادی صورت گرفته که یکی از آنها کاهش معنادار اتکای بودجه به نفت است.

کاهش وابستگی دولت به نفت در بودجه 92

نماینده مردم رودسر و املش ادامه داد: به طور مثال بودجه را به جای اینکه با 2.7 دهم میلیون بشکه صادرات نفت که امسال با آن بسته‌ایم برای سال آینده تنها با یک میلیون بشکه صادرات نفت بودجه را تنظیم کرده و قیمت دلار به قیمت واقعی آنچه که در بازار جریان دارد نزدیک کنیم و یکی از پیشنهادها این است که دلار را 24 هزار تا 25 هزار ریال قیمت‌گذاری شود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه در بحث مالیات تاکید بیشتری داشته باشیم و نباید به مالیات دهندگان سنتی فشار زیادی وارد کنیم بلکه ظرفیت‌های جدید مالیاتی را شناسایی کرده و از آنها مالیات بگیریم و با این کار جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

رهبری‌املشی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای با ظرفیت‌های مالیاتی ناشناخته است، تصریح کرد: بسیاری از ثروت‌های بادآورده مردم از دید ممیزین مالیاتی مخفی می‌ماند و اکنون نقدینگی کشور بیش از 400 هزار میلیارد تومان است که از این همه نقدینگی با مقداری که اکنون مالیات  گرفته می‌شود تناسبی وجود ندارد.

وی گفت: در بودجه سال آینده تاکید بر این است تا فشار روی مردم عادی و کسب و کار مردم مضاعف نشود اما آنهایی که باید مالیات دهند از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند.

حذف ردیف‌های تحمیلی در بودجه 92

به گفته نماینده مردم رودسر و املش در مجلس، قرار است در بودجه 92 بسیاری از هزینه‌های غیرضروری و سلیقه‌ای کاسته شود و ردیف‌های فراوانی که همه ساله در بودجه تحمیل شده است از ردیف‌ها حذف و یا در یک دستگاهی اگر ضرورت دارد متمرکز شود.

وی اضافه کرد: جدول شماره 12 که در بودجه 92 آمده است و منابع زیادی با نام کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی و دستگاه‌های بعضا ناشناخته داده می‌شود، حذف شود و با این تدابیر بودجه‌ای که به واقعیت نزدیک‌تر و به درآمد نفت کمتر وابسته است، ارائه می‌شود.

وابستگی 80 درصد بودجه عمرانی کشور به منابع غیردولتی در بودجه 92

رهبری املشی با اشاره به تاکید بر  منابع غیردولتی در بحث‌های عمرانی کشور اذعان کرد: پیشنهاد شده تا 80 درصد بودجه عمرانی را به منابع غیردولتی وابسته کنیم و امیدواریم با صرفه‌جویی و عدم وابستگی به نفت در حد صدور یک‌میلیون بشکه در روز و با اتکای بیشتر به درآمدهای مالیاتی و حذف ردیف‌های غیر ضروری بودجه 92 کمتر تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گیرد و اگر در طول سال 92 موضوع تحریم‌ها تعدیل یا تغییر پیدا کرد ما از منابع جدید آن برای تقویت بخش تولید که تمام مشکلات ما با حمایت و تقویت همه‌جانبه از تولید می‌تواند حاصل شود، استفاده مطلوب کنیم.

وی درباره جلسه هفته گذشته مجلس و بررسی لایحه بودجه 92 تصریح کرد: تمام بودجه سال 92 بررسی شد و مباحث هدفمندی یارانه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی گرفته شد که دولت باید هر چه سریع‌تر بودجه را به مجلس ارائه کند و طبق قانون این امر باید 15 آذر امسال صورت می‌گرفت که تحویل ندادن آن نیز غیرقانونی است.

شفاف‌سازی نشدن درآمدهای ناشی از فروش ارز در بودجه 91

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بررسی بودجه سال 91 خاطرنشان کرد: برخی از درآمدها به ویژه درآمد ناشی از فروش ارز مشخص و شفاف نیست و این ارزی که آمده دولت معتقد است چیزی نصیبش نشده اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد ارزی که دولت فروخته تمام آن ارز مرجع نبوده و مقداری ارز مبادله‌ای فروخته است و باید مابه‌التفات آن را به خزانه واریز کند.

وی افزود: رونق صنعت و کشاورزی مساوی با کاهش تورم، افزایش درآمد پایدار و کمک به اشتغال بیکاران و استقلال سیاسی و اقتصادی است.

رهبری املشی حمایت از تولیدات گیلان را نجات‌بخش استان دانست و یادآور شد: گیلان قطب کشاورزی است بنابراین محور حمایت از تولید باید حمایت از کشاورزی به ویژه در بخش‌هایی از گیلان که منحصرا و یا برجسته است، صورت گیرد.

وی منبع درآمد و اقتصاد و معیشت بیشتر مردم گیلان را در زمینه برنج، چای، زیتون، مرکبات و دامداری دانست و متذکر شد: این امر باید در بودجه سال آینده مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/84001/ت40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول