اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

جلوی ساخت‌ و سازهای غیر اسلامی گرفته شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم ضمن تأکید بر ضرورت توجه به تعالیم دینی در ساختمان‌سازی، از ساخت‌ و سازهای غیر اسلامی در کشور به ویژه در قم انتقاد کرد.

جلوی ساخت‌ و سازهای غیر اسلامی گرفته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی امروز در دیدار رئیس شورای اسلامی شهر تهران و هیئت همراه که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، قم را آشیانه آل‌الله معرفی کرد.

وی درباره جایگاه قم گفت: حضرت معصومه(س) در ابتدا برای مدت کمی در این شهر میهمان بودند، ولی خود میزبان ارادتمندان و شیفتگان مکتب اهل ‌بیت(علیهم‌السلام) شدند.

تولیت آستان مقدس قم با بیان اینکه قم با حضور این بانو و سایر امامزادگان در این شهر معنایی جدیدی به خود گرفته است‌، تصریح کرد: درست است که قم از ابتدا مورد توجه معصومین بوده و روایاتی در این عرصه وجود دارد، ولی با حضور کریمه اهل ‌بیت(ع) اصالت آن حفظ شد که از برکات وجود این حضرت راه‌اندازی حوزه علمیه قم در این شهر و تبدیل شدن آن به عنوان پایتخت معنوی جهان تشیع است.

وی با بیان اینکه با توجه به جایگاه قم هر آنچه در این شهر است،‌ باید متناسب با حرم آل‌الله باشد، گفت: معماری و ساختمان‌سازی از جمله اموری است که می‌تواند چهره‌ای مناسب از شهر و منطقه را به نمایش بگذارد.

سعیدی با تأکید بر وجود اصول معماری و ساختمان‌سازی اسلامی در تعالیم دینی و سیره معصومین‌ گفت: متأسفانه شاهدیم که در کنار آموزه‌های اسلامی در این عرصه ساختمان‌هایی مجوز گرفته و ساخته می‌شود که هیچ تناسبی با آشیانه آل‌الله ندارد.

وی افزود: اینکه ساختمانی جلوی ورود نور خورشید به ساختمانی دیگر را بگیرد و یا ساختمان‌ها نسبت به هم اشراف داشته باشند‌ با اصول اسلامی سازگار نیست.

امام جمعه قم با بیان اینکه رویه ساختمان‌سازی به صورت آپارتمان در مناطقی که خانه‌های دیگر به صورت سنتی و در طبقه‌های کم ساخته می‌شود درست نیست گفت: اگر می‌خواهیم فرزندانمان با حیا، مسجدی و با غیرت باشند باید در ساخت و سازهایمان مراقب باشیم.

اصول معماری اسلامی، تحت تأثیر نیازها قرار نگیرد

سعیدی با ضروری دانستن حفظ خانه‌های سنتی در شهر‌ها گفت: باید معماری ساختمان‌های قدیمی حفظ شود و ساختمان‌هایی که معماری آن با انسان حرف می‌زند و تعالیم دینی را در خود جای داده است و نباید در این عرصه اصول معماری اسلامی مورد تأثیر نیازها قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از تمام مسئولان مربوطه در این عرصه تقاضا داریم که این مسئله را در کشور به ویژه در شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد با جدیت مد نظر قرار دهند تا ساختمان‌سازی‌ها با حفظ حریم خصوصی افراد، رعایت محرم و نامحرم و... منافاتی نداشته باشد.

انتهای پیام/2258/ب/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول